A nagy tradíciókkal bíró Scénic név kötelez, de egyben végtelen lehetőségeket is megnyit a tervezők előtt. A kompakt családi Renault ötödik generációjának tervezői messzemenőkig ki is aknázták ezt, és alighanem a piac legélhetőbb villanyautóját építették meg.
Több mint negyed évszázad telt el azóta, hogy a Renault bemutatta (akkor még nevében is a Mégane család tagjaként) a Scénic kompakt buszlimuzint, és ezzel az Espace összes varázslatát átültette a fiatal családok számára megfizethetőbb, városi környezetben jobban manőverezhető alsó középkategóriába. Sikerének titka mindvégig az volt, hogy egy lépéssel az ügyfelek elvárásai előtt járt, megelőlegezve mindazt, amire szükségük lehet. Így tesz most a vadonatúj, ötödik generációs modell is, amely a Mégane E-Tech Electric modellel közös, vadonatúj padlólemezen, tisztán elektromos hajtáslánccal elégíti ki a családos felhasználók összes kívánságát.
Minden eddigi Scénic kora legújabb koncepcióit és vívmányait alkalmazta, és ez minden eddiginél nyilvánvalóbb az új modellnél. Alig néhány évvel ezelőtt egyszerűen még nem létezett az a technológia, aminek köszönhetően most a kompakt méreteket (4470 x 1864 x 1571 mm) ilyen rendkívüli helykínálattal (2785 mm tengelytáv, 545/1670 literes csomagtartó, további majdnem 39 liternyi tárolóhely az utastérben) és kiemelkedő hatótávolságot eredményező, nagy kapacitású, mégis helytakarékos akkumulátorral lehetett volna társítani. A fent említett CMF-EV padlólemez 100 mm-rel nyújtott tengelytávú verziója biztosítja ezeket az egymásnak hagyományosan ellentmondó erényeket, és teszi a piac egyik legcélszerűbb elektromos típusává a Scénic E-Tech Electricet.
A Renault újdonsága nemcsak tágas ugyanis, hanem kiváló vezethetőséget is kínál. Közvetlen kormányműve, igényes felfüggesztése és minimális oldaldőlése arra csábít, hogy kiaknázzuk a különböző hajtáslánc-opciókban rejlő lehetőségeket. Az ötödik generációs Scénic 125 vagy 160 kW (170/225 LE) motorteljesítményű változatban elérhető, míg a két méretben kínált akkumulátor 60 kW kapacitást és legalább 420 kilométeres hatótávolságot, illetve 87 kWh-ot és 620 kilométert biztosít. A töltést intelligens hőszabályozási rendszerrel segíti elő az autó, így váltóáramú és egyenáramú töltőről egyaránt nagy teljesítménnyel (22, illetve 150 kW) tölthetők az akkuk. A villanymotorok értelemszerűen visszafelé is működnek, azaz lassításkor áramot termelnek: a regeneratív funkció négy fokozatban állítható, a legerősebb egypedálos vezetést tesz lehetővé.
Nyilván fontos a vezethetőség, de egy családi autóban legalább ilyen lényeges, hogy a fedélzeti szolgáltatások hogyan tudnak hozzájárulni a békés, nyugodt utazási élményhez. A Scénic E-Tech olyan izgalmas újdonságokkal nyűgözi le utasait, mint az anyagában besötétedő, így árnyékolót nem igénylő (ezért a fejteret sem csorbító), hatalmas Solarbay panoráma-üvegtető, vagy a hátsó könyöklő, amelyben nem csak pohártartókat helyeztek el, hanem USB töltőaljzatokat is, valamint egy olyan, állítható méretű szerkezetet, amely különféle okoseszközök (telefon, táblaszámítógép) rögzítésére szolgál. Mindkét megoldást a közelmúltban bemutatott Renault Rafale zászlóshajóból vette át a Scénic, ami pontosan jelzi, hogy milyen fontos szerepet szán újdonságának a gyártó.
Minél mélyebbre ásunk a Scénic tudásának regiszterében, annál igényesebb funkciókat találunk, a bioritmusunkat követve változó színárnyalatú hangulatvilágítástól kezdve a Jean-Michel Jarre által megkomponált hangzásvilágon át a gombnyomásra előre programozható pihenőpozícióba billenő masszázsülésekig. A Scénic E-Tech Electric a Renault új generációs, Google-bázisú infotainment-rendszerét alkalmazza, így a fedélzeten négy tucatnyi alkalmazás segíti a vezetést, a kikapcsolódást, a szoftverek vezeték nélküli kapcsolaton keresztül frissülnek. Az egésznek a csúcsán pedig mesterséges intelligencia lesi a kívánságainkat – sőt, már azelőtt tudja, hogy mire van szükségünk, mint hogy magunk meg tudnánk fogalmazni, a klímaberendezés beállításaitól kezdve az aktuális üzemmód kiválasztásán át a rutinszerűen ismétlődő események követéséig.
A környezet is örül a Scénicnek
A gondtalan utazáshoz ma már egyre többek számára a tiszta lelkiismeret is hozzátartozik. Az elektromos hajtáslánc biztosítja, hogy használat közben egyáltalán nem szennyezi környezetét az autó, a gyártás során felhasznált újrahasznosított, illetve megújuló forrásból származó nyersanyagok pedig a modell élettartamára vetített szénlábnyomát mérséklik. A látványos Solarbay panorámatető például 50 százalékban újrahasznosított üvegből készül, a fedélzeten egyáltalán nem használnak állati bőrt – helyettük újrahasznosított fonalakból készülnek a kárpitok – és krómdíszítéseket is csak alig. A vázszerkezet, a karosszéria, illetve az utastér szerkezeti elemei szintén nagy százalékban visszaforgatott, illetve természetesen lebomló anyagokból készülnek. Nem kevésbé fontos, hogy maga a gyártás helyszíne is közel áll a teljes szénsemlegesség megvalósításához: a douai üzem már 2025-től tökéletesen tisztán termel majd. Ami a hajtásláncot illeti, sem a villanymotorok, sem az akkumulátorok gyártásánál nem használtak fel ritkaföldfémeket, ráadásul a Renault már előre gondoskodik arról, hogy amikor villanyautói elérik hasznos élettartamuk végét, a nagyfeszültségű akkumulátorok még hosszan használatban maradhassanak telepített vagy mobil energiatároló rendszerek komponenseként.