ford-parkolo-robot

Robotokkal könnyítené az életünket a Ford

hirdetés
Ha az autóipar és a robotok egyetlen mondatban szerepelnek, akkor többnyire a gyártósorok szerelőrobotjai jutnak eszünkbe, amint előre beprogramozott mozgássorokkal emelnek, illesztenek, csavaroznak, hegesztenek vagy éppen festenek. Pedig a Fordnál sokkal többről szól a dolog: a márka sok éve intenzíven kísérletezik azzal, hogy a robotok átvehessék az autósoktól az olyan hétköznapi feladatokat, melyek inkább kényszerű és macerás velejárói az autózásnak, nem pedig a vezetés öröméről szólnak.
Ez főleg akkor fontos, ha valaki mozgáskorlátozott, és nehezen oldja meg például a tankolást. Gondoljunk csak bele, milyen vesződséggel jár egy elektromos töltőállomás egyébként is szűkre szabott terében átszállni egy kerekesszékbe, kihúzni az elektromos kábelt, feltölteni az autót, utána pedig végigcsinálni a fizetés procedúráját, majd visszaszállni az autóba! Erre a helyzetre dolgozta ki a Ford a robotizált töltőállomást, ahová elég beállni az elektromos autóval, és az egész feltöltés levezényelhető a vezetőülésből, egy okostelefonon keresztül.

Az autós a telefonjára telepített FordPass alkalmazáson keresztül távvezérléssel nyithatja a töltőpont fedelét, és a töltőkar – amit egy kis kamera irányít – kinyúlik az autó töltőnyílása felé. Amikor a folyamat véget ér, a kar automatikusan visszahajlik a helyére, a jármű pedig már mehet is tovább. A Ford a Dortmundi Egyetemmel közösen fejlesztette ki az újfajta töltőállomást, amit ugyanúgy fel lehet majd szerelni a mozgássérülteknek fenntartott parkolóhelyeken, mint a nagy parkolóházakban, a munkahelyi parkolókban vagy akár az autósok otthonában.
Ugyanakkor a márka nem csak a mozgásukban korlátozott embereknek kínál robotizált megoldásokat a nemszeretem feladatok elvégzésére. Ilyen például az Automatikus Parkolóinas, ami sokkal többet tud, mint azok a már létező rendszerek, amelyek megmutatják az autósnak, hol talál szabad parkolóhelyet. A Ford robotizált parkolóinasa ugyanis önállóan elviszi és leparkolja a járművet, miután a vezető és az utasok már kiszálltak. Ilyenkor a parkolóház saját szenzortechnológiája veszi át az autó irányítását, és ugyanez a rendszer koordinálja az épületen belüli forgalmat is. Ha az infrastruktúra azt ‘látja’, hogy valami (például egy gyalogos, egy másik jármű vagy bármi egyéb akadály) felbukkan az autó nyomvonalán, azonnal állóra fékez.
A leparkolt autót a vacsora, a mozi vagy a bevásárlás végeztével nem kell fáradságosan felkutatni a parkolóházban; elég egy megfelelő helyen várakozni, és a FordPass alkalmazással odarendelni a kocsit. Ez nemcsak azért kényelmes, mert – ahogy mind tudjuk – néha nagyon nehéz megtalálni a kocsit egy ilyen labirintusban, hanem azért is, mert így nem kell a mozgó autók közt, benzingőzben és zajban sétálgatni. A rendszer ugyanúgy, önállóan odaviszi a járművet a tulajdonoshoz, mint ahogyan korábban elvitte parkolni.

Mindehhez persze az kell, hogy a már meglévő parkolóházakat felszereljék a megfelelő szenzorokkal, vagy hogy az új épületeket már eleve így tervezzék meg. A járművek részéről is van pár feltétele a dolognak: ez a megoldás azokkal az autókkal működhet, amelyekben van automata sebességváltó, elektronikus menetstabilizáló (ESP) és elektromos rögzítőfék, és persze az is kell, hogy a jármű képes legyen az intelligens kommunikációra az Automatikus Parkolóinassal. A Ford szerint ez a rendszer 20 százalékkal több autót képes beállítani egy parkolóházba, mivel ilyenkor nem kell számolni az ajtók nyitásához szükséges hellyel. Aki körözött már csúcsidőszakban egy pláza parkolójában, az tudja, mennyit számít ez a plusz kapacitás.
A jövőben tehát nem kell a parkolóházak betonján koptatnunk a cipőnket. Ha mégis elvásik, akkor sincs baj: rendelünk egy újat az interneten, és azt – ha a Fordon múlik – egy robot kézbesíti majd. Ő lesz Digit, a gépfutár: egy kétlábú robot, amely felegyenesedve jár, miközben akár 18 kilós csomagokat kézbesít. Egyébként azért formálták emberivé, hogy magabiztosan mozoghasson az emberek számára kialakított környezetekben, például a lépcsőkön vagy a lejtős kocsifeljárókon. Ha közben valaki meglöki, azonnal visszanyeri az egyensúlyát, és tovább sétál a küldeménnyel a címig.
Digit egyébként nem egy különösebben intelligens szerkezet, ezért munkáját egy másik, jóval okosabb robot irányítja; ez nem más, mint maga az önvezető autó, ami őt és a csomagokat szállítja. Érkezés után Digit kibújik a csomagtérből (ahol addig picire összehajtva utazott), megkapja az utasításokat az autó ’agyától’, és már indul is kézbesíteni. A LiDAR rendszerrel és néhány sztereokamerával felszerelt Digit eleget érzékel környezetéből ahhoz, hogy eligazodjon az alaphelyzetekben, ha pedig váratlan akadállyal találkozik, egy képet küld róla a járműbe, ami kidolgozza a megoldást.

A Ford szerint közel az idő, amikor munkahelyünkön közösen dolgozunk majd a robotokkal, vagy életünk megszokott szereplőivé válnak, amint csomagokat helyeznek el az ajtónk előtt – de az elsődleges cél mindvégig az lesz, hogy ezek a szerkezetek biztonságosan és megbízhatóan működjenek együtt az emberekkel. Így hamarosan talán már a CarNet budapesti, győri, soproni és tatabányai Ford márkakereskedéseiben is találkozhatunk majd egy-egy robottal; és a Fordot ismerve feltételezhetjük, hogy a cég már azt is kitalálta, mi lesz a feladata.