Így fertőtlenítsük az autónkat járvány idején.
Ezekben a nehéz időkben minden felelősségteljes ember fokozottan ügyel a személyes higiéniájára. Hiába mosunk azonban kezet napjában többször és alaposan, ha az autónkat nem tisztítjuk meg a kórokozóktól. Pillanatnyilag a megnyugtatónál jóval kevesebbet tudunk a Covid-19 koronavírusról. Abban azonban egyetértenek a világ egészségügyi szakértői, hogy a védekezés első lépcsője a személyes higiénia: azaz a rendszeres és alapos tisztálkodás. Mivel pedig a koronavírus élő szervezeten kívül sem pusztul el azonnal – jelenlegi tudásunk szerint rézfelületen akár négy órán át, kartonpapíron akár egy teljes napot, műanyag vagy nemesacél felületen pedig akár három napon át is fertőzőképes marad –, nem elég a kezünket megmosni.
Azokat a felületeket is rendszeresen takarítani és fertőtleníteni szükséges, amelyeket megérintünk: a konyhapultot, az asztalt, az ajtókilincset, a kulcsot, a fürdőszobai szerelvényeket, a telefonokat.
Ez érvényes az autóra is, hiszen miután közösségben jártunk, az az első személyes tárgy, amivel érintkezünk, és az utolsó, mielőtt hazatérünk. Persze nem szükséges a karosszéria és a belső tér minden négyzetcentiméterét fertőtleníteni, ám ha a leggyakrabban megérintett felületeken a vírus számára barátságtalan környezetet tudunk teremteni, azzal nagyban csökkenthetjük a fertőzésveszélyt.
A tisztításhoz nincs szükség másra, mint egy (illetve több) antibakteriális nedves törlőkendőre.
Ez érvényes az autóra is, hiszen miután közösségben jártunk, az az első személyes tárgy, amivel érintkezünk, és az utolsó, mielőtt hazatérünk. Persze nem szükséges a karosszéria és a belső tér minden négyzetcentiméterét fertőtleníteni, ám ha a leggyakrabban megérintett felületeken a vírus számára barátságtalan környezetet tudunk teremteni, azzal nagyban csökkenthetjük a fertőzésveszélyt.
A tisztításhoz nincs szükség másra, mint egy (illetve több) antibakteriális nedves törlőkendőre.
Ennek hiányában törlőrongyot és háztartási fertőtlenítőszert is használhatunk – ám lehetőség szerint kerüljük a hipót és egyéb fehérítő hatású szereket. A Toyota Nagy-britanniai képviselte készített egy videót is, amely bemutatja az alapos autófertőtlenítés negyven legfontosabb pontját. A legcélszerűbb kívül kezdeni a tisztítást. Takarítsuk le a kilincsek külső és belső felületét, az ablakkereteket, valamint a tetőkeret ajtónyílás fölé eső részét – talán észre sem vesszük, de be- és kiszálláskor gyakran önkéntelenül is itt kapaszkodunk meg. Mielőtt beülünk, töröljük át a belső kilincset – ne legyünk restek, húzzuk meg magunk felé a kart, úgy mélyebben takaríthatunk.
Ezt kövesse az elektromos ablakemelők panelje, az ajtó behúzó fogantyúja, majd az ajtózseb pereme. Nagyon fontos a biztonsági öv fertőtlenítése: nem elég a csatot áttörölni, az övnek azt a teljes szakaszát le kell tisztítanunk, ami becsatolás után felfekszik testünkre. Ne feledkezzünk meg a biztonsági öv magasságállítójáról, valamint a zárszerkezetről sem. Ezt követően jöhetnek a kezelőszervek. Ha az ablakemelőkkel együtt nem tisztítottuk meg a tükörállító kapcsolót, itt az alkalom. Utána jöhetnek az ülésállítás kezelőszervei, akár elektromos, akár mechanikus ülésünk van. A kormánykerék fertőtlenítésekor ne feledkezzünk meg a küllőn elhelyezett kapcsolókról, a dudáról, valamint a bajuszkapcsolókról sem.
Ezt kövesse az elektromos ablakemelők panelje, az ajtó behúzó fogantyúja, majd az ajtózseb pereme. Nagyon fontos a biztonsági öv fertőtlenítése: nem elég a csatot áttörölni, az övnek azt a teljes szakaszát le kell tisztítanunk, ami becsatolás után felfekszik testünkre. Ne feledkezzünk meg a biztonsági öv magasságállítójáról, valamint a zárszerkezetről sem. Ezt követően jöhetnek a kezelőszervek. Ha az ablakemelőkkel együtt nem tisztítottuk meg a tükörállító kapcsolót, itt az alkalom. Utána jöhetnek az ülésállítás kezelőszervei, akár elektromos, akár mechanikus ülésünk van. A kormánykerék fertőtlenítésekor ne feledkezzünk meg a küllőn elhelyezett kapcsolókról, a dudáról, valamint a bajuszkapcsolókról sem.
Kulcs nélküli indítás esetén az indítógomb, hagyományos rendszernél a zárszerkezet is kaphat egy törlést, ahogy a légbeömlő rostélyok és a műszerfal karnyújtásnyira lévő felületeit is le kell tisztítanunk.
Igen, a mobiltelefon tartókonzolját is, ha van az autóban. Amíg a volán mögött dolgozunk, töröljük le a külső fedelek (motorházfedél, üzemanyagtöltő nyílás fedele, csomagtérajtó) nyitószerkezeteit, és nyissuk is ezeket a fedeleket – később ezekre is sor kerül.
Menjünk tovább a sebességváltó karra – ha automata, ne feledkezzünk meg a kormánynál lévő váltófülekről se.
Igen, a mobiltelefon tartókonzolját is, ha van az autóban. Amíg a volán mögött dolgozunk, töröljük le a külső fedelek (motorházfedél, üzemanyagtöltő nyílás fedele, csomagtérajtó) nyitószerkezeteit, és nyissuk is ezeket a fedeleket – később ezekre is sor kerül.
Menjünk tovább a sebességváltó karra – ha automata, ne feledkezzünk meg a kormánynál lévő váltófülekről se.
Innen logikusan haladjunk végig a középkonzolon, a kijelzőtől (vagy érintőképernyőtől) kezdve a légbefúvó rostélyokon át a kapcsolókig. Miután a klíma- és szellőzőrendszer kezelőszerveit is áttöröltük, jöhet a kesztyűtartó nyitógombja- vagy kallantyúja és a fedél pereme. Ha az autónkban van középső könyöklő, fertőtlenítsük a felületét; ha felnyitható, ne csak a nyitófület, de a fedél alját, valamint a tárolóüreg peremét is töröljük át. A pohártartót alaposan tisztítsuk meg, ahogy a padlókonzolon található többi szerelvényt is, a rögzítőféktől (kézifékkar vagy elektromos behúzó) az esetleges kapcsolókig és üzemmódválasztó tárcsákig.
Az egész ülést letörölni túlzás (feltéve, ha a felelősségteljesen öltözködtünk, és végtagjaink fedettek), a fejtámasz azonban kritikus pont lehet, ahogy az ülés háttámláján kialakított zseb is. Ha már hátul vagyunk, ismételjük meg az elöl elvégzett feladatokat: kerüljön sorra a lehajtható könyöklő húzófüle, az ajtón található szerelvények (kilincs, fogantyú, ablakemelő), valamint a légbefúvók, ha vannak.
Tetszés szerint a végére hagyhatjuk, vagy a legelején takaríthatjuk le a karosszéria hátsó részének érintési pontjait: az üzemanyagtöltő nyílás fedelét és sapkáját, a kerékszelepeket, a csomagtérnyitó kilincset. Ha már kinyitottuk a hátsó fedelet, töröljük át a kalaptartó vagy csomagtérroló peremét, a felemelhető csomagtérpadló fülét, a táskaakasztó horgokat és a motoros mozgatású csomagtérajtó kapcsolóját (már ha vannak az autóban ilyenek). Ha ezzel végeztünk, már nincs sok hátra: emeljük meg a felpattintott motorházfedelet, töröljük meg a peremét és a reteszelő kart, majd tisztítsuk le az összes olyan alkatrészt, amihez a mindennapokban hozzányúlhatunk: az olajpálcát, az ablakmosó tartály fedelét és az olajbeöntő sapkát. Ezt követően leengedhetjük a motorházfedelet, ám mielőtt beszállnánk az autóba, ne feledkezzünk meg a legfontosabbról: a legalább húsz másodperces kézmosásról.
A mellékelt videót (a videógalériából külön is letölthető) érdemes a szervizvezetőknek is figyelmesen megtekinteni, hiszen a szerviz után ugyancsak hasznos lehet egy hasonlóan alapos fertőtlenítés, mielőtt az autót visszaadjuk tulajdonosának.
Az egész ülést letörölni túlzás (feltéve, ha a felelősségteljesen öltözködtünk, és végtagjaink fedettek), a fejtámasz azonban kritikus pont lehet, ahogy az ülés háttámláján kialakított zseb is. Ha már hátul vagyunk, ismételjük meg az elöl elvégzett feladatokat: kerüljön sorra a lehajtható könyöklő húzófüle, az ajtón található szerelvények (kilincs, fogantyú, ablakemelő), valamint a légbefúvók, ha vannak.
Tetszés szerint a végére hagyhatjuk, vagy a legelején takaríthatjuk le a karosszéria hátsó részének érintési pontjait: az üzemanyagtöltő nyílás fedelét és sapkáját, a kerékszelepeket, a csomagtérnyitó kilincset. Ha már kinyitottuk a hátsó fedelet, töröljük át a kalaptartó vagy csomagtérroló peremét, a felemelhető csomagtérpadló fülét, a táskaakasztó horgokat és a motoros mozgatású csomagtérajtó kapcsolóját (már ha vannak az autóban ilyenek). Ha ezzel végeztünk, már nincs sok hátra: emeljük meg a felpattintott motorházfedelet, töröljük meg a peremét és a reteszelő kart, majd tisztítsuk le az összes olyan alkatrészt, amihez a mindennapokban hozzányúlhatunk: az olajpálcát, az ablakmosó tartály fedelét és az olajbeöntő sapkát. Ezt követően leengedhetjük a motorházfedelet, ám mielőtt beszállnánk az autóba, ne feledkezzünk meg a legfontosabbról: a legalább húsz másodperces kézmosásról.
A mellékelt videót (a videógalériából külön is letölthető) érdemes a szervizvezetőknek is figyelmesen megtekinteni, hiszen a szerviz után ugyancsak hasznos lehet egy hasonlóan alapos fertőtlenítés, mielőtt az autót visszaadjuk tulajdonosának.