Szélvészgyors autókkal támad a Ford

Szélvészgyors autókkal támad a Ford

hirdetés
Az utókor úgy emlékezhet az idei évre, mint amikor a Ford megkezdte a visszatérést az autóversenyzés élvonalába – oda, ahová mindig is tartozott!
Még csak néhány hét telt 2025-ből, ám a Ford máris több aktivitást mutat a motorsport világában, mint az elmúlt években együtt. Ne feledkezzünk meg persze a márka rali-világbajnokságban mutatott, régóta kiváló teljesítményéről, ezen kívül azonban a motorsport élvonalába tartozó nemzetközi szériákban nem képviseltette magát a Ford. Amióta azonban 2023-ban bejelentette, hogy a 2026-os évadtól a Red Bull motorpartnere lesz a Forma-1-ben, a Ford Performance újabb és újabb projekteket indít útnak, organikus kapcsolatot teremtve a márka és az élvonalbeli motorsport között.

Kezdetnek ott volt a Dakar-rali, amelyen fennállása óta először indított gyári csapatot a Ford Performance, és nem is eredménytelenül. A három darab, speciálisan felkészített Ford Raptor T1+ versenyautóból a tizenkét versenynap után az egyik a harmadik, egy másik pedig az ötödik helyen végzett.
Ez önmagában is bravúros teljesítmény, annak fényében pedig, hogy egy frissen összeállított csapat hozta ezt össze egy vadonatúj versenyautóval, túlzás nélkül emberfeletti teljesítmény. Itt azonban még távolról sincs vége a kihívásoknak. A Ford Performance január 30-án bejelentette, hogy visszatér a hosszútávú világbajnokságba (WEC), és ezzel együtt Le Mans-ba, ahol 1966 és 1969 között nem talált legyőzőre, és ezzel örökre beírta magát a motorsport történelemkönyvébe. Noha az ikonikus 24 órás futamon azóta több alkalommal is részt vett a Ford, előbb a Ford GT, majd a Ford Mustang GT3 szereplésével, a 2027-es visszatérést a széria királykategóriájában, egy LMDh versenyautóval tervezi a márka.
Az együttműködésről egyelőre tudatosan nem közöl további részleteket a Ford, ám a megcélzott géposztály sok mindent elárul a várható autóról: a hátsókerék-hajtású, legalább 1030 kg tömegű fenevadak megengedett legnagyobb teljesítménye a 2025-ös szezonban belső égésű erőforrás esetén 470 kW (639 LE), hibrid konfigurációnál 520 kW (707 LE.)
Míg a Ford Performance Le Mans-i versenyautójáról nincs információnk, egy márkatársáról még fényképeket is közölt a gyártó – igaz, a dolgok jelenlegi állása szerint ezzel nem fogunk Európában találkozni, hiszen Észak-Amerika egyik legfontosabb szériájában, a NASCAR-ban fog rajthoz állni – vagy legalábbis demonstrátorként ennek a bajnokságnak a rajongóit fogja az elektromobilitás oldalára állítani.
A legnagyszerűbb pedig, hogy tisztán elektromos versenyautóról van szó. A Mustang Mach-E prototípust a Ford jelenlegi, NASCAR Cup szériában versenyző típusából, a Ford Mustang Dark Horse kupéból származó fődarabokkal – futóművel, fékekkel, kormányművel és kerekekkel – szerelték fel. A versenyautó a géposztály szabályzata szerint szénszálas pilótacellát kapott, a lényeg azonban most jön: a 78 kWh kapacitású akkumulátor nem egy, nem is kettő, hanem három villanymotort fog ellátni energiával, ami összkerékhajtást és fejlett nyomatékvektor-szabályozást vetít előre.