Jubileumi Prius

Jubileumi Prius

hirdetés

Jubileumi sorozattal ünnepel a húsz éves Toyota Prius.


Idén húszéves a Toyota Prius, a világ első valós használati értékű, benzin-elektromos modellje. A műfajteremtő típus születésnapjának tiszteletére különleges kivitelű, váratlanul látványos szériát készített a Toyota.
Image
25 évvel ezelőtt, az 1995-ös Tokiói Autószalonon egy igazán fura kis prototípust mutatott be a Toyota. Első blikkre sehogy nem álltak össze a vonalai – de nem is ez volt a lényeg, hanem a furán szabott borítólemezek alatt dolgozó technológia: a benzinmotort és villanymotort együtt alkalmazó hajtáslánc, amelyet a hibrid („két különböző dolog elemeiből előállott”1) jelzővel illetett a Toyota.

A tanulmányautóból két évvel később sorozatgyártású modell lett, amely elnyerte az Év Japán Autója díjat. Az eredetileg csak Japánban forgalmazott modell három évvel később, műszaki és esztétikai módosításokat követően megkezdte pályafutását.

A világ autóvásárló közönsége szempontjából ezt tekintjük a Prius születési dátumának, így a típus, amely a mai napig több mint hatmillió példányban talált gazdára, idén tölti be huszadik életévét.
A kerek évforduló tiszteletére a Toyota különleges jubileumi sorozatot hoz forgalomba Észak-Amerikában. A mindössze 2020 példányban elérhető széria minden eddiginél magabiztosabbnak, harciasabbnak mutatja a modellt. Mindössze két karosszériaszín, a modern elegáns gyöngyházfehér és a dinamikus metálpiros választható. Mindkettő letaglózóan jól mutat a keréktárcsákat, B-oszlop borítást, külső tükörházat, fényszóró- és ködlámpa-keretet, valamint feliratokat és típusjelzéseket felölelő, kontrasztos fekete optikai csomaggal; a képet fényezett hátsó légterelő teszi teljessé. Az utastérben a váltógomb, a szélvédőoszlop és a légbeömlő rostélyok kaptak fekete kezelést, az indításgátló jeladón és a padlószőnyegen egyedi felirat hirdeti, hogy nem átlagos Priusszal van dolgunk.
Műszakilag a Toyota Prius 2020 Edition mindenben megegyezik az elsőkerék-hajtású alapmodellel, ami az idei modellévben minden eddiginél gazdagabb biztonsági és szórakoztató tartalmat jelent: a Toyota Safety Sense 2.0 csomag sötétben is működő gyalogosfelismerő rendszert, megállásra és újraindulásra képes adaptív tempomatot, kerékpáros-felismerést, sávelhagyásra figyelmeztető rendszert, jelzőtábla-felismerést, valamint automata távolságifény-szabályozást tartalmaz.

Ezen túlmenően holttér-felügyelet, hátsó keresztirányú forgalom-észlelés, valamint az akadály észlelésekor automatikusan fékező tolatóradar is található a Priusokon. Az Apple CarPlay tavalyi bevezetését követően idén immár az Android Auto rendszer is alapfelszerelés, teljes körű okostelefon csatlakoztatási szolgáltatást biztosítva az ügyfeleknek.
Image
A jeles évfordulón egyébként más hibrid újdonságokkal is szolgál a Toyota: a márka észak-amerikai képviselete 2020. május 18-án két vadonatúj hibrid típust mutat be. Ezek egyike az a Yaris Cross modell lehet, amelyet idén áprilisban mutattak be Európában, és amelynek észak-amerikai forgalmazásáról eddig még nem adott hírt a Toyota. Az új generációs Yaris vadonatúj padlólemezére épülő modell ugyanazt a másfél literes hibrid hajtásláncot kapta meg, mint a sikeres városi kisautó; a 116 lóerős benzin-elektromos erőforrás első- vagy összkerékhajtással egyaránt elérhető. A másik újdonságról még ennyit sem tudni, a Toyota teljes titokban tartja az információkat.
Image
Négygenerációnyi forradalom

Az 1997-ben bevezetett, hivatalosan csak Japánban forgalmazott, eredeti Toyota Prius három év szolgálat után valamelyest átdolgozva kezdte meg nemzetközi karrierjét. A 1.5 literes, négyhengeres benzinmotor teljesítményét 58-ról 70 lóerőre, a villanymotorét 40-ről 44 lóerőre növelték. Az első Prius nagy újdonsága volt a start-stop rendszer, amely ma már az egész autóiparban általánossá vált.

Az utódmodell (2003–2009) az eredeti Prius zseniális koncepcióját megőrizve minden elemében tökéletesítette az autót: tágasabb, dinamikusabb, kényelmesebb és még takarékosabb lett. A mai napig alkalmazott, jellegzetesen háromszögletű karosszériaforma, a fékrendszer elektronikus vezérlést kapott, a klímaberendezés pedig álló benzinmotornál is működött.

A harmadik generációs Prius (2009-2015) nagyobb motorteljesítménye dacára tovább csökkent az üzemanyag-fogyasztás. Ebben a szériában jelent meg a plug-in hibrid technológia, valamint ekkor bővült szubkompakt és hétüléses egyterű karosszéria-variánsokkal a család. A képet kifinomultabb vezethetőség és modern vezetőtámogató technológiák megjelenése tette teljessé.

A jelenlegi, negyedik generációs Prius 2015 óta kapható világszerte, öntöltő és konnektoros kivitelben. A modern TNGA padlólemezre épülő modell minden eddiginél csendesebb és takarékosabb, a 2019-es modellévtől pedig elektromos összkerékhajtással is elérhető.