Hamarosan megérkezik a Mazda CX-60, amely minden eddiginél magasabbra pozicionálja a márkát. Ma még azonban a CX-5 a Mazda elvitathatatlan zászlóshajója, és bizonyos szempontból mindig is az marad. A középkategóriás crossoverben csúcsosodnak ki ugyanis a márka évtizedek alatt tökéletesre érlelt értékei. A megfizethetőséget a kategóriában nem elvárhatóan magas minőséggel társítja, az immár klasszikus, keresztmotoros, elsőkerék-hajtású platformhoz attól szokatlanul intenzív vezetési élményt társít, az észszerűséget intenzív érzelmi töltettel fűszerezi, és ilyen minőségében megismételhetetlen és felülmúlhatatlan.
Arról, hogy milyen fontos szerepet szán a CX-5-ösnek a Mazda a jövőben is, a közelmúltban végrehajtott modellfrissítés tanúskodik, amelynek során kritikus szemmel végignézték a modell minden porcikáját, és tökéletesre polírozták azt a néhány pontot, amely nem felelt meg a legmagasabb elvárásoknak. A frissítés részleteiről korábban már írtunk, most a színfalak mögé pillantunk, azokat szólaltatva meg, akik nélkül nem születhetett volna meg a modell.
Mindenekelőtt Cubaki Takanori vezető formatervezőt, aki szerint a Mazda formai evolúcióját azok a dizájnerek viszik a vállukon, akik nem a külvilágtól várnak útmutatást, hanem saját magukban keresik az ihletet. Pontosan ezt az önállóságot, természetességet találta meg európai tanulmányútjai során, ahol erőteljes párhuzamokat fedezett fel a skandináv és japán kézműves tradíciókban.
Mindenekelőtt Cubaki Takanori vezető formatervezőt, aki szerint a Mazda formai evolúcióját azok a dizájnerek viszik a vállukon, akik nem a külvilágtól várnak útmutatást, hanem saját magukban keresik az ihletet. Pontosan ezt az önállóságot, természetességet találta meg európai tanulmányútjai során, ahol erőteljes párhuzamokat fedezett fel a skandináv és japán kézműves tradíciókban.
Cubaki a fény és az árnyék természetes játékában látja a teremtő minimalista erőt. A maga módján hasonlóképpen gondolkodik a CX-5 projekt szín- és anyagtervezője, Macumoto Aira is, aki a közös térben megjelenő tónusok és textúrák minél tökéletesebb harmóniájára törekszik, munkájának lényegét pedig a problémamegoldásban látja. Vallja, hogy nincsenek univerzális válaszok, hiszen folyamatosan változó természeti környezetünk mindig új és új helyzeteket teremt. Ezért is van, hogy legjobb ötletei váratlanul törnek rá: a megújult CX-5 színvilágának véglegesítésekor például a sportcipők divatja és az öntőformák készítésénél használt homok szolgált irányadóként.
A delelőjén járó nap nyers ragyogása, a borús ég ránk telepedő szürkesége Simada Takafumi munkáját is meghatározza. Agyagmodellezőként az ő kezei között öltött elsőként testet a Mazda CX-5 mindkét generációja. Hogy engedje érvényesülni a fény és az árnyék játékát, minden felesleges vonaltól és cicomától megszabadította az autót, így vált az erőteljes, de nem tolakodó, fajsúlyos, mégis könnyed jelenséggé. A lágy anyagból feszes formákat alkotó Simada szan szerint az eredmény szó szerint hajszálvékony rétegeken múlik, és bár a precizitásnak ezt az extrém szintjét könnyebb volna mesterséges intelligenciával vezérelt robotokkal elérni, vallja, hogy kizárólag emberi kéz alkothat tökéletest.
Érdekes módon ezen véleményével Murata Jaszujuki, a Mazda digitális modellezője sem vitatkozik, hiszen mindketten ugyanonnan, a klasszikus szobrászatból merítenek inspirációt, és folyamatosan konzultálnak egymással. A Mazdán belül egyébként is erős az együttműködés hagyománya, árulja el a Murata szan, aki szerint tökéletesség nem létezik, ám napról napra arra kell törekednünk, hogy minél közelebb kerüljünk ahhoz.
A Mazda CX-5 vásárlói és utasai számára Hara Akitomo munkássága bizonyul meghatározónak: ő az, aki a legapróbb részletekbe menően kidolgozta a belső teret. Küldetése a lehető legegyszerűbb volt: arra törekedett, hogy a márka ügyfelei boldognak érezzék magukat az autó fedélzetén. Ez azonban nagyon sok odafigyelést igényel, és különösen nehéz olyankor, amikor nem egy vadonatúj modellen dolgozik, hanem egy meglévő típust kell tökéletesítenie. A CX-5 esetében például sikerült úgy átdolgoznia a csomagtér részleteit, hogy a padló alatti rekesz tágasabb legyen, a támlákat ledöntve pedig az eddigieknél is egyenletesebb felületet kapjunk.
A Mazda CX-5 vásárlói és utasai számára Hara Akitomo munkássága bizonyul meghatározónak: ő az, aki a legapróbb részletekbe menően kidolgozta a belső teret. Küldetése a lehető legegyszerűbb volt: arra törekedett, hogy a márka ügyfelei boldognak érezzék magukat az autó fedélzetén. Ez azonban nagyon sok odafigyelést igényel, és különösen nehéz olyankor, amikor nem egy vadonatúj modellen dolgozik, hanem egy meglévő típust kell tökéletesítenie. A CX-5 esetében például sikerült úgy átdolgoznia a csomagtér részleteit, hogy a padló alatti rekesz tágasabb legyen, a támlákat ledöntve pedig az eddigieknél is egyenletesebb felületet kapjunk.
Amikor tehát legközelebb egy Mazda CX-5-össel találkozunk, akár az utcán, akár márkakereskedésben vagy – ha nagyon szerencsések vagyunk – saját garázsunkban, jussanak eszünkbe ezek a gondolatok, és a hozzájuk tartozó arcok: biztosak lehetünk benne, hogy büszkék lennének rá, ha tudnák, mekkora örömöt okozott munkájuk.