Japánban és az USA-ban hamarosan vadonatúj modell áll a Toyota kínálatának élén. A Crown típusnév ugyan régi ismerős – hazájában valóságos kultusz alakult ki az eddig tizenöt (!) generációt megélt jármű körül, és a márka észak-amerikai bevezetése körül is ott bábáskodott másfél évtizeden át a hatalmas autó –, 2022-es inkarnációja azonban a legkevésbé sem hasonlít az eddigiekre. Sőt, semmire sem: az új generáció a Toyota vadonatúj termékstratégiájának egyik első haszonélvezője. A külső stílusjegyek részben a bZ4X akkumulátoros elektromos szabadidőjárműről lehetnek ismerősek; ezeket a formai elemeket a család minden tagja más és más kombinációban alkalmazza.
Bizony, család: a Crown típusnév mostantól nem egyetlen, hanem négy, markánsan eltérő karakterű modellt takar. Ebből kettő szabadidőjármű lesz, egy többé-kevésbé hagyományos szedán, az elsőként piacra lépő variáns viszont nehezen skatulyázható: leginkább emelt hasú, négyajtós kupékombiként tudnánk jellemezni. Ahhoz, hogy megértsük, miért ezt az utat választotta a Toyota, érdemes röviden áttekinteni a világ legrégebb óta fennálló modellszériájának történetét.
A legelső Crown a Toyota Master szedán műszakilag igényesebb, kényelmi funkciókkal gazdagon felszerelt változataként látott napvilágot 67 éve. A piac reakciója megdöbbentő volt: az addig hallatlanul népszerű Mastertől villámgyorsan fordultak el a vásárlók. A legmodernebb technológiákat alkalmazó, nagy Toyota gondolata túlságosan vonzó volt ahhoz, hogy bármi más szóba jöhessen mellette. A második Crown már nyugati értelemben véve is jó autó volt: stabilabb, biztonságosabb, tágasabb lett, az ügyfelek érdeklődését pedig folyamatosan felbukkanó, majd megszűnő különkiadásokkal tartotta fenn. Ezek egyikre volt a Crown Eight, az első V8-as motorral szerelt japán limuzin, a későbbi Toyota Century hiper-luxusmodell előfutára.
A legelső Crown a Toyota Master szedán műszakilag igényesebb, kényelmi funkciókkal gazdagon felszerelt változataként látott napvilágot 67 éve. A piac reakciója megdöbbentő volt: az addig hallatlanul népszerű Mastertől villámgyorsan fordultak el a vásárlók. A legmodernebb technológiákat alkalmazó, nagy Toyota gondolata túlságosan vonzó volt ahhoz, hogy bármi más szóba jöhessen mellette. A második Crown már nyugati értelemben véve is jó autó volt: stabilabb, biztonságosabb, tágasabb lett, az ügyfelek érdeklődését pedig folyamatosan felbukkanó, majd megszűnő különkiadásokkal tartotta fenn. Ezek egyikre volt a Crown Eight, az első V8-as motorral szerelt japán limuzin, a későbbi Toyota Century hiper-luxusmodell előfutára.
A soron következő Crown-generációk mind nagyobbak, fényűzőbbek, erősebbek voltak elődeiknél. Azokat a vevőket, akik nem kívántak lépést tartani ezzel az ambiciózus karrierrel, minden esetben vonzó új alternatívákkal békítette meg a Toyota. A nyolcvanas években már hűtőszekrény, kétzónás légkondicionáló, sztereó rádió, motoros ülésmozgatás és sebességtartó automata is volt a Crownban – az autónak szó szerint nem volt párja a világon. Légrugózás? Navigációs rendszer? Légzsák? A Crown minden generációváltásakor futurisztikus technológiákkal nyűgözte le vevőit, akik gyakorlatilag függővé váltak az autótól. A kereskedések arról számoltak be, hogy egy-egy generációváltásnál kérdések nélkül írták alá a megrendelést, hiszen „a Crown az Crown.”
Bizony, a Crown emelt tetőlemezű taxiként, hatalmas puttonyú kombiként és az ezredforduló után bevezetett sportverzióként is megőrizte alapvető értékeit. Pont annyira volt konzervatív, hogy a régi vevők is magukénak érezhessék, és pont annyira progresszív, hogy a fiatalabb generáció szíve belesajduljon a vágyakozásba. A legutóbbi, tizenötödik generációs modellbe jóformán minden tudását belesűrítette a gyártó – általános vélemény szerint ez volt minden idők legtökéletesebb Toyotája. Innen egyenes út vezethetett volna tovább az autóipar Parnasszusára. A szaksajtóban már fogadásokat kötöttek arra, hogy a következő, tizenhatodik Crown a Toyota Mirai klasszikus vonalvezetésű alternatívájaként honosíthatja meg a hidrogén-üzemanyagcellás hajtástechnológiát a felső tízezer otthonaiban. Műszakilag nem lett volna megoldhatatlan a feladat, hiszen már a tizenötödik kiadás is ugyanazt a padlólemezt alkalmazta, amit a Mirai.
A Toyota ehelyett egy másik, nem kevésbé merész, ám annál észszerűbb utat választott. A Crown ugyanis előremutató beltartalma dacára évtizedeken át maga volt a megtestesült hagyománytisztelet. A konvenciókra azonban manapság egyre kevesebben kíváncsiak – egy klasszikus karosszériaformával csak idős vevőkört lehet megszólítani, az autóipar ugyanakkor fénysebességgel robog a fiatalok, a modern digitális technológiák, az online kommunikáció irányába.
A vadonatúj Crown tehát nem azért kapott egyedi vonalakat és emelt futóművet, hogy úgy tegyen, mintha szabadidőjármű volna, hanem azért, mert ezekkel az arányokkal teljesen egyedi a piacon, és ezért jó eséllyel szólítja meg azokat, akik régóta eredménytelenül keresnek valamit, aminek végre egyedi karaktere, különleges személyisége van. Ha jobban belegondolunk, a Crown hosszú pályafutása során újra és újra megtette ezt a merész lépést: hol animearcú sportszedánként öltött testet, hol komfortos pickupként zavarta össze vásárlóközönségét. Más idők, más kommunikációs eszközök, de a lényeg változatlan: a Toyota Crown pont azzal maradt hű saját hagyományaihoz, hogy felrúgott minden hagyományt.
Minek foglalkozunk persze mindezzel, ha egyszer a modell európai forgalmazásáról még nem született döntés, kérdezhetnénk most olvasóink. Nos, akár lesz Crown Európában, akár nem, az az innovatív termékfilozófia, amely életre hívta, ma már a Toyota egész nemzetközi tevékenységét meghatározza. Ha tehát a Crown távol is marad tőlünk, azokkal az értékekkel, amelyek benne testet öltenek, Európában is egyre sűrűbben fogunk találkozni. Erre nem is kell olyan sokáig várni, hiszen már az idei év nagy slágere, a Yaris Cross is magán viseli az új szemlélet stílusjegyeit. Ez aztán hatványozottan igaz lesz azokra a fantasztikus új modellekre, a Corolla Cross szabadidőjárműre és a bZ4X elektromos crossoverre is, amelyek az ősz folyamán érkeznek majd meg a CarNet tatabányai és budapesti Toyota-szalonjaiba.