Idén 50 éves a Citroën CX

Idén 50 éves a Citroën CX

hirdetés
Ötven évvel ezelőtt, 1974 augusztusában debütált a Citroen CX, amely egyszerre volt az aerodinamika és az elegancia megtestesülése. Máig egy izgalmas forma, a francia autók szerelmeseinek vágyott tárgya.
A CX-et 1975-ben az Év Autójának választották, és a francia elnökök és a raliversenyzők körében is népszerű volt. Az autóból 16 éves gyártási ideje alatt több mint egymillió példányt készült.
Az autó egy másik ikon, a DS utódja volt, amely név mára már önálló márkaként létezik. 1974-ben álmodták meg tervezői a legendás Traction helyébe lépő DS utódját, a Citroën CX-et. A CX-re napjainkig a hetvenes-nyolcvanas évek emblematikus Citroën modelljeként emlékezünk. Két tekintélyes elődjéhez hasonlóan számos technikai újítás fémjelezte, amelyek gyártásának tizenhét éve során kivételes tulajdonságokkal ruházták fel, és még 2024-ben is különleges járműnek számít.

Kivételesen elegáns, áramvonalas sziluettjének köszönhetően igazi legendává vált, amely nem téveszthető össze más modellekkel. A CX-et hivatalosan 1974. augusztus 26-án, napra pontosan két hónappal az Automobiles Citroën és az Automobiles Peugeot egyesülését követően indították útjára.
Az 1974. augusztus 26-án debütáló CX 2000 óriási feltűnést keltett az októberi Párizsi Autószalonon. A modellt a Citroën stand sztárjaként azonnal innovatív járműként ismerték el. Elődeitől megörökölte elsőkerékhajtását, hidropneumatikus felfüggesztését és nagy teljesítményű kétkörös tárcsafék-rendszerét, amelyek mára elválaszthatatlanok a Citroën márkától. Az új modellt azonban számos egyedi újítás is jellemezte. Ilyen volt például a jármű orrába keresztben és kissé billentve beépített négyhengeres motor, ami a tömegeloszlás és az úttartás további optimalizálást szolgálta. A maximális kényelem érdekében az önhordó karosszériát tizenhat ponton rugalmas elemekkel egy segédvázhoz rögzítették, ami kiszűrte az első és hátsó felfüggesztés, valamint a motor és a váltó okozta zajokat és rezgéseket.
Aerodinamikus vonalvezetésén túl a belső formatervezést is alapos kutatás előzte meg. A legemblematikusabb elem kétségkívül a félhold alakú műszeregység, amely egy hajó módjára ringatózik a műszerfalon. A tervezők az ergonómiáról és a passzív biztonságról sem feledkeztek el. Először is, a vezetéshez elengedhetetlen funkciók, így a fényszórók, a jelzőlámpák, az ablaktörlők és a kürt vezérléséhez egy pillanatra sem kellett levenni a kezet a kormányról. A borítások és a belső tér minden eleme sima és áramvonalas volt. 1974-ben jelentős újdonságnak számítottak a visszahúzható első biztonsági övek is. A CX különleges tulajdonságai természetesen nem maradtak észrevétlenek: 1975. január 29-én elnyerte az európai szaksajtótól az Év Autója címet. 1975 júniusától a CX megörökölte az SM híres, Diravi fantázianévre keresztelt kormányszervóját. Ez a rásegítés mértékét mindig az autó sebességéhez igazította és a vezetési körülményektől függetlenül kivételes kormányozhatóságot biztosított, száraz, nedves, havas időben is, a sebességtől függetlenül. Ez a technológia eredetileg opciós volt, később azonban már a teljes termékcsaládban alapfelszereltségnek számított.
Az évek folyamán a CX folyamatosan fejlődött: olyan újításokkal és technikai megoldásokkal gazdagodott, amelyek fél évszázaddal később már „alapnak” számítottak. Néhány példa ezekre az újításokra:

- 1975: légkondicionáló berendezés, elektromos ablakemelők (mind a négy ajtón), két belső vezérlésű külső visszapillantó tükör, hátsó ködlámpák;
- 1976: félautomata sebességváltó;
- 1977: üzemanyag-befecskendezéses benzinmotor, ötsebességű sebességváltó, elektromos működtetésű tetőablak, ködlámpák, elektronikus gyújtásrendszer és könnyűfém keréktárcsák;
- 1978: hátsó biztonsági övek és automata elektromágneses ajtózárak;
- 1979: elektromos olajszintmérő a műszerfalon;
- 1980: ablaktörlőkbe épített szélvédőmosó rendszer, üzemanyag-takarékos berendezés és automata sebességváltó;
- 1981: alacsony profilú gumiabroncsok és tempomat;
- 1982: a csomagtartót és az üzemanyagtöltő fedelét is irányító központi zárrendszer;
- 1983: turbófeltöltős dízelmotor és automata utastéri klímaszabályozó;
- 1984: turbófeltöltős üzemanyag-befecskendezéses benzinmotor;
- 1985: blokkolásgátlóval (ABS) felszerelt fékrendszer, jegesedésérzékelő, kiégett izzókra, nyitott ajtókra utaló figyelmeztetés, elektromos működtetésű, fűthető, sötétített üvegű külső visszapillantó tükrök, bekapcsolt világításra figyelmeztető hangjelzés, valamint távirányítású központi zár (a gyújtás egyidejű aktiválásával);
- 1986: a hátsó szélvédő automata jégmentesítése;
- 1987: turbófeltöltős dízelmotor levegő-levegő típusú hőcserélővel, és a kódolt indításgátló.
A CX alig 14 hónappal a Párizsi Autószalonon való bemutatását követően már versenyeken vett részt. 1975. december 16-án három CX 2200 is indult az Abidjan–Nizza ralin. A három Citroën 9246 kilométernyi, sár és kövek által nehezített földutas szakasz leküzdése után 4., 5. és 6. helyezést ért el a kétkerékmeghajtású járművek kategóriájában. Ettől kezdve az új Citroën modell kedvelt terepévé váltak az afrikai és a hosszútávú versenyek. Robusztus felépítésének és hidropneumatikus felfüggesztésének köszönhetően számos eseményen diadalmaskodott.

A CX, akár sztenderd, akár továbbfejlesztett változatban számos előkelő helyezést és kategóriagyőzelmet zsebelt be nála sokkal nagyobb teljesítményű autókkal szemben is a Marokkó-rali, a Rallye des Mille Pistes, a London– Sydney, az Acropolis-rali, az 5x5 Transafrica és a Párizs–Dakar ralik alkalmával.
És minél hosszabb, minél erőt próbálóbb, minél keményebb volt a terep, annál kitartóbb volt a CX felfüggesztése és strapabírósága. A Párizs–Dakar ralik is hozzájárultak ahhoz, hogy a CX igazi ralilegendává váljék. 1979 őszén a Citroën azonnal meglátta a legendás eseményben rejlő lehetőséget, és Thierry Sabine főszervező rendelkezésére bocsátott négy Méhari terepjárót, valamint egy CX 2400 GTI modellt, mely utóbbi azután az esemény igazi zászlóvivőjévé vált. A CX könnyedén teljesítette a második Párizs–Dakar Rali terepbejárását. Ez lehetőséget adott a legendás Citroënnek arra, hogy lenyűgözze Thierry Sabine-t kivételes, nehéz terepen is feltűnő helytállásával. A Citroën ezt a következő évben is megismételte, ám a legjobb csak ezután következett. Az 1981-es ralin egy gyári CX 2400 GTI a tizenhatodik helyen végzett, megelőzve számos, sokkal nagyobb teljesítményű terepjárót, és a kétkerék-meghajtású járművek közül elsőként ért célba.
Érdekes módon sokkal nagyobb médiavisszhangot kapott egy másik gyári CX 2400 GTI, amely örökre beírta magát az esemény történetébe és az emberek emlékezetébe.

A jármű a Citroën Belgium nevezésében indult, pilótája az akkor még kezdő (később a 24 órás Le Mans négyszeres bajnoka) Jacky Ickx, másodpilótája pedig Claude Brasseur színész volt.

A pálya elejét parádésan teljesítő páros hamar a verseny élvonalába került, egymás után halmozta a szakaszgyőzelmeket, és még a végső győzelemre is esélyes volt, amikor összesítésben a harmadik helyre került Gao városában. A CX két tízórás büntetést kapott, de ennek ellenére is kitartott. Az utolsó előtti szakaszon azonban felborult, ezért végül ki kellett szállnia a versenyből…
Az összes modellváltozatot összevetve 1974 és 1991 között több mint 1 millió (1.042.460 db) CX-et gyártottak. Ez 1974 és 1989 között 913.375 darab (ebből 29.380 darab hosszú változatú) szedánt, 1976 és 1991 között pedig 129.085 kombi (köztük 900 Enterprise) változatú CX-et jelentett. A CX-et 1989 nyarán váltotta fel az XM, amelyet 1988 májusában mutattak be. Kombi változatai egészen 1991 nyaráig a márka kínálatában maradtak.
Bár több évtized választja el őket egymástól, a CX méltó utódra talált a C5 X-ben, amely osztozik a CX merészségében és ambícióiban a stílus, a kényelem és technológia terén. 1974-es megjelenésekor a szakma nagyra méltatta a CX-et innovatív, aerodinamikus formatervezése, áramvonalas sziluettje és alacsony felépítése miatt. A karcsú C5 X remekül ötvözi a limuzin eleganciáját, a kombi dinamikáját és praktikusságát, valamint egy SUV biztonságos és robusztus felépítését. A C5 X olyan modern technológiai megoldásokat kínál, mint a hologramos kivetítő, a fejlett vezetéstámogató rendszerek és számos modern konnektivitási funkció, amelyek megkönnyítik a vezetést.