Gondtalanabb használatot ígér az elektromos Toyota

Gondtalanabb használatot ígér az elektromos Toyota

hirdetés
A japán kaizen, azaz a folyamatos fejlesztés gyakorlata általában a háttérfolyamatokra vonatkozik, most azonban a bZ4X elektromos crossovert modernizálta soron kívül a Toyota.
Egy-egy új modell piaci bevezetését követően a legtöbb autógyártó három, de olykor akár négy éven át is érdemileg változatlan formában forgalmazza az autót. Közben persze szorgalmasan gyűjtik a tapasztalatokat, a visszajelzéseket, hogy aztán a modellciklus delelőjén alaposan újratervezzék, és minden fejlesztést egyszerre vezessenek át a gyakorlatba.

A Toyota bZ4X esetében azonban nem ez történt. Még csak alig másfél év telt el azóta, hogy a Toyota megkezdte a tisztán elektromos crossover európai forgalmazását, azonban máris átdolgozták azt.

Na, nem a formai jegyeket, hanem főként az elektromos, elektronikus rendszereket, valamint a digitális szolgáltatásokat – bár több fontos fejlesztéshez nem volt elég a szoftveres frissítés.
A Toyota mérnökei továbbfejlesztették a nagyfeszültségű hajtóakkumulátor vezérlését, hogy hideg időben nagyobb teljesítménnyel lehessen tölteni egyenáramú gyorstöltőről. Ehhez az kell, hogy az akkumulátor minél hamarabb elérje optimális hőmérsékletét, amit egy új vízkörös hőcserélő, valamint egy fűtésszabályozó szelep beépítésével oldottak meg. A várakozások szerint az új kiépítés különösen fagypont alatti hőmérsékleteken rövidítheti le a nyilvános gyorstöltőknél szokásos (10-ről 80%-os szintre történő) töltés időtartamát.
Hogy ilyenkor ne kelljen hőt elvonnia az akkumulátor fűtésétől, a Toyota a gazdagabb felszereltségi szinteken hősugárzó panelt épít be a műszerfal alá. Ez villámgyorsan átmelegíti az elöl ülő utasok lábfejét, lábszárát és combját, ami gyakorlatilag másodpercek alatt javítja a hőérzetet.

A 2024-es modellévi Toyota bZ4X nemcsak a hideg, de az ütközések ellen is jobban véd. A magasabb felszereltségi szinteken a holttérfigyelő radarok olyan új programot kaptak, amelyekkel érzik, ha hátulról olyan nagy sebességgel közeledik egy jármű, ami ráfutásos ütközéssel fenyeget.

Ebben a helyzetben a rendszer automatikusan bekapcsolja a Toyota vészvillogóit, hogy felhívja a veszélyhelyzetre a figyelmetlen autóstárs figyelmét.
A modellfrissítés utolsó érdemi eleme a digitális kulcs bevezetése. Ez nem kevesebbet jelent, mint hogy a felhasználó kulcs nélkül, pusztán saját iOS vagy Android operációs rendszerű telefonja segítségével tudja nyitni, zárni és indítani az autót. A telefont elő sem kell venni, a digitális kulcs pedig továbbküldhető akár öt másik embernek, így kölcsönadhatjuk az autót a szomszédnak, elküldhetjük családtagunkat a boltba, vagy a szervizben átmenetileg hozzáférést adhatunk a szerelőnek az autóhoz.

A módosított bZ4X-et 2024 folyamán vezeti be európai piacain a Toyota.