Nem festik, nyomtatják a legújabb Renault-t

Nem festik, nyomtatják a legújabb Renault-t

hirdetés
Egy extravagáns kívánság nyomán olyan technológiát dolgoztak ki a Renault mérnökei, amely forradalmasíthatja az autók festését – egyelőre „csak” arra használják, hogy gyönyörű legyen az új generációs R4-es.
A Renault maubeuge-i üzeméből idén két, egymással szorosan összefüggő szenzáció várható. Az egyik a Renault 4 E-Tech Electric gyártásának a beindítása, a másik pedig egy fényezőkamra, amelyet teljesen integráltak a gyártósorba. Hatpercenként hajtanak be ebbe a kamrába az autók, belül pedig két robot veszi őket kezelésbe: villámgyorsan, pengeéles határvonalakkal festik meg a kéttónusú karosszériát. Az innovatív eljárás spórol az idővel, az energiával, a benne rejlő lehetőségek pedig határtalanok…

Ahhoz, hogy megértsük, miért forradalmi a Jetprint Paint-fényezés, tudni kell, hogy hagyományosan hogyan zajlik egy kéttónusú karosszéria festése.
Az autót előbb lefényezik az alapszínre, a festéket beégetik, majd a járművet visszaküldik a sor végére, ezt követően maszkolószalag és -fólia segítségével letakarják az egész karosszériát, csak a másodlagos színűnek szánt felületeket (jellemzően a tetőlemezt) hagyják szabadon. Miután ez kész, a takaróanyag a szemétbe kerül, az autót pedig másodszor is hőkezelésnek vetik alá… sok időt – percek helyett órákat! –, fáradságot és energiát fordítanak arra, hogy divatos legyen az autó. A trendi megjelenéssel nincs baja a Renault-nak sem, a többivel viszont igen. Ezért dolgozták ki a Jetprint Paint-fényezést, ami nagy vonalakban úgy működik, ahogy a neve alapján sejtenénk: pont, mint egy tintasugaras nyomtató.
Egy nagyon nagy tintasugaras nyomtató. A Renault az első nagy volumenű autógyártó, amely ezt az innovatív technológiát alkalmazza. A robotok által irányított szórófej 1-50 mm széles festéksugarat lövell ki a festendő felületre, így tökéletes pontossággal lehet meghatározni, hogy hova jusson a színanyagból, és hova ne. A rendkívül pontos szórás miatt a folyamat zéró festékhulladékkal dolgozik, a két robot hat perc alatt lefesti az autót, és mivel kettő helyett egyetlen festési fázis történik, elég egyszer beégetni a festéket – ezzel az egy mozzanattal 1,7 gigawattóra elektromos energiát takarít meg évente a Renault.
Ez 350 háztartás éves fogyasztásának felel meg. A folyamat a környezeti terhelést is csökkenti: éves szinten 331 tonnával csökkenthető a termelés CO2-kibocsátása. A technológiát a Renault-nál meghonosító Katell Lavisse és Frédéric Rairoux szerint nemcsak nyílegyenes vonalakat tud ám húzni a robot, hanem akár minták vagy szövegek festését is rábízhatják a jövőben, ami hatalmas áttörést jelenthetne az egyéni igények kielégítése terén, különös tekintettel a céges partnerekre, a vállalati flottavásárlókra, melyek tartós és ellenálló alternatívát kaphatnának a matricázás helyett.