Toyota GR Super Sport

Toyota GR Super Sport

hirdetés

Két év múlva kapható lesz az utcai szupersportkocsi.


Csillagászati áron, de már két év múlva kapható lesz a Toyota Le Mans-i versenygépéből fejlesztett utcai szupersportkocsi.
Image
A frissen kiszivárgott iparági hírek szerint egy évvel korábban, már 2022-re elkészülhet a szériamodell abból a Toyota versenyautóból, amely az idei Le Mans-i 24 órás versenyen mutatkozik be.

A telivér sportkocsi bizonyos értelemben a korlátozott példányszámban gyártott LFA filozófiáját emeli majd még magasabb szintre, ám hibrid versenytechnológiát vonultat fel, és a hírek szerint brutálisan magas 2,8 millió dolláros vételára lesz minden egyes legyártott példánynak.

Nagy változások előtt áll a Le Mans-i 24 órás autóverseny, s ebben az évben nem csak a koronavírus forgatja fel a rendezvényt.

Sokkal izgalmasabb változások várhatóak technikai fronton.
Megszűnik az LMP1 sorozat, helyette az új Hypercar versenyosztály gépei köröznek majd egy teljes napon át a Párizstól nyugatra található, sarthé-i versenypálya aszfaltcsíkján. Ebben a kategóriában áll majd rajthoz a Toyota Gazoo Racing által fejlesztett GR Super Sport versenygép is. Ezt az autót – igaz, még csak koncepcióautó formájában – a Toyota már a 2018-as Tokiói Autószalonon megmutatta a nagyvilágnak, s a hírek szerint a közelmúltban arról is megszületett a végleges döntés, hogy a közel 1000 lóerős versenyautóból utcai változat készül majd.

Nem kérdés, hogy a 24 órás versenyen rajthoz álló gép különleges műszaki alapot jelent az utcai verzió számára. A fejlesztést végző Toyota Gazoo Racing ugyanis nem a hagyományos utat választotta. Nem egy utcai autóból építenek tuningolással és a versenyek igénybevételét is bíró alkatrészek beépítésével versenyautót, hanem éppen fordítva: a műszaki csúcsteljesítményt megkövetelő 24 órás versenyen szerzett tapasztalatokkal és tudással felvértezve, valamint a részegységeket finomítva fognak bele az utcai változat fejlesztésébe.
Mivel ez a fejlesztési stratégia nemcsak a GR Super Sport koncepció- és szériaautó esetében lesz érvényben, a rendszámozható, közúti forgalomra alkalmas modell egyúttal abba is bepillantást enged majd, hogy milyen fejlesztésekre, teljesítményre, valamint vezetési élményre számíthatunk a 20-as évek Toyota hiperautóiban.

Az új szabályok szerint ugyanis a gyártók olyan kocsikkal is benevezhetnek a 24 órás Le Mans-i versenyre, amelyek műszaki értelemben közeli rokonságot mutatnak a versenyt követő legfeljebb két évben és legalább húsz példányban piacra dobott utcai forgalomban használható változatokkal.

A minimálisan szükséges darabszámból tehát már biztosra vehető, hogy a 2022-es utcai szupersport változat hiperritka és különleges lesz, garantálja a donorként szolgáló versenygép technikája is.
Image
A 2018-as koncepcióautóba a Toyota mérnökei duplaturbós, 2.4 literes, V6-os versenymotort építettek, amely a villanymotorokkal együtt alkotott 968 lóerős összteljesítményű hibridrendszert. A Toyota fejlesztési céljainak komolyságát mutatja, hogy a versenyautójukban is szegénykeverékkel működőképes versenymotort alkalmaznak. Noha gyorsasági – és persze tartóssági – versenyről van szó, a kisebb fogyasztás egy versenyautó esetében is nyerő tényező lehet, hiszen a kevesebb üzemanyag kisebb súlyt jelent, így az autó gyorsabb lehet, illetve ritkábban kell kiállni tankolás miatt. A GR Super Sport szériaváltozatának műszaki adatai még nem ismertek, ám az már tudható, hogy a fejlesztés során milyen értékeket céloznak meg a mérnökök: a két év múlva érkező sportgép álló helyzetből mintegy 2,5 másodperc alatt éri majd el a 100-as tempót, s a 200-as határ átlépése sem tart hét másodpercnél tovább.

Ami biztosan sokat fog változni, az a kocsi dizájnja lesz, hiszen a versenygépnek például nincs hátsó szélvédője, ez pedig egy közúti forgalomban részt vevő járműnél elképzelhetetlen. Az utcai változat bemutatásáig még két év van hátra, s egyelőre azt sem lehet tudni, hogy a Toyota végül hány példányt épít majd a minimálisan kötelező húsz fölött. Az ár azonban már biztosra vehető: példányonként mintegy 2,8 millió dollárt (körülbelül 800 millió forint) fognak kérni. Ami a Le Mans-ban rajthoz álló versenyautót illeti, a Toyota Gazoo Racing nem egyedül végzi a fejlesztést. Az egyedi versenyautóhoz, fejlesztési koncepcióhoz és a legendás le mans-i helyszínhez különleges együttműködő partnert választottak: a Scuderia Cameron Glickenhaus-t.

Ez a kis amerikai vállalat mindössze néhány száz különleges autót gyárt le és ad el évente, s modellfejlesztési stratégiájuk hasonló a Toyota Gazoo Racingéhez. Először a versenyautóikat tervezik meg, s indulnak vele rendszeresen olyan legendás versenyeken, mint a 24 órás Le Mans-i, a 24 órás Nürburgringi futam vagy a Baja 1000. Majd ezekből a versenyautókból alakítják át a limitált példányszámú utcai verziókat.

A Le Mans-i 24 órás versenyt 1923 óta 88. alkalommal rendezik meg. A 2020-as futam szeptember 19-én rajtol délután fél háromkor, s a különleges járványhelyzet miatt a nézők csak a képernyőkön keresztül követhetik a versenyt.