A közelmúltban két markánsan eltérő, a maga nemében mégis egyformán lenyűgöző szabadidőjárművet mutatott be a Toyota. Ezek a paletta két végpontját képviselő modellek tökéletes apropót nyújtanak arra, hogy áttekintsük a márka jelenlegi és leendő crossovereinek kínálatát.
A legtöbb autógyár megmarad a kaptafánál: azok, akik terepjáróval alapozták meg hírnevüket, rendszerint ebben a műfajban teljesednek ki, míg az első tapasztalatait személyautókkal szerző gyártók számára az emelt hasú modellek soha nem válnak a paletta teljesen hiteles tagjává. A Toyota ebből a szempontból kivételnek számít. Mire megépítette első terepjáróját, már kilenc, rendkívül termékeny év állt a gyár mögött, és újabb tíz év telt el, mire ennek az első modellnek a késői utódja megjelent az exportpiacokon. Mégis, a Land Cruiser révén a világ elsősorban ütőképes, megbízható és elpusztíthatatlan terepjárók gyártójaként ismerte meg a Toyotát, és ezt a képet csak később árnyalták – igaz, rendkívül sikeresen – a cég személyautói. A korszakalkotó Land Cruisert csaknem pontosan negyven évvel később követte egy újabb, előzmények nélküli modell. A Toyota RAV4 nélkül ma nem léteznének modern, önhordó vázszerkezetű szabadidőjárművek: a világ szó szerint a Toyotának köszönheti jelenlegi legnépszerűbb autókategóriáját.
Ma már nehéz újat letenni az asztalra, egyre telítettebb a piac, a Toyota azonban ügyelt arra, hogy ennek az általa teremtett szegmensnek minden méretosztályában jelen legyen – még azokban is, amelyek jelenleg még nem is léteznek. A városi szabadidőjárművektől a felső kategóriás óriásokig és a hamisítatlan, terepre termett offroaderek kategóriájáig mindenütt képviselteti magát a márka. Az alábbi felsorolás jelenleg teljes, ám ahogy látni fogjuk, ez csak átmeneti állapot: a Toyota hamarosan vadonatúj, ma még nem is létező szegmensekben teszi le a névjegyét a szabadidőjárművek asztalára.
A jelenleg Európában kapható legkisebb Toyota szabadidőjármű a Yaris Cross. A 4,18 méteres modell tengelytávja megegyezik az új generációs Yariséval, ám a Cross verzió magasabb, hosszabb és szélesebb a városi kisautónál. Robusztus formavilágára állandó összkerékhajtással licitál rá: az opciós rendszer alaphelyzetben az első kerekeket hajtja, de tapadásvesztés esetén azonnal nyomatékot juttat a hátsó tengelyre. A rendkívül népszerű városicrossover-szegmens a Yaris Cross megjelenéséig érthetetlen módon nélkülözte a meg-megtorpanó forgalomban ideális, különösen kedvező CO2-kibocsátású hibrid hajtással szerelt modelleket. Ez azonban a Yaris Cross színre lépésével megváltozott: az új generációs, 1,5 literes, háromhengeres motorra épülő hajtáslánc kiemelkedő üzemi hatásfokot, 116 lóerős rendszerteljesítményt és igen csekély üzemanyag-fogyasztást kínál.
Ma már az utcakép meghatározó része szerte Európában, 2016-os bevezetésekor azonban forradalmian újszerűnek hatott – és az is volt – a Toyota C-HR, a márka kompakt szabadidőjárműve. Miután a Toyota RAV4 a negyedik generációs modell 2012-es bevezetésével kategóriát váltott, és fellépett a középkategóriás szabadidőjárművek közé, a Toyota egy rendkívül fiatalos, dinamikus és modern formavilágú típussal pótolta a helyén támadt űrt. A C-HR már bevezetésekor kapható volt a Toyota ezerszer bevált 1,8 literes, 122 lóerős hibrid hajtásláncával, a nagy szenzáció azonban három évvel később jött, amikor a futurisztikus vonalvezetésű szabadidőjármű megkapta a 2,0 literes, 184 lóerős, kifejezetten sportos hangolású hibrid hajtásláncot, és ezzel a műfajban egyedülálló módon kétféle öntöltő hibrid verzióban is választható volt.
A RAV4 volt az első modern crossover, és ma is az, legalábbis ami a globális eladásokat illeti. Az eredetileg alsó-középkategóriás, ma már középkategóriás Toyota töretlenül őrzi vezető helyét a vásárlók szívében. Ezt részben markánsabb, kifejezetten robusztus formavilágának, részben még tovább javított helykínálatának, kedvezőbb vezethetőségének, fejlett vezetőtámogató rendszereinek és persze előremutató hajtási módozatainak köszönheti. A bevezetése óta világszerte több mint 10 millió példányban eladott RAV4 2,5 literes benzinmotorja köré háromféle hibrid hajtásláncot szerkesztett a Toyota. Az elsőkerék-hajtású módozat 218, a dupla villanymotoros, összkerékhajtású kivitel 222 lóerős, míg a 2019 végén bevezetett hálózatról tölthető (plug-in) hibrid verzió 306 lóerővel, 6,2 másodperces 0-100 km/óra gyorsulással, valamint a piac egyik legkedvezőbb tisztán elektromos hatótávolságával (WLTP-norma szerint, városi üzemben akár 98 km) állítja maga mellé az ügyfeleket.
A RAV4 után az európai piacon a közelmúltig a Land Cruiser jött volna a sorban, amelynek frissen bemutatott, új generációja, a 300-as széria a klasszikus vonalvezetést és a hagyományos, élvonalbeli terepalkalmasságot mintegy 10%-kal csekélyebb menetkész tömeggel és modern technológiák hosszú sorával kombinálja. Ilyenek a vadonatúj, V6-os turbós benzin- és dízelmotorok, a 10 fokozatú automata sebességváltó, a biztonsági és vezetőtámogató technológiák, valamint a terepen minden eddiginél magabiztosabb és pontosabb előrejutást lehetővé tevő rendszerek. A hamarosan piacra kerülő Land Cruiser 300 és a RAV4 között pedig ne feledkezzünk meg a Nyugat-Európában csak a közelmúltban bevezetett Toyota Highlander felső kategóriás, három üléssoros szabadidőjárműről. Az impozáns méretű, hajszál híján 5 méter hosszú modellt a RAV4-ben is dolgozó 2,5 literes hibrid egység továbbfejlesztett változata hajtja elismerésre méltó 248 lóerővel. A 6,6 literes átlagfogyasztás és a 2,0 tonnás vontatható tömeg párosa jól jelzi, mire képesek a Toyota új generációs hibrid hajtásláncai.
Ezzel a Toyota jelenlegi szériagyártású crossovereinek a végére értünk, ám nem beszéltünk még a bevezetőben említett újdonságról: az Aygo Cross tanulmányautóról, amely az igen népszerű városi miniautó harmadik generációjának előfutáraként apró szabadidőjárműként vetíti elénk a parányi modell jövőjét. Hogy valóban crossoverként kerül-e forgalomba az Aygo utódja, vagy a tanulmányautó csupán figyelemfelhívó mozzanat volt, és a Toyota elveti a piacon példa nélkül álló törpe-SUV gondolatát, ma még nem tudni. Az viszont bizonyos, hogy érkezik a crossoverek egy vadonatúj generációja, amelyek első példányát a bZ4X tanulmányautó harangozta be. A tisztán elektromos hajtású modell szériaváltozata egy év múlva ilyenkor léphet a piacra, méghozzá egyedülálló módon elektronikus kormányművel és a versenyautók volánját idéző, felül elmetszett kormánnyal. A bZ4X típust 2025-ig további hat új generációs tisztán elektromos bZ-modell követi majd (a betűszó egy vadonatúj elektromos mobilitási koncepcióra utal), és ezek között egészen bizonyosan lesznek további szabadidőjárművek is. Aki tehát modern szabadidőjárművet keres, a Toyotánál a piac kétségtelenül legszélesebb kínálata várja, és a márka SUV-előnye az elkövetkező években csak erősödni fog.