Toyota Raize

Toyota Raize

Négy méter alatti szabadidőjármű érkezik a Toyotától.


A CH-R-nél rövidebb, és némileg robusztusabb crossovert mutatott be a Toyota Japánban. A Raize a Daihatsuval közösen kifejlesztett, vadonatúj padlólemezre épül. Nem egészen négy méter hosszú, de 17 colos kerekeinek és vaskos kerékív-toldatainak köszönhetően impozáns megjelenésű városi crossover forgalmazását kezdte meg november 5-én a Toyota. Az egyelőre Japánban kapható Raize egy új generációs modellsorozat első tagja – sőt, egy új termékkoncepció első képviselője.

Miután a Toyota 2016-ban százszázalékos tulajdonrészt szerzett a Daihatsuban, a két márka képviselői egy olyan új almárka létrehozásában állapodtak meg, amelynek küldetése, hogy újszerű fejlesztési és gyártási módszereket meghonosítva versenyképes kompakt autókat fejlesszen fejlődő piacokra. Az együttműködés első terméke az a vadonatúj DNGA platform, amely a jövőben mindkét márka termékfejlesztésében fontos szerephez jut majd. A Raize ennek az új, jövőbeli termékcsaládnak az első tagja, amely nem csupán padlólemezében, de hajtásláncában is előzmények nélküli modellként jelenik meg a Toyota kínálatában.
Image
Image
A kistömegű, igen nagy szilárdságú vázszerkezethez bevált futómű-koncepciót társított a Toyota: a vadonatúj fejlesztésű, helytakarékos kialakítású, könnyített felfüggesztés elöl MacPherson rugóstagokat, hátul csatolt hosszlengőkarokat alkalmaz. Az új padlólemezzel a Toyota modern vezetőtámogató funkciói is elérhetővé váltak a Raize fedélzetén, az adaptív tempomattól kezdve a parkolósegéden át a gázolást és ütközést megelőző vészfék-vezérlésig. A téves pedálhasználatból adódó, hirtelen gyorsításokat előre- és hátramenetben egyaránt kiküszöböli a Toyotánál frissen bevezetett és ennél a modellnél is alkalmazott fékvezérlő rendszer.

Az autót egyliteres turbómotor hajtja, amelyhez a fokozatmentes váltók és a tradicionális, fogaskerék-párokon alapuló erőátviteli egységek minden előnyét ötvöző D-CVT sebességváltó csatlakozik. Az erőforrás más modellekben 98 lóerőt és 140 Nm forgatónyomatékot ad le; azonban hivatalos információk híján csak feltételezhető, hogy a Raize fedélzetén is hasonló teljesítményre képes. A nemzetközi WLTC norma szerinti átlagos üzemanyag-fogyasztás 5,37 l/100 km a 2WD és 5,75 l/100 km a 4WD kivitel esetében – bizony, a Raize azon ritka városi kisméretű crossoverek közé tartozik, amelyek elérhetők összkerékhajtással.
Image
Image
A helykínálatra a kompakt külső méretek (a Raize 3995 milliméter hosszú és 1695 milliméter széles) ellenére nem lehet panasz. Az első és hátsó üléssor közötti távolság (tandemtávolság) bőséges 900 milliméter, az áthelyezhető padlójú csomagtartó kapacitása pedig alaphelyzetben akár 369 liter. A jó helykihasználáshoz az is hozzájárul, hogy a modell formavilága közelebb áll a RAV4 robusztusságához, mint a CH-R áramvonalas stílusához, így még változatosabbá teszi a márka modellkínálatát. Ugyanakkor a trapéz alakú orrkialakítás, a keskeny, LED-es fényszórók és a szekvenciális irányjelzők modern, sportos külsőt kölcsönöznek az autónak.

Ez a hangulat a beltérben is érvényesül, az emelt helyzetű, kézre álló sebességváltó kartól kezdve az ülések piros szegélyén át a teljesen digitális műszeregységig, amely négy különböző stílusban (fejlett, izgalmas, egyszerű és analóg) választható megjelenést kínál. Az első ülőlapok és háttámlák oldalsó párnázata határozott megtámasztást biztosít, ugyanakkor a többféle sűrűségű szivacsból összeállított ülés hosszú távon is kényelmes. A műszerfal közepén 9 colos érintőképernyő uralja a látványt, a multimédiás rendszer teljes körű okostelefon-integrációt kínál.

A Raize bevezető ára 1 millió 679 ezer jen, körülbelül 4,58 millió forint, a csúcskivitel 2 millió 282 ezer 200 jentől (6,22 millió forint) indul. Az opciós listán máris megtalálhatók a Toyota szokásos tuningpartnerei, a TRD és a Modellista által kifejlesztett optikai csomagok, amelyekkel elegánsabbá, sportosabbá vagy akár agresszívvá tehető a kis crossover megjelenése.