A mozgás szabadsága mindenkinek, egyenlő esélyekkel: amikor a Toyota meghirdette hangzatos célkitűzését, a legtöbben nem fogták fel, pontosan mit is ért ezalatt. Hiszen a világ számos autógyártója biztosít sokszínű modellkínálatot, bővíti hajtásláncainak palettáját, és kínál egyre több, az autózáshoz nem, vagy csak érintőlegesen kapcsolódó terméket vagy szolgáltatást, az előfizetéses autóhasználati konstrukcióktól kezdve az ultrarövid távú közlekedési eszközökig. Mindezek a Toyota kínálatában is fellelhetők, ám van ezekkel egy baj: ahhoz, hogy valaki élvezze az előnyeit, a Toyota ügyfelének kell lennie. Márpedig a Toyota nem várhatja el mindenkitől, hogy tőle vásároljon – mégis szeretne valóban mindenki számára hasonló feltételeket biztosítani a mozgás, a mobilitás terén.
Ezt az ellentmondást egy módon lehet feloldani, és a Toyota az elmúlt években hozzá is látott ehhez – a világ legnagyobb ámulatára. A cég először két éve 24 ezer, hibridtechnológiához kapcsolódó szabadalmát szabadította fel: ezzel több mint harmincévnyi tapasztalatot, tudást és gyakorlatot osztott meg jogdíjmentesen a világ autógyártóival, egyetemeivel, kutatólaboratóriumaival, hogy nekik ne kelljen a nulláról kezdeniük, és erőforrásaikat új megoldások, innovatív ötletek megvalósítására fordíthassák.
Ugyanezt a célt szolgálta az a tavalyi bejelentés, amelynek értelmében 2021-től bárki hozzájuthat THUMS-hoz, a Toyota hiperfejlett virtuális töréstesztbábujához. Az ezredforduló óta fejlesztett számítógépes szimulációs technológia révén gyakorlatilag már a tervezés fázisában ellenőrizhetők az új modellek biztonsági jellemzői. Ezzel nem csupán felgyorsítható a fejlesztési folyamat, de jelentősek a költség-megtakarítások, és csökkennek a környezeti terhek. Mindezen túl olyan, még nem létező mobilitási megoldások fejlesztéséhez is hozzájárulhat a THUMS technológiája, mint a teljesen autonóm járművek utasvédelmi rendszerei.
Ezekhez a nemes előzményekhez méltó, bár az autóipartól távolabb eső Toyota-szabadalom megosztására került sor idén nyáron. Miután a Toyota Research Institute kifejlesztette és bemutatta világszenzációnak számító puha robotkarját, amely az emberi ujjakhoz hasonló finomsággal, mégis határozottan képes megragadni, sőt, azonosítani tárgyakat, a cég közkinccsé tette eredményeit. Ennek köszönhetően ma a világ bármely kutatóintézete vagy robotépítő szakembere szabadon letöltheti az internetről a műszaki leírást, a tervrajzokat és a gyártási protokollt, hogy elkészítse saját robotkezét. Az ilyen fogókarokkal felszerelt robotoknak hatalmas jövőt jósolnak az idős, beteg emberek gondozásában, mobilitási szabadságuk visszaadásában.
Az volna igazán szép, ha a mobilitási esélyegyenlőség jegyében a Toyota legközelebb komplett autóit is térítésmentesen megosztaná a világgal. Ne legyünk azonban telhetetlenek: a Toyota márkakereskedéseiben bármikor hozzájuthatunk a Toyota legújabb fejlesztéseihez – ha nem is ingyen, de a leggyorsabban.