ford-bronco

Újabb legendás Ford-modell érkezik Európába

hirdetés
Jövőre már a mi kontinensünkön is kapható lesz a Ford Bronco, melynek neve betöretlen vadlovat jelent. A nálunk újnak számító modell Amerikában igazi legenda, és biztosan itt is rengeteg rajongója lesz.
A Ford néhány évvel ezelőtt rájött, hogy bár európai modellpalettája voltaképpen tökéletesen lefedi a helyi piaci igényeket, valódi kereslet (és erős vágyódás) mutatkozik a márka klasszikus amerikai legendái iránt. Így tették nemzetközivé, és hozták el hozzánk is a Ford Mustangot (ezúton is köszönjük a döntéshozóknak!), így jelent meg az Óvilágban a rendkívül komfortos Explorer, és így érkezhet meg jövőre a Bronco, amelyet bizonyos körökben a Mustangnál is emblematikusabb Ford-modellnek tartanak a tengerentúlon…

Az biztos, hogy a Ford Bronco életpályája egyszerre lendületes és furcsa. Az 1966-ban konstruált, kétajtós terepjáró annak idején hatalmas durranásnak számított az USA piacán. Öt modellgenerációt ért meg, de 1996-ban váratlanul leállították a gyártását. 25 év után viszont a Ford újra elővette a jól csengő típusnevet, és olyan autót tervezett hozzá, aminek láttán minden off-road-rajongónak megdobban a szíve.
Az új modell igencsak komoly örökséget visz tovább, ám ez egyben nagy kihívást is jelentett a mérnököknek. Többek közt meg kellett felelniük annak az elvárásnak, hogy az autó minden terepen boldoguljon, hiszen az előző modelleket csak ’GOAT’ néven emlegették az amerikaiak. Ez egyrészt ’kecskét’ jelent, ami tudvalevően bárhová képes felmászni, másrészt pedig egy betűszó, ami a ’Goes Over Any Type of Terrain’ kezdőbetűiből áll össze – márpedig ez annyit tesz, hogy ’Bármilyen Terepen Elmegy’ – nem mellesleg a ’Greatest of all Time’, azaz minden idők legjobbjának rövidítése is.
Így aztán nem is volt kérdés, hogy a Bronco hatékony négykerék-hajtást kap, mellé pedig rengeteg olyan megoldást, amelyek egytől egyig a terepképességet fokozzák – ráadásul úgy, hogy ennek kiaknázásához a vásárlónak nem kell rutinos off-roadossá képeznie magát. Ilyen például a terepvezérlési rendszer, amiben kiválasztható az adott terepnek megfelelő üzemmód, például a sáros út/nyomvályú vagy homok beállítás, de ha valaki teljes gázzal szeret átdöngetni a terepen, az kipróbálhatja a motorsport-ihletésű Baja-üzemmódot is.
Ahogy egy rendes terepjáróhoz illik, a Broncóhoz is alapáron jár a felezős terepváltó és a hátsó differenciálzár, de extraként első diffizár is kapható, sőt olyan rendszer is, ami gombnyomásra leválasztja az első kanyarstabilizátort, ami hatalmas kerékkitéréseket tesz lehetővé. Az off-road tempomat 31 km/órás tempóig tartja a beállított sebességet, hogy a vezető csak a terepre figyelhessen, és ugyanezt szolgálja az egypedálos funkció is. A kifejezetten szűk fordulókban jól jön majd a nyomatékvektor-szabályozású kanyarodási asszisztens, ami akár 40 százalékkal is csökkentheti az autó fordulókörét, és a merészebb (vagy ügyetlenebb) vezetők az oldaldőlés-szabályozásnak is örülhetnek, bár erre tényleg csak extrém esetekben lehet szükség.
Aligha lepődik meg bárki is azon, hogy a Bronco masszív alvázra épül, a futómű viszont tartogat néhány újdonságot. Az elöl független, hátul merevtengelyes rendszerben kifejezetten nagy terhelésre tervezett lengéscsillapítók dolgoznak, és a hátsó tengely országúti menetkomfortjáról öt lengőkaros konstrukció gondoskodik. És ha már a felfüggesztés egyszerre terepes és közúti, akkor a 17 vagy 18 colos könnyűfém felnikre szerelt gumik is hasonlóképpen kétfunkciósak.
Mindehhez persze komoly motor is jár, mégpedig 2,7 literes, V6-os EcoBoost 336 lóerővel és 563 Nm forgatónyomatékkal. A 10 fokozatú automata váltót úgy hangolták, hogy ha a vezető bekapcsolja a felezőt, az autó akár 6 km/órával is tudjon araszolni a terepen, közben pedig az elektronika folyamatosan 2500-on tartja a fordulatot, hogy a motor még véletlenül se fulladjon le.

De a Bronco nemcsak a vasak dolgában érdekes, hanem a kialakítása is kifejezetten célszerű és újszerű. Az utastérben minden burkolat strapabíró, a vezeték nélküli töltőtálcából pedig akkor sem csúszik ki a telefon, ha az autó nagyon megdől, vagy pattog a rossz utakon. A műszerfal felső részén rögzítőpontok vannak, ahová az utasok felfogathatják a kamerájukat vagy a telefonjukat (az Instagram mindenek fölött!), és ha már rögzítés, akkor muszáj beszélni a spéci Bronco-csavarokról. Ezekkel minden gyári tartozék házilag is könnyen fel- és leszerelhető, márpedig azokból bőséges a kínálat; így aztán akár egy fényhidat is fel lehet pattintani a Bronco tetejére, ha valakinek pont ez az álma, de az autó tetején – vagy mögötte, körülötte, ahogy tetszik – sátrat is verhet a túrázó család, és máris megalhatnak a vadon közepén.
Ha a Broncóról van szó, nehéz leakadni a terepes témáról, így a dizájn leírása helyett (ami úgyis jobban látszik a fotókon) beszéljünk inkább még egy kicsit a Ford jó ötleteiről. Például a csavarokkal rögzített sárvédő-szélesítésekről, amik előbb-utóbb úgyis megsérülnek, de így könnyen és olcsón cserélhetők, vagy a küszöbvédő rudakról, amik az autó teljes súlyát elbírják, ha fennakadna valahol. Ilyenkor az acél fenékvédő lemezek is jól jöhetnek, nem beszélve az üzemanyagtartály extra alsó burkolatáról. A sárvédők sarkán keréknyom-jelzők mutatják, meddig lóg ki a karosszéria, és ha már ott vannak, egyben lekötőpontként is használhatók, ha például egy hosszú kajakot szállítanak a tetőn.

A Ford egyelőre annyit közölt, hogy néhány kiválasztott európai piacon árulja majd a Broncót. Bízunk azonban benne, hogy 2023-ban már mi is megcsodálhatjuk ezt a hamisítatlan amerikai autólegendát a CarNet budapesti, győri, soproni és tatabányai Ford-márkakereskedéseiben.