Történelmet írt az Alpine, Év Autója díjas az A290

Történelmet írt az Alpine, Év Autója díjas az A290

hirdetés
Testvérmodelljével a megosztott első helyen végzett az Alpine A290 az európai év autója szavazáson. Mindössze másodszor fordul elő, hogy sportkocsi részesül a díjban.
Az 1964-ben alapított European Car of the Year díjat évről évre ítélik oda annak az újonnan bevezetett típusnak, amely a legkiválóbb általános teljesítményt nyújtja.

Változatos szempontok szerint zajlik a mérlegelés: figyelembe veszik a formatervezést és a kényelmet, a biztonságot és a gazdaságosságot, a vezethetőséget és a menetteljesítményeket, a funkcionalitást és a környezeti kompatibilitást, a vezetés élményét és a vételárat. Különösen fontos a műszaki innováció és az ár-érték arány. 

Ezért nem meglepő, hogy az olyan, átlagostól eltérő igényeket kielégítő járműtípusok, mint a sportkocsik ritkán nyernek a szavazáson. Az egyetlen sportkocsi, amelyet megkoronáztak, a Porsche 928 volt 1978-ban, most pedig, 47 évvel később itt a második: az Alpine A290, a francia sportmárka első tisztán elektromos típusa.
Az A290 győzelme nem csak azért szimbolikus jelentőségű, mert a gyártó először tudott győzni ezen a fontos szavazáson, hanem kitüntetése egyben az Alpine villamosítási stratégiájának szakmai elfogadását is igazolja. Az újonc a Renault 5 E-Tech Electric testvérmodellje, számos fődarabján osztozik a sikkes kisautóval, ugyanakkor a menetdinamika és a vezetési élmény szempontjából fontos komponensek egyediek. Megnövelték a vázszerkezet merevségét, feljavították a futóművet és a fékeket, lecserélték az abroncsokat és a villanymotort.
Kétségkívül a konstrukció ezen kettőssége – a mindennapokra optimalizált Renault és a sportos hangvételű Alpine variáns párhuzamos elérhetősége – is hozzájárult a 2025-ös Év Autója díj elnyeréséhez. Most jön azonban a neheze: az A290-nek a mindennapokban kell bizonyítania, hogy képes gyakorlatra váltani a papírformát.

Nem először nyert Alpine (vagy mégis?)

Ha szigorúan nézzük, az Alpine valóban most, 2025-ben nyert először az Európai Év Autója szavazásán. Azonban már 2019-ben is ott lehetett volna a dobogó legfelső fokán. Ebben az évben két típus: a Jaguar I-Pace és az Alpine A110 egyaránt 250 pontot ért el a szavazáson. A szervezők azonban nem akartak döntetlent, ezért megnézték, hány zsűritag szavazta a legelső helyre az egyik, és hány a másik modellt. A brit-indiai elektromos szabadidőjármű 18 autós újságírónál volt befutó, míg a francia sportkupénak tizenhatan adták a legtöbb pontszámot. Így történt, hogy bár 2019-ben senki nem ért el magasabb eredményt az A110-esnél, az Alpine visszatérését fémjelező modellnek mégis be kellett érnie a második hellyel.