A Ford találta fel a világ kedvenc autóját

A Ford találta fel a világ kedvenc autóját

hirdetés
Ma jóformán mindenki tudja, mi az az SUV, 1965-ben azonban a vevőket és a versenytársakat egyaránt felkészületlenül érte, amikor a Ford bemutatta a világ első sportos haszonjárművét: a Broncót.
Amikor 1965. augusztus 11-én Don Frey, a Ford alelnöke bemutatta a cég új típusát, sokat sejtetően annyit mondott: egy vadlovat kötünk be az istállóba a Mustang mellé. A hasonlat több síkon is ült, hiszen a Bronco szó szerint meg nem szelídített (tehát vad) lovat jelent, a modell küldetése pedig nem kevesebb volt, mint hogy hasonlóképpen felrázza a haszonjárművek piacát, mint azt három évvel korábban a Mustang tette a személyautókéval.

A kulcsszó a dinamizmus, a vezetési élmény, a kikapcsolódás volt, így született meg a sportos haszonjármű, a sports-utility vehicle fogalom, és vele az a műfaj, ami mára az egész világ kedvencévé vált minden piacon, minden elképzelhető méretben.
A történet gyökerei a második világháborúig vezethetők vissza. A Ford egyike volt annak a három vállalatnak, amely részt vett az amerikai hadsereg univerzális parancsnoki járművének, a dzsipnek a kifejlesztésében és gyártásában. Az itt szerzett tapasztalatokat később mindhárom cég hasznosítani kívánta, a Ford azonban elsőként ismerte fel, hogy a mennyiségben és minőségében egyaránt gyorsan fejlődő amerikai úthálózatra komfortosabb, gyorsabb autókat kell fejleszteni, még akkor is, ha azok alapvetően munkavégzésre szolgálnak.
A terméktervező bizottság 1963 őszén hozott döntést egy ezen feltételeknek megfelelő jármű fejlesztéséről, a projektnek a Bronco kódnevet adták. Érdekes módon már ekkor megjelent a belső feljegyzésekben a G.O.A.T., azaz Goes Over All Terrain (mindent terepen boldogul) kifejezés, amely később a modell védjegyévé vált.
A következő egy évben újra és újra és újra átdolgozták a formatervező részleg javaslatait, és egyre inkább kikristályosodott egy olyan jármű képe, amilyen soha nem létezett még. „Olyan járművet akartunk alkotni, amely nem hagyományos személyautó, de nem is kisteherautó, hanem olyasvalami, ami ezek összes előnyét ötvözi. Alkalmas családi szedánnak vagy sportautónak, de hótoló lapátot is szerelhetünk rá; mezőgazdasági és polgárőri feladatokra egyaránt alkalmas” – emlékezett vissza később a koncepció megalkotásának folyamatára Frey.
Amikor megjelent, a Bronco már karosszéria-változataival is jelezte, hogy bármilyen feladatra alkalmas. A Roadster egy terepkabrió volt, felárért rendelhető tetővel; a Sports Utility névre keresztelt variáns nem volt más, mint egy egy üléssoros, platós kisteherautó, míg a Wagon két üléssoros, ötszemélyes modell volt, zárt karosszériával. Ez utóbbi bizonyult a legkeresettebbnek – megszületett az SUV műfaja.
Minden Bronco összkerékhajtást, háromfokozatú kézi sebességváltót és 105 lóerős, 2,8 literes, hathengeres motort kapott. A később bevezetett 4,7 literes V8-as a gyorsan népesedő kategória legerősebb tagjává tette a Ford Broncót. Ahogy a Mustang, a Bronco is rendelhető tartozékok végtelen sorát kínálta. A fent említett hóekén túl differenciálzár, vonóhorgok, csörlők, kihajtás, de még walkie-talkie is szerepelt a katalógusban. Ezekkel választása szerint a piac legkényelmesebb vagy legütőképesebb autóját készíthette fel az ügyfél – hozzáértő kezekben pedig terep-versenyautóként született újjá a Bronco, hogy az amerikai kontinens legfélelmetesebb terepraliján, a Baja 1000-en diadalmaskodjon. Néhány hónap elég volt ahhoz, hogy a Ford Bronco átrajzolja a piacot, és megteremtse azt a vadonatúj műfajt, amely azóta az egész világot meghódította.
Részben a szerencsének, részben a Ford tapasztalatának köszönhető, hogy a soron következő generációk mindig elébe mentek a piaci igényeknek. Nagyobbak, kényelmesebbek és erősebbek lettek, amikor erre volt piac; kompaktabbá, takarékosabbá, pontosabban vezethetővé, váltak, amikor ebbe az irányba mutattak a körülmények.
Ami nem változott, az a közúti és terepalkalmasság mértékadó egyensúlya, és az előremutató technológiai tartalom: a Ford zászlóshajóként kezelte a Broncót, és ennek megfelelően az első modellek között kaphatott meg innovatív felszereléseket, a klímaberendezéstől kezdve a szervokormányon át a légzsákokig.

A Bronco sikertörténetének első fejezete 1996-ban, 30 év után ért véget, és további huszonöt évet kellett várni, hogy megkezdődhessen a következő.

Az aktuális modell az alapokhoz nyúlt vissza: egy olyan korban, ahol a szabadidőjárművek egyre kevésbé szívesen kanyarodnak le az aszfaltútról, tényleges terepalkalmassággal lépett színre, a mindenkit megszólító, barátságos crossoverek között pedig őszintén karakteres, határozott személyiségként definiálta magát.
A legfontosabb azonban, hogy még ma is ő a GOAT, ráadásul nem csak Észak-Amerikában, hanem Európában, így Magyarországon is.
Soha nem volt olyan széles és színes az SUV-k választéka, mint ma, és ez sok márkának feladja a leckét, hogyan pozicionálja típusait. A Ford Bronco azonban nem szorul rá arra, hogy feltalálja önmagát, hiszen pont ellenkezőleg: ő talált fel mindenki mást, egész pontosan 60 éve.