A Mazda alapítása óta a saját útját járja. Így születtek meg csodálatos Wankel-motoros típusai, így valósult meg az autóipar történetének legnépszerűbb roadstere, az MX-5, és így értelmezte újra az elektromos közlekedés lehetőségeit az MX-30. Ugyanez a szemlélet vezérelte a mérnökök és a tervezők kezét akkor, amikor a Mazda első hálózatról töltheti hibrid járművét alkották meg.
A CX-60 a Mazda bő évtizedes dizájnfilozófiájának, a Kodo formanyelvnek a legújabb evolúciója. A már ismerős stíluselemek erőteljesebb, határozottabb formában jelennek meg az autón, mégsem ez teszi egyedülállóvá: a hosszú orr-rész, a messze előretolt első kerekek, a hátsó tengely fölött összpontosuló optikai tömegközéppont a klasszikus sportautók összetéveszthetetlen arányaival vértezik fel a CX-5-nél közel 20 centiméterrel hosszabb, majd’ 5 centivel szélesebb szabadidőjárművet. Ennek a hajtáslánc speciális kialakítása az oka. A Mazda visszatért az autóipar aranykorában széles körben, ma inkább csak sportautóknál, illetve a prémiumszegmensben alkalmazott konfigurációhoz: a CX-60 egy olyan, vadonatúj fejlesztésű padlólemezre épül, amelyben a motort nem keresztben, hanem hosszában építették be az orrba, a nyomatékot pedig nem az első, hanem a hátsó kerekek viszik át a talajra – ugyanúgy, mint a Mazda MX-5 esetében.
A CX-60 persze nem hátsó-, hanem összkerékhajtású, de az alapvető konstrukció jól jelzi, hogy eredendően dinamikusra hangolt modellről van szó. Erről tanúskodnak a motorok is: a modell a későbbiekben két soros hathengeres mild hibrid erőforrással – egy e-Skyactiv X benzinmotorral és egy Skyactiv-D dízellel – is elérhető lesz, ráadásul ezeket hátsókerék-hajtással is megrendelhetik majd az ügyfelek. A nagy szenzáció azonban a bevezetéstől kezdve elérhető, hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtáslánc. A 2,5 literes, soros négyhengeres benzinmotor és a 355 V-os, 17,8 kWh kapacitású akkumulátorról táplált villanymotor együtt 327 lóerőt és 500 Nm-t bocsát a vezető rendelkezésére – többet, mint a Mazda történetének bármely korábbi közúti modellje.
A nyolcfokozatú automata sebességváltó hangolásának is köszönhető, hogy a tekintélyes méretű autó álló helyzetből 5,8 másodperc alatt éri el a 100 km/óra sebességet – gyorsabban, mint akár az MX-5! A végsebességet 200 km/órában maximálta a Mazda, józan középutat találva a sportos vezetés élménye és a szélsőségesen magas üzemanyag-fogyasztással és károsanyag-kibocsátással járó, extrém sebességek között. A CX-60 képes tisztán elektromos üzemben közlekedni: ilyenkor akár 100 km/óra sebességet is elérhet, a károsanyag-kibocsátás nélkül megtehető, szabványos távolság pedig eléri a 63 kilométert. Mindez a Mazda fennállásának legkisebb fogyasztásával jár együtt: az autó vegyes üzemben akár 1,5 literrel is beéri 100 kilométeren, az átlagos CO2-kibocsátás 33 g/km.
A CX-60 persze nem volna igazi Mazda, ha beérné egy erőtől duzzadó formatervvel és kiváló hajtáslánccal. Ennél sokkal többet kínál utasainak: részletmegoldásai túlmutatnak az esztétikai élményen, és szó szerint újraformálják a kényelmes, pihentető utazásról alkotott elképzeléseinket. A karosszéria és a futómű elemeit úgy hangolták, hogy azok késlekedés nélkül továbbítsák a vezetőhöz és az utasokhoz a jármű reakcióit, az ülések speciális szerkezete pedig segít megőrizni az emberi test azon természetes képességét, hogy minden helyzetben fenntartsa egyensúlyát. Ezeknek köszönhetően a CX-60 minden eddiginél közelebb kerül a Mazda „Jinba Ittai” ideáljának, azaz az autó és vezetője közötti, tökéletes egységnek a megvalósításához.
Ha pedig megvan ez az összhang, semmi nem zavarhatja meg azt az utazási élményt, amit a CX-60 ígér. Az utastér felületein a japán kézműves hagyományokból táplálkozó, tradicionális eljárásokkal gyártott, egzotikus anyagok váltakoznak az autóipar hagyományos luxustermékeivel, a nemes fával és a finom, természetes bőrrel. A kezelőszerveket úgy helyezték el, hogy azokat a lehető legkisebb erőfeszítéssel, testhelyzetük megváltoztatása nélkül érhessék el az utasok. A vezetőnek ennél is jobb dolga van: miután egy kameraalapú rendszer megállapítja szemének pozícióját, testalkatához igazítja az ülés, a kormánykerék, a head-up kijelző, valamint a külső visszapillantó tükrök pozícióját. Ugyanez a kamera arcfelismerő program segítségével azonosítja a sofőrt, és akár 250 paramétert képes előhívni a memóriájából, a klímaberendezéstől kezdve az audiorendszeren át a preferált üléshelyzetig.
A végére hagytuk, de korántsem mellékes a biztonság kérdése. A CX-60 új padlólemeze az alkalmazott innovatív gyártási eljárásoknak és ötvözeteknek köszönhetően nagyságrendekkel jobban véd az ütközések során, mint eddig bármely Mazda szabadidőjármű. A baleseteket persze a legjobb eleve elkerülni, és erről számtalan fejlett vezetőtámogató rendszerrel gondoskodik a CX-60, az új generációs panoráma-kamerarendszertől kezdve a jelzőtábla-felismerés által azonosított sebességkorlátozások közvetlen alkalmazásának lehetőségén át az automatikusan fékező, sávelhagyást gátló rendszerekig.
Mint minden Kodo-formavilágú Mazda, a CX-60 is ellenállhatatlanul néz ki Soul Red színben, a Mazda dizájnerei azonban egy vadonatúj árnyalatot is kikevertek a márka új zászlóshajója számára. A Rhodium White a klassszikus gyöngyházfehér fényezésnél tömörebb, erőteljesebb, testesebb ragyogással ruházza fel az autót, amely így égi jelenségként nyűgözi le közönségét. A nagy szabadidőjármű további hat színben – köztük a mára szintén ikonikussá vált Machine Grey szürkében – is megrendelhető a CarNet hálózatában. A négy felszereltségi szinten kínált autó induló ára 16 549 900 Ft, ami több mint versenyképes ajánlat egy összkerékhajtású, automata sebességváltós, plug-in hibrid modellért. További információkért keresse a CarNet Mirai vagy a CarNet Riegler munkatársait online vagy személyesen Budapesten, illetve Győrött.