hippie-caviar-hotel

Táborozás Renault-módra

hirdetés
Autót fejleszteni az egyik legösszetettebb feladat a világon. A végeredmény ugyanis mindenkinek mást jelent – közlekedési eszközt, irodát, műhelyt, raktárat, sportszert, státuszszimbólumot –, és ennek megfelelően mindenki mást is vár el tőle. Kompromisszumok hosszú sorát kell meghozni, hogy olyan gépkocsi születhessen, amely a lehető legtöbb igényt kielégíti.
Egészen más felkészültséget és alkalmazkodókészséget igényel a lakóautók, kempingbuszok fejlesztése. A járművek elsődleges funkciói a háttérbe szorulnak, annál fontosabb a rendelkezésre álló minimális tér funkciókkal való megtöltése. Egy lakás minden szolgáltatását el kell tudni helyezni egy félszobányi területen, ha pedig erre nincs lehetőség – márpedig legtöbbször nincs –, akkor jönnek a lemondások, az engedmények, a kerülőutak. Igazi művészet ez, amelyet évtizedek alatt fejlesztettek tökélyre az ezzel foglalkozó manufaktúrák.
A legtöbb autógyártó ezért, amikor lakóautót vagy kempingbuszt épít saját típusaiból – a műfajok között leginkább az átépítés mértékében, illetve a szolgáltatások sokaságában van eltérés –, felkér egy ilyen szakértő vállalkozást, és együtt alakítják ki a mobil életteret. Ezt a gyakorlatot követte a Renault is, amikor a francia Groupe Pilote bevonásával megtervezték és megépítették a Trafic SpaceNomad modellt: egy teljes értékű konyhával, nagy belmagasságú lakótérrel, két dupla ággyal, valamint külső zuhanyzóval felszerelt modellt.

Ezzel párhuzamosan azonban a Renault tervezőiben is felmerült az igény és a motiváció, hogy lakóbuszt alkossanak. Eszükbe sem jutott versenyre kelni a specialistákkal: inkább megmaradtak annál, amihez a Renault a legjobban ért: a belső terek zseniálisan átgondolt kialakításánál, az innovatív funkciók integrálásánál, és a meghökkentően esztétikus részleteknél. Ebből az indíttatásból született meg tavaly ilyenkor a Hippie Caviar Hotel, majd idén szeptemberre a Hippie Caviar Motel.
Jármű neve ritkán ennyire beszédes: a nagyobb lakóhelyet sugalló Hotel egy Trafic, míg a kompakt Motel egy Kangoo – méghozzá az új generációs modell akkumulátoros elektromos kivitele – alapjaira épült. A kaviár az igényes részletekre, a minőségi anyaghasználatra utal, a hippi pedig arra a világszemléletre, amely nem a materiális javakban, hanem a függetlenségben, a lélek kényeztetésében keresi a kiteljesedést.
Ennek a szemléletnek központi tézise a természet és az ember egysége. Ezért mindkét modellnél a hátfalra felcsatolható kiegészítőkkel – a kétszárnyas hátsó ajtóval szerelt Motel esetében a naptól és csapadéktól óvó ponyvával, a Hotelnél a felfelé nyíló ajtóra illeszthető szúnyoghálóval – növelték meg a praktikusan kihasználható életteret. A Hotel ennél is messzebb ment: ágya félig kihúzható az autó belső teréből, tetőlemezén pedig napozóteraszt alakítottak ki, áthelyezhető háttámlákkal és asztalkákkal. A Motel más módon teremt kapcsolatot nyugovóra tért utasa és a világegyetem között: különleges tetőablaka nem keresztben, hanem hosszában, a beltérben kialakított, egyszemélyes kanapéágy fölött helyezkedik el. Ez a jópofa elképzelés akkor is elismerést érdemelne, ha megvalósítása öncélú lett volna, ám erről szó sincs: a Kangoo-motel bal oldali tolóajtaja keresztül egy kívülről megközelíthető, tágas tárolóhelyre nyílik, fölötte pedig még mindig elfért egy keskeny sportszerrögzítő tetőcsomagtartó.
Ami a kaviárt, azaz a kényeztetést illeti, a két autó eltérő módon közelíti meg a feladatot. A Hotel belsőépítészei úgy vélték, a név kötelez, ezért a butikszállodák minden kényelmi szolgáltatását bezsúfolták a Trafic tágas belső terébe, a fekvőfoteltől kezdve a meghitt beszélgetésekre csábító ülősarkon át a nagy képernyős televízióig. Az ablakokat stílusos árnyékolólamellák fedik, a padlószőnyeg mezítlábas ejtőzésre hívogat, a polcokon plasztikák, vázák és egyéb dísztárgyak teremtenek otthonos környezetet. A falakat újrahasznosított anyagból készített párnázat borítja – a Hippie Caviar Hotel a minimalizmust tudatos döntésként, és nem kényelmetlen kényszerként megélő ügyfelek ideális környezete.

Egészen más felhasználói kört szólít meg megoldásaival a Hippie Caviar Motel. A felületek burkolásánál parafát, illetve újrahasznosított gumiabroncsokat használtak fel, a kidolgozás és a színek szemmel láthatóan inkább a jó tisztíthatóságot, a sokoldalú felhasználhatóságot célozzák. A Kangoo-ból épített lakójárgány extrémsportolók ideális alvóhelye: a hosszában akadálytalan kialakítású belső térben könnyedén elfér egy kerékpár, a polcokon vastag gumipántok rögzítik az elhelyezett tárgyakat.
Talán mondani sem kell, hogy míg a SpaceNomad idén nyártól Európa több országában is megvásárolható, hogy kulcsra kész csigaházélményt kínáljon az ügyfeleknek, a Hippie Caviar páros megmarad innovatív tanulmányautónak. A Renault koncepciójárművekkel kapcsolatos gyakorlata azonban sejteni engedi, hogy egyes részletmegoldásaikkal – például az újrahasznosított anyagokból készített, fenntartható burkolatanyagokkal, a padló meghosszabbítását lehetővé tevő, kihúzható panellel vagy a vezetőülés és a raktér közötti, félszélességű paravánnal – előbb vagy utóbb akár sorozatgyártásban is találkozhatunk.

Van persze egy harmadik lehetőség is: a kétféle karosszériahosszal és kétféle magassággal kínált Renault Traficot, vagy az akár utasoldali B oszlop nélkül, extrém széles oldalsó rakodónyílással elérhető Renault Kangoo-t megvásárolva felkérhetünk egy erre szakosodott műhelyt, hogy személyes igényeiket is figyelembe véve – és akár a Hippie Caviar modellekből is ihletet merítve – építsék meg a számunkra tökéletes kempingbuszt.