Sikeresen indított a Citroën megújult raliautója
Miután tavaly magabiztosan megnyerte a WRC2-bajnokságot, az idei szezonra megújult a Citroën C3 R5 versenyautója. Változott a név és a megjelenés, de az utcai modellel részben közös műszaki tartalmat is folyamatosan fejlesztik; az első tapasztalatok szerint jó irányba.
2021-től Citroën C3 Rally2 néven küzd a bajnoki címért a francia márka ütőképes ügyfél-versenyautója. A változtatást a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szabálymódosítása indokolta, és ha már új a név, a csapat az autó megjelenését is módosította valamelyest. A legfontosabb azonban a műszaki előrelépés, hiszen az elmúlt két év bebizonyította, hogy céltudatos fejlesztéssel világbajnoki címre méltó autó csiszolható a Citroën C3-ból. Miután a futóművet 2019 és 2020 során tökélyre hangolták, most a teljesítmény, a vezethetőség és persze a fenntartási költségek kerülnek sorra.
Ahogy a program műszaki igazgatója, Jean-François Grandclaudon fogalmazott, a C3 Rally2 esetében „nincs szükség forradalmi változásokra. A meglévő alapok kiválóak – az autó egyszerre robusztus és gyors –, így ezekre építkezve igyekszünk még tökéletesebbé tenni a csomagot.”
Összesen hét fő területen tervezi tökéletesíteni az évad során autója technikai tartalmát a Citroën. Az év első versenyén, a Monte-Carlo-ralin már az új motorvezérlő szoftverrel álltak rajthoz a gyár ügyfélprogramjának versenyzői. A rajtnál, illetve a gázelvételnél mutatott viselkedést igyekeztek optimalizálni, és a tapasztalatok azt mutatják, jó az irány. A C3 Rally2-vel rajthoz álló hat csapat közül öt a legjobb tíz között ért célba az RC2 kategóriában. A WRC3 géposztályban tripla győzelmet aratott a Citroën (Yohan Rossel, Yoann Bonato és Nicolas Ciamin révén), míg Eric Camilli a WRC2-ben harmadikként, az abszolút összesítésben pedig tizedikként zárta a téli ralit.
A sikeres bemutatkozás után további fejlesztésekre készül a Citroën stábja. Módosított aerodinamikájú első kötény kerül az autókra, nagyobb tartományban beállítható első differenciálművet, valamint állítható fékelosztó pedált építenek be, továbbá új motortartó bakok, hátsó futóműelemek, valamint leömlő kerül az autóba. A változtatások mind hosszabb élettartamot, ezáltal kedvezőbb üzemeltetési költséget ígérnek – ezeket az értékeket jól ismerik azok, akik a mindennapokban Citroën C3-assal járnak.
A rali élvonalában a pontos műszaki adatokat hétpecsétes titokként kezelik a csapatok, az egyes géposztályokra érvényes korlátozások azonban jól érzékeltetik a versenyautók képességeit. A WRC2-ben 1,6 literes, négyhengeres turbómotorokkal versenyeznek. A sorozatgyártású, utcai modellekből származó motorblokkal és hengerfejjel kell dolgozniuk a csapatoknak, de minden mást (főtengely, hajtókarok, dugattyúk, perselyek, szelepek, vezérműtengelyek) módosíthatnak; a szívócsövet 32 mm-re szűkítik. Az állandó összkerékhajtású autók így nagyságrendileg 285-290 lóerősek, sebességváltójuk ötfokozatú szekvenciális. Elöl és hátul mechanikusan zárható differenciálműveket építenek be, az autók pilótával és navigátorral együtt nem lehetnek 1390 kg-nál könnyebbek.