Jövőre érkezik a vadonatúj kompakt SUV.
A Toyota a koronavírus miatt kialakult helyzet miatt rendhagyó módon, egy online globális premier keretében leplezte le a vadonatúj Toyota Yaris Cross modellt, egy olyan autentikus kompakt SUV-ot, amelyben egyesül a Toyota minden kisautós szakértelme és SUV-tapasztalata, és az elkövetkező években az autógyártó egyik legfontosabb európai modellje lehet. A Toyota GA-B padlólemezére épített második modell látványos formatervet és dinamikus teljesítményt kínál, amelyhez emelt hasmagasság, intelligens összkerékhajtás és a Toyota negyedik generációs hibrid technológiája társul. Az európai vásárlók számára tervezett és fejlesztett Yaris Cross évente több mint 150.000 példányban készül majd Franciaországban, piaci bevezetése piaci bevezetése 2021-ben várható.
Ugyanakkor azt is elvárják, hogy a jármű mutatós és stílusos legyen, és sokoldalúságával megfeleljen az aktív életstílus igényeinek.
A Toyota pontosan ezen elvárások alapján tervezte meg a vadonatúj Yaris Cross modellt. Az új Yaris Crosst az európai vásárlók számára tervezték és fejlesztették, kifejezetten a régió B-SUV piacának elvárásai és preferenciái szem előtt tartásával.
Az autó gyártása is Európában folyik majd 2021-től a Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) üzemében, ahol az új generációs Yaris ferdehátú is készül.
Az új Yaris Cross tervezői szabadon felhasználhatták mindazt a tudást és tapasztalatot, amit a Toyota a hibrid technológia, illetve a kisautók és SUV-k terén összegyűjtött az elmúlt évtizedekben. A Toyota több szempontból is piacvezető a hibrid járműtechnológiában; például a vállalat kínált először hibrid hajtást a B-szegmensben az első Yaris Hybrid 2012-es bevezetésével. Ez a páratlan szakértelem most a Yaris Cross új, negyedik generációs hibrid hajtásláncának kivételes teljesítményében és üzemanyag-fogyasztásában ölt testet.
A család tagjaként a Yaris Cross is a Toyota új GA-B kompakt padlólemezére épül, így ugyanazt a “kicsiben nagy” formatervezési és térkihasználási koncepciót követi, mint az eredeti Yaris, vagyis a kompakt külső méretek mellett is tágas belső teret kínál. A Yaris Cross egy hamisítatlan SUV, és ilyen szempontból méltó letéteményese a világ legkelendőbb SUV-modellje, a RAV4 negyedszázados hagyományainak, akárcsak a stílusos és takarékos C-HR sikerének. Az autó autentikus SUV-jellegét mi sem bizonyítja jobban, mint az új modell emelt hasmagassága és intelligens AWD-i összkerékhajtása. A Toyota kibővített SUV-kínálata immár a B-, C- és D-szegmenst is lefedi.
Új hibrid hajtáslánc
A Yaris Cross modellben a Toyota negyedik generációs hibrid technológiája működik. Az első Yaris Hybrid 2012-es bevezetésével a márka sikeresen honosította meg a full hybrid hajtást a B-szegmensben, és Európában azóta több mint félmillió ilyen autót értékesített. Ez nagyszerű eszköznek bizonyult ahhoz, hogy a Toyota széles tömegek számára tegye népszerűvé a hibrid technológiát. A Yaris és a Yaris Cross az első olyan autók, amelyekben a Toyota legújabb, 1,5 literes hibrid rendszere található; ezt a technológiát közvetlenül a nagyobb, 2,0 és 2,5 literes hajtásláncokból fejlesztették ki, amelyek a nemrégiben bemutatott Corolla, CHR, RAV4 és Camry modellek kínálatában szerepelnek.
Az új rendszer 1,5 literes, háromhengeres Atkinson-motorjában precíziós tervezéssel sikerült csökkenteni a súrlódási és mechanikai veszteségeket, és optimalizálni az égés sebességét.
Az eredmény egy alacsony fordulatszámon is magas forgatónyomatékú, kiváló üzemanyag-fogyasztású blokk lett, amelynek termikus hatásfoka eléri a 40 százalékot; ez az érték kedvezőbb, mint egy hasonló dízelmotoré, és csekély fogyasztás és CO₂-kibocsátást biztosít.
Az új hibrid rendszer maximális teljesítménye 116 DIN LE. A mérnökök kiemelt figyelmet fordítottak a teljesítmény-leadásra, hogy a rendszer élvezetes gázreakciókkal működjön.
Ami a károsanyag-kibocsátást illeti, az elsőkerékhajtású verzió legalacsonyabb CO₂-kibocsátása 90 g/km, az AWD-i változaté pedig kevesebb, mint 100 g/km (NEDC-korellált adatok), a WLTP-mérés szerint az elsőkerékhajtású változat legalacsonyabb értéke 120 g/km, a 4WD változaté pedig kevesebb mint 135 g/km. Minden adat a végső homologizációtól függ.
Toyota GA-B padlólemez
Ferdehátú testvéréhez hasonlóan a Yaris Cross is a Toyota új GA-B járműplatformjára épül. Ez a padlólemez rendkívül merev karosszériát és jól kiegyensúlyozott futóművet biztosít, így az autó kiválóan reagál a kormánymozdulatokra.
Minden porcikájában városi autó. Minden porcikájában SUV.
A Cross megalkotásával a Toyota egy lekicsinyített, mégis autentikus SUV-t készített, ami magasabb üléspozíciót, praktikus belső kialakítást és tágas utasteret kínál – vagyis csupa olyan dolgot, amit a vásárlók manapság elvárnak egy kompakt, a városi viszonyokhoz kiválóan alkalmazkodó autótól. A dizájn az SUV-k klasszikus jegyeit tükrözi, hiszen a magas építésű kocsitest és a nagyobb méretű kerekek/abroncsok erőt és céltudatosságot sugallnak. A Yaris Cross az új ferdehátú Yaris 2560 mm-es tengelytávolságával készül, de a jármű 240 mm-rel hosszabb, mivel első túlnyúlása 60, hátsó túlnyúlása pedig 180 mm-rel nagyobb, így a belső tere is megnőtt. A hasmagasság 30 mm-rel gyarapodott, és a karosszéria is 90 mm-rel magasabb és 20 mm-rel szélesebb lett.
Praktikumot és sokoldalúságot ígér az új modell
Mivel egy hamisítatlan SUV-modellről van szó, a Toyota mérnökei különös figyelmet fordítottak arra, hogy az autó praktikus és sokoldalú legyen. A motoros mozgatású csomagtérajtó nagy segítséget jelent, amikor tele van az ember keze. A csomagtér rugalmas kihasználhatóságát fokozza az állítható magasságú padló, illetve a padló alatti rejtett rekesz, amivel megnövelhető a tér, ha valaki nagyobb méretű tárgyakat szállít. Ráadásul maga a padlólap is két részből áll, így egyszerre is kihasználható a tágasabb tér és a padló alatti rekesz. A csomagtérben új, rugalmas hevederrendszer tartja helyükön a tárgyakat, amelyek menet közben elmozdulhatnának. A Yaris Cross ugyanolyan tágas, mint amilyen praktikus. A csomagtér akkor is nagyméretű, ha minden ülés és a kalaptartó is a helyén van, ugyanakkor a 40:20:40 arányban dönthető hátsó üléssor révén mindig könnyű megtalálni a tökéletes egyensúlyt az utasok és a poggyász között.
Intelligens összkerékhajtás
A Yaris Crosst autentikus SUV-modellé avató tulajdonságok egyike, hogy az autó – kategóriájában egyedüli hibridként – intelligens összkerékhajtási rendszerrel is megrendelhető. Az AWD-i extra stabilitást és tapadást biztosít, méghozzá a mindennapos közlekedés során ugyanúgy, mint a rossz útviszonyok közt vagy a csúszós utakon. Az elektronikus vezérlésű rendszer kisebb és könnyebb a mechanikus AWD egységeknél, és ez is hozzájárul ahhoz, hogy a Yaris Cross Hybrid AWD-i üzemanyag-fogyasztása és CO₂-kibocsátása minden más összkerékhajtású B-SUV modellénél kedvezőbb. Elinduláskor és gyorsításkor a rendszer vonóerőt közvetít a hátsó kerekekhez. Normál haladás közben a Yaris Cross elsőkerékhajtású, de ha az út csúszóssá válik – például ha az autó síkos macskaköveken, sűrű esőben, hóban vagy homokos talajon közlekedik –, az összkerékhajtás automatikusan bekapcsol.
Fejlett vezetősegítő rendszer
Az új Yaris Cross biztonságának fundamentuma a GA-B padlólemez, ami kimagasló szilárdságot biztosít. Annak érdekében, hogy az autó a független törésteszt-szervezetek legszigorúbb elvárásainak is megfeleljen, a Toyota felszerelte az új modellt a Toyota Safety Sense aktív biztonsági rendszereivel és fejlett vezetősegítő funkcióival. Ezek a megoldások a vezető tájékoztatásával, gyors figyelmeztetésével és ha kell, automatikus fékezéssel és kormányzással segítenek elkerülni a leggyakoribb baleset-típusokat.
Dizájn
A Yaris Cross formatervezésén együtt dolgoztak a Toyota európai és japán stúdióinak munkatársai. Ötleteiket és inspirációikat jól összefoglalják a fejlesztőcsapat egyik vezetője, Lance Scott, a nizzai EDD stúdió formatervezési igazgatójának szavai:
„A munka kezdetétől tisztában voltunk azzal, hogy bár a B-SUV szegmens vásárlói elsősorban a stílust keresik ezekben az autókban, a kimagasló praktikumot is nagyon fontosnak tartják. Ezt a két dolgot nem könnyű egyszerre megvalósítani – különösen egy ennyire kompakt méretű járműben. Már a legelső skiccek felvázolásakor is az európai vevőkre összpontosítottunk, de rájöttünk, hogy még többet kellene megtudnunk róluk. Ezért aztán elkezdtünk autósokkal beszélgetni, hogy jobban megismerjük az életmódjukat; hogy mit szeretnek, hogy mire használják a járműveiket nap mint nap, és hogyan töltik a szabadidejüket. Az érdekes és igencsak hasznos beszélgetések után visszatértünk a stúdióba, hogy megrajzoljunk egy olyan autót, ami nemcsak hatásosan testesíti meg interjúalanyaink személyiségét, hanem le is nyűgözi őket a kifinomultság és az energia vibráló kombinációjával. A csapattal teljes egyetértésben a ’Robusztus’ és a ’Minimalista’ jelleget határoztuk meg vezérlő elvként, mert úgy éreztük, ez testesíti meg a leghatározottabban az autó kompakt méretét, agilitását, illetve robusztus és erőteljes SUV-karakterét. Amikor elkezdtük felvázolni a külső formaterv első ötleteit, állandóan egy gyémánt ikonikus képe villant be nekünk. Így a fenti kulcsszavakat kiegészítettük a ’Fürge gyémánt’ szókapcsolattal, ami egy drágakő keménységét, erejét és luxusát jelképezi, ugyanakkor hatásosan tükrözi azt az agilitást és vezetési élményt, amit a dizájnnal ki akartunk fejezni. Ha felülről pillantunk az autóra, jól látható, hogy ’megmetszettük’ vagy ’leborotváltuk’ a karosszériát, hogy megkapjuk ezt a gyémántformát, ami aztán elég helyet biztosított a kerékjáratok kihangsúlyozásához. Ez a gyémánt alakú karosszéria a négy látványos kerékívvel olyan energikus összhatást teremtett, ami egyszerre sugall erőt és kifinomultságot. Persze olyan autót akartunk alkotni, amin már első pillantásra látszik, hogy ez egy SUV, ezért erősen kihangsúlyoztuk a hasmagasságát, a remek egyensúlyt és kiállást megteremtő vízszintes tengelyt, a tágas, szögletes kerékjáratokat, és persze a nagyméretű kerekeket, amik akár 18 colosak is lehetnek. A hatásos orr-rész kialakítása is nagyon fontos volt. Mindenképpen meg akartuk őrizni a Toyota SUV-k erőteljes karakterét, ugyanakkor szerettük volna megteremteni a Yaris Cross saját egyéniségét is. A hátsó rész kidolgozásánál arra törekedtünk, hogy erőteljes kiállással ruházzuk fel az autót, ezért a sárvédőket kiszélesítettük, hogy látható legyen, milyen stabilan áll a gép a kerekein. A vízszintes hátsó lámpatestek és a hátsó szélvédő egyértelműen jelzi, hogy ez a modell a Yaris-család tagja, de a szélesebb és szögletesebb csomagtérajtó azt sugallja, hogy tágasabb és jobban variálható poggyásztér áll rendelkezésre a mindennapos használathoz. Amikor a színek kikeverésére került sor, valami olyan árnyalaton kezdtük törni a fejünket, ami pontosan azt az aktív és minőségi jelleget tükrözi, amit a célközönség elvár. Ha megvizsgáljuk a jövőbeli szín-trendeket, láthatjuk, hogy egyre inkább teret nyer majd az arany és a többi nemesfém, de mi szerettük volna ezt valami természetesebb, urbánusabb hatással megfűszerezni. Ezért egy kis zölddel kevertük az aranyszínt, ami a fémes hatás mellett is kihangsúlyozza az árnyalat telítettségét, ez pedig friss, urbánus, mégis aktív vonzerőt sugall, ráadásul a karosszéria domborulatai is szépen érvényesülnek általa. Így született meg a fényezés, aminek a Sárgaréz Arany nevet adtuk. ”
A Toyota számításai szerint évente több mint 150.000 darab Yaris Cross készül majd a Valenciennes közelében található TMMF Onnaing üzemben. Ez a mennyiség a B-SUV szegmens több mint 8 százalékának felel meg.