ford-tourneo-custom

Furgonnak álcázott luxustárgy

hirdetés
Elektromos hajtás, új padlólemez, luxusautós felszereltség: hogy mennyire fontos a kisbuszok kategóriája, azt jól mutatja, hogy a Ford megint apait-anyait beleadott az új Tourneo Customba.
Az áruszállítók mellett valamiért hajlamosak vagyunk ’járulékos melléktermékként’ tekinteni a kisbuszokra. Csakhogy ez nagy tévedés, hiszen nap mint nap találkozunk velük, amint utasokra várnak a pályaudvarok, repülőterek és szállodák parkolóiban, rengeteg országban iránytaxiként szolgálnak, de ezekkel viszik színházi előadásra a nyugdíjasotthon lakóit, és ilyen autókkal végzik a dolgukat a falugondnokok is, hogy csak pár példát említsünk.
Ez a járműkategória több szempontból is feladja a leckét egy autógyár mérnökeinek. Egyrészt ugyanolyan takarékosnak, praktikusnak és strapabírónak kell lennie, mint egy áruszállítónak, viszont a felhasználók személyautós komfortot várnak el, valamint a lehető legtöbb ülést, és persze jó tágas csomagteret is, ami nagyon fontos szempont egy reptéri transzfernél vagy egy zenekari turnénál. És akkor még csak a céges felhasználásról beszéltünk, holott egyre több magánember is ilyen autót választ; vagy azért, mert nagyon népes a családja, vagy mert olyan hobbija van (a vadvízi kajakozástól a terepkerékpározásig), amihez társakat és nagy méretű eszközöket kell jó messzire szállítani.
A Ford már elég régóta ismeri a tökéletes receptet, de az új generációs Tourneo Custom most olyan megoldásokkal érkezik, amelyekkel eddigi sikereit is messze túlszárnyalja majd. Ezek közül az egyik legfontosabb, hogy a hajtásláncok közt a tisztán elektromos és a plug-in hibrid technika is megjelenik, de majdnem ugyanennyire fontos a vadonatúj padlólemez, az intelligens összkerékhajtási rendszer és a Ford Pro által kínált rengeteg háttérszolgáltatás is.
A vadonatúj modellcsalád zászlóshajója az elsőként bemutatott elektromos változat, az E-Tourneo Custom lesz, amiben ugyanaz a hatalmas energiasűrűségű akkucsomag működik, mint az észak-amerikai piac slágerében, az F-150 Lightning pickupban. Ez akár 370 kilométeren át is képes hajtani az autót, és gyorstöltővel csak 41 percig tart 15-ről 80 százalékra feltölteni az akkumulátort. Sőt, 5 perc is elég ahhoz, hogy 38 kilométerre elegendő áramot vegyen fel. Aki ennél rugalmasabb megoldást szeretne, az rendelhet majd 50 kilométer elektromos hatótávolságú plug-in hibrid hajtásláncot is (ami sokat segít a nullemissziós belvárosi zónákban), a hagyományosabb megoldások híveinek pedig ott vannak a Ford legmodernebb EcoBlue dízeljei. Ez utóbbiakhoz akár az újonnan bevezetett összkerékhajtás, vagy részlegesen önzáró differenciálmű is kapcsolódhat, ami jól jön majd, ha behavazott hágókon át vezet az út a síterepre, vagy ha a mérnökcsapat gyakran jár ki az építési területekre. A sűrű városi forgalomra is gondoltak a fejlesztők: rendelhető automata váltó könnyíti meg a dolgukat.
Ezekkel a paraméterekkel már bármelyik vállalkozás bátran nekifoghat a napi feladatoknak, az pedig külön öröm, hogy a dízelmotorral akár 2500, az elektromos változattal pedig 2000 kilogrammot is lehet vontatni, vagyis ha a kilencszemélyes autó minden ülése foglalt, egy utánfutón akkor is bőven jut hely a poggyászoknak vagy a sportcuccoknak. Persze nem kell ahhoz okvetlenül vontatmány, hogy minden és mindenki elférjen az új Tourneo Custom utasterében. A normál és nyújtott tengelytávú kivitelekhez egyaránt kérhető három üléssor, amelyek közül a második és harmadik egy új, padlóba süllyesztett sínen tologatható előre-hátra, sőt az ülések egyenként ki is emelhetők az autóból, így a csomagtér mérete és alakja rugalmasan alakítható.
Az utasok kényelmesen szállhatnak be a motoros mozgatású oldalajtókon, és ha kezd kicsit melegük lenni a panorámatető alatt, az infrás vezérlésű klíma automatikusan hűvösebb levegőt fúj rájuk. Menet közben élvezhetik a 14 hangszórós B&O hifiből áradó zenét, telefonjaikkal rácsatlakozhatnak a SYNC 4 infotainment-rendszerre, és az eszközeiket a vezeték nélküli töltőtálcán tölthetik fel. A tervezők rengeteg megoldást találtak ki, hogy a Tourneo Custom még praktikusabb legyen. Az alul lapított kormánykerék megkönnyíti az átjárást az első üléssorban, vízszintesbe billentve pedig kényelmes asztalkává alakítható a volán. Az autóhoz kulcskártya is rendelhető, amit kirándulás közben kényelmesebb elpakolni, mint a szokásos, vaskos kulcsot. Az utasoldali légzsák pedig a tetőben kapott helyet, így a kesztyűtartó fölött tágas tárolórekeszt lehetett kialakítani.
Az apró ötletek tényleg kellemesebbé varázsolják az utazást, az igazi léptékváltást azonban a Ford új padlólemeze jelenti, amivel alacsonyabbra került a padló. Ezáltal kényelmesebb a ki- és beszállás, és a legtöbb modellváltozatnál a tetőmagasság is 2 méter alatt marad, vagyis az autóval be lehet hajtani a mélygarázsokba és többszintes parkolóházakba, amelyek gyakran tiltott területek a kisbuszok számára.
A Tourneo Custom már ezek alapján is kifejezetten jó ajánlatnak tűnik, és minderre a Ford Pro átfogó szolgáltatásai teszik fel a koronát. A tulajdonosok egy szoftver segítségével előre megtervezhetik és figyelemmel követhetik az elektromos verzió töltésének a folyamatát, előre beállíthatják a kabin hőmérsékletét, távolból nyithatják és zárhatják az ajtókat, felügyelhetik a jármű vagyonvédelmét, és jelentéseket kaphatnak a műszaki állapotról. A FordLiive rendszerrel megelőzhetik a meghibásodásokat, vagy sokkal gyorsabban megjavíttathatják az autót, amiben egyébként 30 modul fogadja a Ford Power-Up vezeték nélküli szoftverfrissítéseket. Az update segítségével a Tourneo Custom folyamatosan megújul majd: javul a teljesítménye, új meg új szolgáltatásokat és funkciókat kínál, vagyis sokkal tovább marad modern és piacképes – ez pedig az értéktartását is javítja. Talán nem véletlen, hogy az európai piacon a Ford lassan már egy évtizede vezeti a haszonjármű-eladási listákat.