magyar-suzuki-uzemegyseg

30 év, 3,6 millió autó

hirdetés
1991-ben fél évszázados Csipkerózsika-álmából ébredt fel a magyar autógyártás, amikor a Suzuki hazánkat választotta ki első európai gyártóegységének helyszínéül. A Suzuki története egyben Magyarország története is – egyik sem lenne ugyanolyan a másik nélkül.
A Suzuki az elsők között érkezett Magyarországra a rendszerváltást követően. A hatalmas léptékű, zöldmezős beruházás jelképes jelentőséggel bírt a rendszerváltás után, ám hosszú távon jóval több lett gesztusnál: a gyár ma az ország gazdaságának egyik legnagyobb pillére, a Suzuki a hetedik legnagyobb árbevételű hazai nagyvállalat. Az egykori döntés jelentőségét tovább emeli, hogy a márka számára is mi voltunk az elsők: a cégnek nem volt előttünk Európában gyártóbázisa, és Esztergom után nem is látta szükségét, hogy másutt is szerencsét próbáljon.
Mára számos más autógyártó is megtelepedett az országban, ám a Suzuki az egyetlen, amely jelenléte első pillanatától teljes körű gyártási tevékenységet végzett itt: Esztergomban történt és történik az acéllemezek sajtolása és hegesztése, a karosszéria festése, az összeszerelés és a végső minőség-ellenőrzés is. 2019 áprilisa óta ráadásul a Suzuki európai alkatrész- és tartozékközpontja is itt működik, még tovább emelve Esztergom súlyát és jelentőségét a térség autóiparában.
Az első húsz évben szinte pontosan kétmillió Suzuki készült az esztergomi üzemben; a jubileumi modell egy 2011-es Swift volt, ahogy a 2,5 milliomodik autó is (2014.) Jelenleg 3,6 millió autónál tart a Magyar Suzuki. Olyan emlékezetes típusok szerepelnek a vállalat múltjában, mint a Swift három generációja, a Wagon R+ és utódja, a Splash, az eredeti Ignis, az SX4, majd az SX4 S-Cross és a Vitara. Új lendületet adott a gyártásnak, hogy 2019 decemberében megkezdődött a hibrid modellek helyi gyártása; 2020 januárja óta a gyár kizárólag ilyen, 12 vagy 48 voltos mild hibrid technológiával felszerelt modelleket szállít az európai uniós piacokra. A tervek szerint a jövőben további alternatív hajtási módozatokat is bevezetnek a hazai gyártású modellpalettán.
A Mi Autónk, azaz az eredeti, első generációs Swift Esztergom harmadik legnagyobb számban gyártott típusa; a dobogó felsőbb fokain két kurrens modell: az SX4 és a Vitara áll. Noha az utóbbi tekinthet vissza a legrövidebb gyártási múltra, mégis ez az elmúlt három évtized legnépszerűbb típusa: ez is jól érzékelteti, milyen gyors tempóban nő Esztergom termelékenysége. Ma 2800 dolgozó és 770 robot összehangolt munkájának eredményeként rendkívüli tempóban készülnek az autók: naponta átlagosan 700 darab. Míg a kezdetek kezdetén három nap alatt állt össze egy gépkocsi, ma egy jármű egyetlen nap alatt születik meg a semmiből.