Nagy lépés a Renault-nak, hatalmas ugrás az emberiség számára

Nagy lépés a Renault-nak, hatalmas ugrás az emberiség számára

hirdetés
A vadonatúj Twingo nemcsak a járműgyártást forradalmasítja, de az autóhoz való fogyasztói hozzáállást is átalakítja.
Még mielőtt belefognánk, fontosnak tartjuk jelezni olvasóinknak: cikkünkben tudatosan nem foglalkozunk a 2025 novemberében bemutatott Renault Twingo hajtásláncával, futóművével és többi „hagyományos” autós értékével. A modell elvileg hónapokon belül forgalomba kerül, és első tesztünkben részletesen kitérünk majd ezekre. Itt és most inkább arról a szemléletről esik szó, amely életre hívta és rekordidőn belül megvalósította a Renault apró újdonságát. A változásokhoz idő kell. A Renault 2021-ben hirdette meg Renaulution stratégiai tervét. Az elnevezés három szó egybemosásából (Résurrection, Rénovation, Révolution, azaz feltámadás, helyreállítás, forradalom) született, amely szavak egyben a program egymást követő fázisait is jelölték.
A cél, hogy a Renault stabil, egészséges, fenntarthatóan nyereséges vállalattá váljon, és ezzel párhuzamban a hangsúly átkerüljön a mennyiségről a minőségre. A Renaulution egyik fontos eszköze a 2024 őszén bejelentett, bár akkor már jó ideje folyamatban lévő Leap 100 program, amelynek a frissen bemutatott Renault Twingo az első gyümölcse. A program célja, hogy a modellfejlesztés átlagos időtartamát gyakorlatilag megfelezve 100 hétre rövidítse le. Ez ugrásszerű (Leap) változást jelent, amely a Renault meglátása szerint elengedhetetlen ahhoz, hogy technológiai és fogyasztói szempontból egyaránt modern, naprakész típusokat hozhassanak létre, a folyamatok felgyorsításából fakadó megtakarításokról nem is beszélve.
Jelentős időt lehet megtakarítani a tervezés, a fejlesztés és a tesztelés fázisaiban alkalmazott digitális eszközökkel. A mesterséges intelligencia másodpercek alatt képes elvégezni olyan kötelező gyakorlatokat, amelyek nem igényelnek emberi kreativitást, viszont napokra, hetekre lekötik a dizájnereket. A kiterjesztett valóságú megjelenítéssel az utastér, az ergonómia optimalizálásában ugorhatók át köztes fázisok, a „digitális iker” technológia pedig nem csak a gyártástechnológia fejlesztésében, de a tesztelési prototípusok előkészítésében is hatalmas segítség, hiszen számítógépen modellezhetők le különböző változtatások, amelyeket később hajszálpontosan emelhetnek át a kézzel fogható valóságba.
Persze nincs eredmény a megfelelő hozzáállás nélkül: a Renault-nak meg kellett tanulnia elengedni bizonyos választási lehetőségeket, egyszerűsíteni az ügyfelek számára rendelkezésre álló opciókat. Ez a fejlesztéstől kezdve a megrendelésen át a gyártásig számos fázisban hoz rövidebb várakozási időket, és ezzel jobb jövedelmezőséget.
A Leap 100 program első produktuma, a Renault Twingo esetében mindez úgy nézett ki, hogy három országban három leányvállalat párhuzamosan dolgozott a projekten, a kezdetektől összehangolva a dizájnt, a hajtáslánc fejlesztését és a gyártáselőkészítést. Míg az előző Twingo tízféle karosszériaszínnel került forgalomba, az új modellnél mindössze négyből lehet választani. Az átlagember nem is gondolná, milyen sok szinten lehet egyszerűsíteni egy járművet.
A Renault elárulta például, hogy léteznek olyan típusok, amelyeket tizenegy (!) különböző klímaberendezéssel gyártanak (amiből az ügyfél persze semmit nem lát, hiszen a kezelőszerek azonosak), a Twingo esetében pedig ezeken a pontokon is költséget és időt takarítottak meg. Mindez persze fabatkát sem érne, ha a végterméken érezhető volna a spórolás. A Renault Twingo azonban ugyanolyan fiatalos, ötletes, vidám és naprakész, mint ikonikus elődei.
Ebben pedig az autónak szó szerint minden eleme szerepet játszik, az eredeti modellt idéző orrkialakítástól kezdve a váratlan szín- és formai játékokon át a szöveges és grafikai elemeket egyaránt alkalmazó dekorrészletekig. A költséghatékonyság itt is érvényesül: az ajtók színes betétje például valójában nem is betét, hanem a nyílászáró fényezett fémszerkezetének egy szabadon hagyott részlete, tehát sem külön legyártani, sem a helyére beszerelni nem szükséges.

A tervezők megőrizték az eredeti Twingo egyik zseniális részletét: a hosszában tologatható, állítható támlaszögű hátsó üléseket. A csomagtartó padlója sem mindennapi: mivel az alatta lévő üregben kapott helyet a töltőkábel, a teherviselő elem olyan, osztott kialakítást kapott, hogy telepakolt csomagtér esetén is könnyen hozzáférhessen az ügyfél a vezetékhez.
A padlókonzolon opcióként választható, 3D-nyomtatóval legyártott kiegészítőkkel bővíthető tárolódoboz segíti a rendszerezést, az utastér számos pontján YouClip rögzítési pontokra erősíthetünk akasztókat, lámpákat, dobozkákat – az ügyfél saját ízlése, igényei és pénztárcája szerint rendezheti be a belteret, akkor és úgy, ahogy szeretné.
A Leap 100 program megvalósítását nagyban segíti a szoftveralapú jármű fogalmának a megjelenése. A gépkocsi minden fő komponense szerves kapcsolatban áll a nagy teljesítményű központi számítógéppel, ami egyben azt is jelenti, hogy minden rendszere utólag frissíthető, optimalizálható. Így évek múltán is naprakész, új, intelligens autót vezethet az ügyfél. Ezzel nemcsak az elavult fedélzeti rendszerek átkának inthetünk búcsút, de a fejlesztés is lerövidíthető azáltal, hogy valójában az autó „soha nincs kész,” hiszen teljes élettartama alatt készülhetnek hozzá frissítések.
Napjainkban nem lehet teljes bármely Renault modell leírása a Human First szemlélet említése nélkül. A Renault a szokásos és előírt biztonsági rendszereken túl világelső fejlesztésekkel segítette például a tűzoltók és mentők munkáját, a vezetési stílust pedig a tavaly bevezetett Safety Coach oktató, illetve a Safety Score pontozó rendszerek segítenek defenzívebbé, biztonságosabbá formálni. Ezek a rendszerek a Twingo fedélzetén is jelen vannak, gondoskodva arról, amiről végső soron a Renault hatalmas ugrása szól: az emberről.