Továbbra sem talál magára az új gépkocsik globális piaca, az egyes autógyártók azonban eltérő hatékonysággal kezelik a válságot. A Toyota márkaként és autógyártó konszernként egyaránt magasan vezeti az eladásokat, ráadásul a legnépszerűbb típusok listáját is uralja.
Éves szintű forgalomcsökkenését 1% alá szorította, és ezzel megőrizte globális piacvezető szerepét a Toyota márka, derül ki a Focus2Move szervezet által közölt adatokból. 2022 nem kedvezett az új autók eladásának: a vártnál tartósabbnak bizonyult a félvezetőhiány, az Európa keleti peremén kirobbant háború pedig tovább mélyítette az egész világon érzékelhető gazdasági visszaesést. Minden szempontból kedvezőtlenek tehát a körülmények az autóvásárláshoz, a válság hatása azonban nem egyformán érvényesül az egyes piaci szereplőknél.
A tíz legnagyobb autómárka kivétel nélkül visszaesést könyvelt el, közülük azonban a Toyota szenvedte el a legcsekélyebb mértékű (mindössze 0,8 százalékos) csökkenést. Ennek közvetlen folyománya, hogy a márka megőrizte globális piacvezető pozícióját: 7,53 millió eladott autóval 11,5 százalékos részesedésre tett szert. A második és harmadik helyen álló márkák (Volkswagen, illetve Honda) együttes eredménye épp csak meghaladja a Toyotáét. Érdekes, hogy a Honda eladásai sínylették meg leginkább a körülményeket, míg a hatodik helyen álló Nissan alig valamivel jobban teljesített.
A tíz legnagyobb autómárka kivétel nélkül visszaesést könyvelt el, közülük azonban a Toyota szenvedte el a legcsekélyebb mértékű (mindössze 0,8 százalékos) csökkenést. Ennek közvetlen folyománya, hogy a márka megőrizte globális piacvezető pozícióját: 7,53 millió eladott autóval 11,5 százalékos részesedésre tett szert. A második és harmadik helyen álló márkák (Volkswagen, illetve Honda) együttes eredménye épp csak meghaladja a Toyotáét. Érdekes, hogy a Honda eladásai sínylették meg leginkább a körülményeket, míg a hatodik helyen álló Nissan alig valamivel jobban teljesített.
2022. eladások (millió db) | Változás v. 2021. | |
Toyota | 7,53 | -0,8% |
Volkswagen | 4,38 | -5,4% |
Honda | 3,53 | -19,9% |
Hyundai | 3,43 | -8,6% |
Kia | 2,75 | -3,9% |
Nissan | 2,61 | -18,8% |
BMW | 2,02 | -7,6% |
Mercedes | 1,91 | -1,6% |
Chevrolet | 1,86 | -1,8% |
Ford | 1,84 | -5,1% |
Ha az autógyártó csoportosulások eredményét vizsgáljuk, a Toyota elvileg hátrányból indul, mert a névadó márkán kívül csak két, jóval kisebb forgalmú brand (a Lexus és a Daihatsu) alkotja személyautó-gyártó portfólióját, míg például a Volkswagen-csoport nyolc, a Stellantis tizenhárom márkából áll. Ennek ellenére a Toyota Motor Corporation töretlenül őrzi elsőségét.
2022. eladások (millió db) | Változás v. 2021. | |
Toyota csoport | 10,0 | -1,8% |
Volkswagen-csoport | 7,86 | -7,2% |
Hyundai-csoport | 6,66 | -5,7% |
Renult-Nissan szövetség | 6,32 | -15,7% |
Stellantis | 6,31 | -8,6% |
General Motors | 5,83 | -7,8% |
Honda Motor | 3,70 | -20,3% |
Ford | 3,64 | -6,2% |
Suzuki | 2,87 | +4,7% |
BMW | 2,33 | -8,0% |
Mindez persze meglehetősen elvont és távoli információ az autóvásárló közönség szempontjából: számukra nagyobb segítség a választásban, hogy melyik típusnak szavaznak a legtöbben bizalmat világszerte. Ezen a téren – talán nem meglepő módon – megint csak főszerephez jut a Toyota. A márka nem egy, nem is kettő vagy három, hanem négy típusával képviselteti magát a világ tíz legkeresettebb modelljét felsorakoztató listán. Ráadásul ezek a típusok négy különböző járműkategóriában képviselik a Toyotát.
2022. eladások (millió db) | Változás v. 2021. | |
Toyota-Corolla | 1 120 000 | -2,8% |
Toyota RAV4 | 868 000 | -13,7% |
Ford F-széria | 786 000 | -8,8% |
Tesla Model Y | 760 000 | +88,7% |
Toyota Camry | 668 000 | -2,6% |
Chevrolet Silverado | 592 000 | +1,8% |
Honda CR-V | 591 000 | -18,8% |
Toyota Hilux | 567 000 | +3,9% |
Hyundai Tucson | 550 000 | +0,4% |
RAM pickup | 545 000 | -15,4% |
Ahogy világszinten, Magyarországon is a Toyota bizonyult a vásárlók kedvenc márkájának 2022-ben. Az előző évben összesen 15 102 személygépkocsit és könnyű haszonjárművet értékesített hazánkban a márka, és ezzel minden versenytársát megelőzte. A márka 11,69 százalékos piaci részesedéséhez hozzájárult, hogy saját kategóriájában a Toyota több típusa is dobogós helyen végzett. Az Aygo, a Highlander és a Hilux ezüstérmesként, a C-HR és a Corolla szegmense harmadik legerősebb modelljeként zárta a piaci versenyt. A dicsőségfalra a Toyota RAV4, a Toyota Yaris és a Toyota Proace City Verso nevét tűzhették fel: mindhárom típus magabiztosan győzni tudott saját méretosztályában.