toyota-land-cruiser-prado-station-wagon-sx5

Kényelem úttalan utakon

hirdetés

A Land Cruiser négy évtizede

A frissen bemutatott Land Cruiser 250 egy hosszú evolúciós folyamat legújabb állomása, amelyben 38 év tapasztalata kristályosodott ki. A Toyota ikonikus terepjárójának pályafutása legalább olyan kalandos volt, mint azok az utazások, amelyeken elégedett ügyfelek százezreit szolgálta és segítette.
Az 1960 és 1984 között gyártott Toyota Land Cruiser 40 örökre átírta a terepjárók piacát – nem is feltétlenül saját jogán, bár ikonikus szerepe elvitathatatlan, hanem azoknak a modellváltozatoknak a révén, amelyek a puritán munkagép génjeit megörökölve mára az off-road-járművek felső házának meghatározó tagjaivá váltak. Az 1967-ben bevezetett 55-ös széria indította útjára azt a típuscsaládot, amely generációról generációra egyre inkább a komfortra és a fényűzésre helyezte a hangsúlyt, és amelynek legújabb képviselője a 2021 nyarán bemutatott Land Cruiser 300.
A másik oldalág azt követően sarjadt ki, hogy a Toyota 1984-ben, közel negyed évszázad után nyugdíjba küldte a Land Cruiser 40-es szériáját. A 70-es szériaszámú utódmodell összehasonlíthatatlanul sokoldalúbb volt: több férőhelyet, komfortosabb üléseket, jobb vezethetőséget nyújtott. A kereskedőktől kapott visszajelzések alapján azonban egye fokozódó igény mutatkozott egy ennél is kényelmesebb, kifejezetten mindennapi, családi használatra alkalmas Land Cruiser iránt. A Toyota mérnökei tehát visszaültek a tervezőasztalhoz, csavarrugós felfüggesztést konstruáltak a létraváz alá, és 1985-ben bemutatták a Land Cruiser 70 Wagont. A nagy teljesítményű dízelmotorral, kényelmesebb hátsó üléssorral, igényesen kidolgozott utastérrel és tetszetősebb külső stílusjegyekkel forgalomba hozott modell hatalmas sikernek bizonyult. Öt évvel később megjelent a modell hosszabb tengelytávú, ötajtós verziója, és hogy markánsan elhatárolják a továbbra is munkacélokra optimalizált (egyébként ebben a formájában a mai napig gyártott, és több országban piacvezetőként forgalmazott) 70-es szériától, hangzatos fantázianevet adtak neki. Így született meg a Toyota Land Cruiser Prado dinasztia.
Az 1996-ban bevezetett Prado 90 fejlesztése során a Toyota már kifejezetten közúti felhasználásban gondolkodott, ezért a modell az aszfaltra alkalmasabb állandó összkerékhajtási rendszert, kettős keresztlengőkaros első felfüggesztést, valamint nagyobb teljesítményű dízel- és benzinmotort kapott. A Prado divatos dizájnja ekkor már eltávolodott a Land Cruiser 70 szögletességétől, a három- és ötajtós kivitelében eltérő karakterű modell kifejezetten sportosnak hatott az észak-amerikai és ausztrál piacokon ebben az időben forgalmazott, hatalmas Land Cruiser 80-as mellett.
A fokozott terepalkalmasság mellett a hétköznapi praktikum terén is sokat lépett előre a Prado: a második sori ülések hosszirányú tologathatósága a helykihasználás optimalizálásában segített, a harmadik sori ülések gombnyomásra emelkedtek ki vagy süllyedtek vissza a padlóba; az itt utazók kényelmét mélyebb hátsó padló fokozta.
A fokozott terepalkalmasság mellett a hétköznapi praktikum terén is sokat lépett előre a Prado: a második sori ülések hosszirányú tologathatósága a helykihasználás optimalizálásában segített, a harmadik sori ülések gombnyomásra emelkedtek ki vagy süllyedtek vissza a padlóba; az itt utazók kényelmét mélyebb hátsó padló fokozta.
A vadonatúj modellt bemutató cikkünk ide kattintva olvasható.