Hat dolog, amitől forradalmi az új Renault 5

Hat dolog, amitől forradalmi az új Renault 5

hirdetés
Megérkezett az év talán legjobban várt újdonsága, a vadonatúj Renault 5 E-Tech Electric. A kisautó műszaki paraméterei kiemelkedőek, de valójában formabontó megoldásai teszik a kategória gyöngyszemévé a kisautót.
A Renault-csoport vadonatúj, legmodernebb elektromos padlólemezére épülő, múltidéző stílusú városi villanyautó versenyképes műszaki paraméterekkel: egyetlen mondatba foglalva ez a most bemutatott Renault 5 E-Tech Electric.

Pusztán műszaki szempontból kétféle kapacitású akkumulátor, három teljesítményszinten választható villanymotor, fejlett vezetőtámogató és infotainment-rendszerek alkotják a termék magját – az új generációs R5 lényege azonban nem fejezhető ki számokkal. Összegyűjtöttünk hat olyan jellemzőt, amelyek segíthetnek megérteni, mi teszi korszakalkotóvá a Renault újdonságát – és persze a rend kedvéért cikkünk legvégén a legfontosabb műszaki paramétereket is közöljük majd.

Negyven évet vissza az időben


Az eredeti Renault 5 teljes egészében és apró részleteiben egyaránt forradalmian újszerűnek számított az európai autógyártásban. Akármilyen divatosak manapság a múltidéző modellek, kockázatos és értelmetlen dolog szolgaian lemásolni az egykori stílusjegyeket, hiszen a hetvenes években mások voltak az elvárások és a lehetőségek. A Renault tervezői azonban anélkül ültették át az egykori legenda jellemzőit 2024-be, hogy funkció nélküli, öncélú részletekbe botlanánk.
A napjaink autóépítészetében magától értetődő fénykarakterben az egykori R5 ködlámpái köszönnek vissza, a tudatos töltéshez szükséges visszajelző felületet ott helyezték el, ahol régen friss levegőt szívott a belső égésű motor, a hátsó lámpatesteken rejtett légterelő elemekkel találkozunk. Az utastérben a műszerfal polcszerű kialakítása otthonos, biztonságos érzetet kelt; alatta sallangoktól mentes kesztyűtartófedél, szemben az R5 Turbo által ihletett sportülések várnak. A színválasztékot is úgy állították össze a Renault szakemberei, hogy jó érzéssel válogathassunk a modern ízlés és a klasszikus árnyalatok metszetéből.

Több funkció, kevesebb alkatrész


A most első ízben alkalmazott, új generációs AmpR Small padlólemez olyan műszaki megoldásokat alkalmaz, amelyek révén a Renault 5 E-Tech Electric minimális tömeg és maximális helykínálat mellett valósíthat meg minden szükséges funkciót.
A speciális kialakítású ülésvázaknak köszönhetően nem volt szükség külön keresztirányú merevítésekkel óvni az akkumulátorházat; az ESP és a fékrendszer vezérlőegységeit integrálták, így kisebb modult kellett elhelyezni a gépházfedél alatt.

Az akkumulátor hűtéséről gondoskodó folyadék nem a cellák között, hanem a perforált padlóban áramlik, ami egyrészt biztonságosabb, másrészt leegyszerűsíti az akkumodulok karbantartását, cseréjét.

Aztán ott van a fedélzeti töltő, amit egybeépítettek az egyenáramú/váltóáramú átalakítóval, megint csak kompaktabbá és könnyebbé téve a szerkezetet.
Egy 392 cm hosszú, 177 cm széles, 254 cm tengelytávú autóban minden megtakarított centiméter, minden megspórolt kilogramm hatványozottan érvényesül: a mérnökök erőfeszítéseinek eredményességéről a 326 literes csomagtartó és az akár mindössze 1350 kg-os menetkész tömeg tanúskodik.

Reno, a mindentudó


A Renault 5 E-Tech Electric az első Renault, amelynek fedélzetére beköltözik Reno, egy mesterséges intelligenciájú asszisztens.

Reno interaktív felhasználói kézikönyv, vezetéstechnikai oktató, személyi titkár és komornyik egyben, aki gyakorlatilag minden kérdésre tudja a választ, a kerékcsere folyamatától kezdve a vezetési trükkök elsajátításán át a naptárbejegyzések kezeléséig.

Ha pedig unatkoznánk, kvízjátékokkal és találós kérdésekkel szórakoztatja gazdáját.
Ha dugóba kerülünk, automatikusan takarékosabb üzemmódba vált, ha benyomjuk a belső levegőkeringetés funkcióját, felajánlja, hogy felhúzza az ablakokat, ha pedig bonyolultabb dilemmával fordulunk hozzá, a beépített Chat GPT funkció segítségével képes választékosan és pontosan megfogalmazni mondanivalóját. Ráadásul Renót magunkkal is vihetjük okostelefonunkon, hogy a távolból is segítsen kapcsolatban maradni az autóval, és vezérelni bizonyos funkciókat, például a töltés időzítését.

Áram be, áram ki


A Renault Mobilize töltőszolgáltatásai eddig is széles körű megoldásokat kínáltak az ügyfeleknek, az R5 bevezetésével azonban ezek is új szintre ugranak. Az egész titka, hogy a nagyobbik akkumulátor fedélzeti töltője támogatja a kétirányú töltést, azaznem csak felvenni, de leadni is képes energiát. A megfelelő otthoni fali töltő telepítése után az autó a háztartás energetikai központjaként szolgál: a rendszer intelligens módon szabályozza az energiaáramlás idejét és irányát.
Nemzeti piactól függően akár a hálózatba is visszatáplálhat az autó, amivel megfelelő tarifacsomag esetén akár felére csökkenthetők az éves töltési költségek. A legjobb azonban az egészben, hogy a töltőrendszer mindeközben egy percre sem felejti el, hogy a Renault 5-ös mindenekelőtt autó: előre meghatározhatjuk, hogy mikor szeretnénk elindulni, és hány százalékos töltöttségre van szükségünk akkorra. Egy vészhelyzeti beállítással is rendelkezik az R5-ös: akármerre variálja a töltés irányát, a vezérlés gondoskodik arról, hogy mindig legyen elegendő töltés az akkumulátorban egy hirtelen jött, halasztást nem tűrő utazáshoz – például vészhelyzet esetére, ha orvoshoz kell sietnünk egy családtagunkkal.

Mindig képes megújulni


A Renault 5 tartozékkatalógusában száznál is több tétel található (például vonóhorog, ami igazán nem szokásos az elektromos kisautók körében – az R5 azonban akár 500 kilót vontathat!), ezek közül harminchárom kifejezetten egyedi, divatos, ötletes és fiatalos. A 3D-nyomtatóval kialakított tárolódobozok és -fedelek, a külső matricázás mellett színes-mintás díszborítást vásárolhatunk a kormánykerék mögött elhelyezett váltókarra, a legkülönlegesebb kiegészítő pedig egy rusztikus tároló, amelyet kifejezetten friss baguette szállítására terveztek és gyártanak egy tradicionális francia kosárfonó manufaktúra segítségével.
A tartozékok sora ráadásul folyamatosan változik, ahogy maga a modellkínálat is: a tervek szerint minden évben új verzió áll majd a paletta csúcsán. Bevezetéskor ez az Iconic Cinq kivitel, később pedig újabb és újabb összeállítások állnak majd rendelkezésre, köztük a korábban beharangozott Roland Garros változat.

Minden percben környezetbarát


A Renault 5 E-Tech Electric 85 százalékban újrahasznosítható: 19,4 százalékban eleve reciklált anyagokból készült, a benne felhasznált anyagok 26,6 százaléka a körkörös gazdaságból származik, a kárpitanyagok pedig kiviteltől függően akár 100%-ban újrahasznosított anyagból (pl. PET-palackokból visszanyert műszálból) készülnek.

A villanymotorok gyártásánál nem használnak állandó mágnest, így ritkaföldfémeket sem, ami csökkenti a hajtáslánc környezeti lábnyomát. Maga a gyártás pedig egy fenntartható energiagazdálkodású üzemkomplexumban, a három helyszínt egyesítő ElectriCityben történik.
Itt mesterséges intelligencia segít valós idejű adatok alapján optimalizálni a folyamatokat, a létesítmények energiaigényét, az egyes telephelyek egymáshoz, beszállítókhoz és felvevőpiacokhoz viszonyított elhelyezkedése pedig segít minimalizálni a szénlábnyomot.

És akkor a száraz tények…


A Renault 5 E-Tech Electric a 2024 szeptemberére előjegyzett bevezetésekor egyetlen konfigurációban, 110 kW-os (150 LE) villanymotorral és 54 kWh kapacitású akkumulátorral lesz elérhető. A végsebesség 150 km/óra, az autó álló helyzetből nem egészen 8 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára. Később megjelenik egy 40 kWh-s akkucsomag is, amihez 90 vagy 70 kW-os (125, ill. 95 LE) villanymotor rendelhető. A hatótávolság a nagyobb akkuval 400 kilométer, a kisebbikkel 300 kilométer.

Tölteni váltóáramról 11 kW-tal lehet majd a Renault 5-öst, a kétirányú töltés a két nagyobbik motor esetében érhető el. Egyenáramú töltés csak a két nagyobb motorhoz lesz elérhető, 80, illetve 100 kW-os teljesítménnyel.

A pontos, élvezetes vezethetőséget a Clióból átemelt kormánymű, optimalizált első felfüggesztés, az akkumulátor tömegéhez igazított csillapítás, valamint a felsőbb kategóriákban szokásos több lengőkaros hátsó felfüggesztés biztosítja.