Új sportmodellel bővül a friss Toyota Yaris családja.
Motorsport-ihletésű, nemes anyagokból építkezik, futóműve is igényes, de a GR Yaris brutális turbómotorját nem kapja meg a Toyota GR Yaris RS, a márka - egyelőre - belpiacos újdonsága. Alumínium motorházfedél és nyílászárók, szénszálas tetőlemez.
Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a GR Yaris az egyik legkívánatosabb újdonság a jelenlegi autópiacon, még azok számára is, akiknek valójában kínszenvedés volna az élet a telivér versenycsikóval – akár azért, mert nem eléggé felkészültek arra, hogy vezessék, akár azért, mert valójában csak a stílus tetszik nekik, de a városi csúcsforgalomban nincs szükségük a világszínvonalú hajtásláncra.
A Toyota japán ügyfeleinek szerencséje van: a vállalat ugyanis hazai piacán nem egy, hanem három kivitelben hozza forgalomba a GR Yarist. Az RC verzió maga a homologizációs modell, amelyből kiszereltek számos „felesleges” tömegnövelő extrát.
Az RZ minden műszaki részletében megegyezik az RC variánssal, az elöl-hátul részlegesen önzáró differenciálművel szerelt, szabályozható összkerékhajtástól kezdve a speciális hatfokozatú kézi váltón át a kovácsolt BBS keréktárcsákig, de nem nélkülözi a kényelmi extrákat sem.
Az igazi különlegesség viszont a GR Yaris RS. Az Európában nem kapható modell megőrzi a drága anyagokból építkező, háromajtós karosszériát, a sportos futómű-beállításokat, valamint a sportabroncsokkal szerelt, kovácsolt BBS könnyűfém keréktárcsákat, a hajtásláncot azonban egy jóval prózaibb darabbal váltja ki. Az 1.5 literes, soros háromhengeres benzinmotor és a tíz, előre programozott áttétellel üzemelő, de valójában fokozatmentes (Direct Shift CVT) sebességváltó párosítása szerényebb menetteljesítményeket eredményez (a motorteljesítmény mindössze 120 LE), viszont cserébe a fogyasztása is jóval alacsonyabb, és nyilván a biztosítási költségek is kedvezőbbek.
„Ahelyett, hogy sorozatgyártású típusból fejlesztettünk volna versenyautót, a GR Yaris egy motorsportban született autó utcára adaptált változata. Ez az első olyan Toyota modell, amelyet ezzel a fordított logikával fejlesztettünk – azonban korántsem az utolsó. Szeretnénk, ha a GR Yaris kapcsán párbeszédet kezdeményezhetnénk, és együtt fejlődhetnénk ügyfeleinkkel.”
Új Toyota Yaris modellcsalád műszaki adatok
RZ | RC | RS | |
H x Sz x M (mm) | 3995×1805×1455 | 3995×1805×1455 | 3995×1805×1455 |
Tengelytáv (mm) | 2560 | 2560 | 2560 |
Nyomtáv e/h (mm) | 1535/1565 | 1540/1570 | 1525/1555 |
Menetkész tömeg (kg) | 1280 | 1250 | 1130 |
Szállítható személyek száma | 4 | 4 | 4 |
Motor típusa | G16E-GTS háromhengeres, turbófeltöltő köztes töltő-levegőhűtővel |
G16E-GTS háromhengeres, turbófeltöltő köztes töltő-levegőhűtővel |
M15A-FKS háromhengeres |
Lökettérfogat (cm3) | 1618 | 1618 | 1490 |
Max. teljesítmény (kW / LE) |
200 / 272 | 200 / 272 | 88 / 120 |
Forgatónyomaték (Nm) | 370 | 370 | 145 |
Erőátvitel | hatfokozatú kézi sebességváltó | hatfokozatú kézi sebességváltó | tízfokozatú Direct Shift-CVT |
Hajtás | „GR-FOUR” sportos összkerékhajtás elektronikus többtárcsás tengelykapcsoló, 4WD üzemmódkapcsoló (normál / sport / verseny) |
„GR-FOUR” sportos összkerékhajtás elektronikus többtárcsás tengelykapcsoló, 4WD üzemmódkapcsoló (normál / sport / verseny) |
FWD |
Felfüggesztés e/h | Rugóstagok / kettős keresztlengőkarok | Rugóstagok / kettős keresztlengőkarok | Rugóstagok / kettős keresztlengőkarok |
Fékek e/h | Belső hűtésű fékek / belső hűtésű fékek | Belső hűtésű fékek / belső hűtésű fékek | Belső hűtésű fékek / belső hűtésű fékek |
Abroncsméret | 225/40R18 (High Performance verzió: 225/40ZR18) |
205/45R17 | 225/40R18 |