ford-puma-st

Világbajnok sportautó a Fordtól

hirdetés
Ha egy 1,0 literes benzinmotor 170 lóerőre képes, két kérdés merül fel azonnal az emberben: hogyan csinálták, és mibe építik be? Mindkét felvetésre ugyanott találjuk a választ: a Ford Performance részlegénél, ahol most újraértelmezték a márka sportos városi szabadidőjárművét.
Van a Fordnak egy izgalmas részlege, a Ford Performance, ahonnan újra meg újra kitolnak egy vérpezsdítő gépet. Legújabb alkotásuk a Puma ST Powershift. Új?! Hiszen már létezik Puma ST – merül fel tájékozott olvasóinkban a kétely. Igen, új, mivel előzmények nélküli hajtásláncot szereltek az autóba. És nem, nem új, hiszen az alapok azonosak a két és fél éve bemutatott sportmodellel. A fő különbség, hogy az új változatba az eddig használt 1,5 literes helyett az 1,0 literes EcoBoost benzinmotort építették be. A Ford Performance mérnökeinek tehát igencsak fel lett adva a lecke, amikor ebből kellett ST-modellt faragniuk.
Mivel a márka névhasználatában az ST a ’Sport Technologies’ rövidítése, az embernek már látatlanban is van pár elvárása egy ilyen autóval szemben, és bár tudjuk, hogy a sportosságnak csupán az egyik tényezője a gyorsulás, mégis hajlamosak vagyunk azonnal ezt az adatot keresni a műszaki táblázatban. Nem is csalódunk, mert a Puma ST Powershift állórajttal 7,4 másodperc alatt gyorsít százas tempóra, viszont eltöprenghetünk, hogyan sikerült ezt kicsiholni az apró EcoBoost-motorból, ami ugyan rengeteg díjat nyert már a pályafutása alatt, de most egy majdnem 1,4 tonnás SUV-t kell ilyen lendületesen meglódítania.
A titok nyitja a mild hibrid rendszer, amit eredetileg inkább a fogyasztás és az emisszió lefaragására találtak ki, de most alaposan áthangolták, hogy egy jó nagy lapáttal rátegyen a menetdinamikára. A legfontosabb változás, hogy a szokásosnál hamarabb kapcsol be az energia-visszanyerő fékezés, így gyorsabban töltődik a 48 voltos lítiumion-akku, és a villanymotor hosszabb időn át nyújthat nyomatékkiegészítést a benzinmotornak. A több energiával gazdálkodó rendszer plusz 10 lóerőt jelent a hajtásláncban, ráadásul a Ford Performance mérnökei a motorvezérlő szoftver átírásával a háromhengeres blokk csúcsteljesítményét is feljebb tornázták 10 százalékkal. A Puma ST vezetője így összesen 170 lóerőre számíthat – még egyszer hangsúlyozzuk: egy egyliteres motorból!
Ha már a szoftverek szóba kerültek, érdemes beszélni a friss modellváltozat másik nagy újdonságáról, a duplakuplungos automata sebességváltóról, amely szintén átdolgozott vezérléssel került a helyére. Ahogy a motort és a hibridrendszert, úgy a Powershift váltót is maximális teljesítményleadásra hangolták: előzésnél például három fokozattal visszakapcsol, Sport üzemmódban pedig hosszabban kitartja az alacsonyabb sebességfokozatokat, hogy a Puma élénken reagáljon a gázadásra. A váltó természetesen manuálisan is kapcsolható a kormány mögötti fülekkel.
Az élvezetes teljesítményhez persze nem elég, ha egy autó jól gyorsul, és itt jön a képbe a Puma ST igényes futóműve, amit már jól ismerünk a három éve bemutatott 1.5-ös változatból. Műszaki beállítottságú olvasóinkat izgalomba hozza a merevebb hátsó csatolórúd, a vastagabb kanyarstabilizátor, az erővektor-szabályozású rugók és a Hitachi lengéscsillapítók említése; az átlagos felhasználók mindebből annyi fognak tapasztalni, hogy az ST-futómű nagyon stabilan az úton tartja a viszonylag magas építésű autót. A kormány áttételezése pedig majdnem 25 százalékkal gyorsabb, mint a normál Pumában, vagyis a sportos változat sokkal rövidebb idő alatt reagál a kormányparancsra, és hogy magabiztosan a kijelölt íven maradjon, arról az igényes felfüggesztés mellett a nyomatékvektor-szabályozás gondoskodik az ívbelső első kerék megfékezésével.
Műszakilag tehát helyén vannak a részletek, a látvány pedig nem változott – azaz dögös és agresszív, így az eleve sportos hangvételű Puma sportverzióját nem csak akkor ismerik fel a többiek, amikor körbeautózza őket. Mivel pedig a Ford mindig is komolyan vette a motorsportot, a Puma ST stílusa nem csak pompázatos, de hatékony is: a dombornyomott Ford Performance feliratú első légterelő például majdnem 80 százalékkal fokozza az orr-részre ható leszorító erőt, és a nagyméretű hátsó spoiler és diffúzor sem dísznek került az autóra. Ugyanígy a hűtőrácsok sem csak azért lettek nagyobbak, mert attól majd szigorúbbnak tűnik a Puma a visszapillantóban, hanem hogy több levegőt harapjanak be a motor hűtéséhez.
Ezen a ponton akár le is zárhatnánk írásunkat azzal, hogy micsoda egyedülállóan dinamikus jelenség az új Puma ST Powershift. Legalább ilyen fontos azonban, hogy robbanékonysága mellett ugyanaz a remekül használható, takarékos családi SUV maradt, ami mindig is volt. Az igényes kidolgozású, komfortos utasteret 456 literes csomagtér egészíti ki. A sportmodellből sem hiányzik az innovatív MegaBox: a csomagtérpadló alatti mély, jól variálható, 80 literes rekesz, amiben szürreálisan magas tárgyakat is szállíthatunk függőlegesen. Szóval az autóban minden és mindenki kényelmesen elfér, és a Ford ezt az egészet 6,3 l/100 km üzemanyag-fogyasztással koronázta meg, hogy az élvezetesen sportos Puma ne csak az örömautózásra, hanem a mindennapos használatra is tökéletes legyen.

Ami pedig a cikkünk címében említett világbajnokságot illeti, eddig soha, senki nem épített ilyen erős sorozatgyártású egyliteres motort, ez pedig a használat minden egyes percében büszkeséggel töltheti el a tulajdonost.