suzuki-jimny

25 milliós jubileum a Suzukinál

hirdetés
A Suzuki fantasztikus mérföldkőhöz ért abban a piaci szegmensben, amelyet hatvanhat évvel ezelőtt maga teremtett meg. A japán kei-car, avagy mikroautók kategóriájában átlépte a 25 millió darabos álomhatárt – a tényleges gyártási számok pedig ennél is magasabbak.
A Suzuki az egyetlen japán autógyár, amely exportra is gyártja és forgalmazza mikroautóit – megteheti, hiszen 1955-ben a hamamacui vállalat alkotta meg a legjapánabb autókategória, a kei-car műfaját, így mindenki másnál jobban ismeri és műveli ezt a műfajt. A Wagon R+, az Alto vagy akár a túlzás nélkül kultikus Jimny mind ennek a speciális kategóriának a képviselője, egyben fényes bizonyítékai annak, hogy igenis van átjárható kapcsolat az európai és a japán városi közlekedés műfajai között.
A történet a Suzulight SF modellel kezdődött, amely elsőként teljesítette a japán kormány által vázolt, kedvezményes adókkal támogatott mikroautó-kategória követelményeit. A Szuzuki Micsió által személyesen tervezett autócska 299 cm hosszú és mindössze 1,30 méter széles volt, ugyanakkor kifejezetten modern szerkezettel büszkélkedhetett. 360 köbcentiméteres, 16 lóerős motorja elöl, keresztbe fordítva helyezkedett el, és az első kerekeket hajtotta, az autó elöl-hátul kettős keresztlengőkaros felfüggesztést alkalmazott, kormányműve pedig fogasléces volt. Később furgonként – gyakorlatilag kombiként – is elérhető volt a modell, és amint a vásárlóközönség ráérzett a műfaj előnyeire, a Suzuki ugyanolyan gazdag modellkínálatot alakított ki a törpeautók szegmensében, mint más gyártók a nagyobb típusok terén. Volt itt dobozos és platós áruszállító (Suzuki Carry), életmód-pickup (Suzuki Mighty Boy) de a hetvenes években még egy kifejezetten kívánatos mikrokupé is akadt, a Suzuki Cervo Coupé, amelynek formatervét maga a zseniális Giorgetto Giugiaro álmodta meg.
A Suzulight, majd Fronte modellcsaládokat 1979-ben váltotta az Európában is ismerős Alto. 1993-ban érkezett a WagonR, amelynek második generációját nem csak forgalmazták, de gyártották is ideát, a Suzuki esztergomi üzemében. A Suzuki összes exportkisautója közül azonban a Jimny széria a leghíresebb: az 1970 óta közel hárommillió példányban gyártott mikroterepjáró a Suzuki emblematikus típusaként sokat tett a márka nemzetközi hírnevének emeléséért.
Nem minden Suzuki kei-car jutott el persze az exportpiacokra: sem a Suzuki Wagon R tolóajtós rokona, a Suzuki Spacia, sem a kifejezetten vidám, markáns retroterepjárós vonásokat magán viselő Suzuki Hustler nem kapható Japánon kívül, ahogy az elegánsan fiatalos Suzuki Lapin megvásárlásához is a szigetországba kell utaznunk. Ezek a korlátozások azonban csak lassították, de nem gátolták a Suzuki kei-car típusainak térnyerését, így ezek összesített eladásai 2021. április 31-ével átlépték a 25 millió darabot. Eladást írtunk, és nem gyártást, nem véletlenül: a Suzuki ugyanis új generációs, belpiacos mikroautóit egy másik helyi márka részére is gyártja – ezt a Japánban bevett gyakorlatot korábban is követte a Suzuki, így a márka kei-car-gyártása valójában már jócskán meghaladta a 25 milliós darabszámot.
A Suzuki ugyan jelenleg nem forgalmaz kei-cart Európában, kapható viszont az Ignis, amely annak ellenére hitelesen tolmácsolja a műfaj előnyeit, hogy 3,7 méteres hosszával jócskán túllóg azokon. Parányi méretei dacára négy felnőtt utasnak kínál kényelmes férőhelyet, manőverezése, parkolása gyerekjáték, fogyasztása pedig mosolyt fakasztóan kedvező.
Minden idők legnépszerűbb Suzuki mikroautói:
Típus
Gyártás kezdete
Darabszám (millió)
Alto
1979
5,24
WagonR
1993
4,81
Carry
1961
4,67
Every
1982
3,25
Jimny
1970
2,85
Fronte
1962
1,59
Spacia
2013
1,01