Idén százéves a Le Mans-i 24 órás verseny. Ennek tiszteletére a Mazda visszahozta Franciaországba azt a 787B versenyautót, amely 1991-ben első japán autóként nyert az ikonikus futamon.
1923-ban rendezték meg először a Le Mans-i 24 órás versenyt. Kimaradt néhány év – részben franciaországi sztrájkok, részben a második világháború miatt –, így idén még „csak” kilencvenegyedik alkalommal állnak majd fel a rajthoz a versenyzők.
A kilencvenegyes szám egészen más okból emlékezetes azok számára, akik érdeklődnek a Mazda, illetve általában a japán autógyártás iránt. 1991-ben ugyanis a Mazda különleges versenyautója, a négyrotoros Wankel-motorral szerelt 787B mindenki meglepetésére megnyerte a futamot, méghozzá magabiztos, kétkörös előnnyel. A diadal a stratégia és a taktika mesteri kombinációjának volt köszönhető: a forgótárcsás motor takarékosabb és megbízhatóbb volt a hagyományos dugattyús motoroknál, ráadásul a szabályzat lehetővé tette, hogy az autó jelentős tömegcsökkentéssel kompenzálja viszonylagos erőhátrányát. A japán autót szívóssága és kiegyensúlyozottsága vezette győzelemre: az élen haladó – egyébként jóval esélyesebbnek tartott – európai autót olyan sebességekre kényszerítette, amit hosszú távon nem viselt el a technika. A versenyen induló másik két Mazda 787B is sikeresen beért a célba, ráadásul a legjobb tíz között.
Hatalmas dicsőség volt ez a Mazda számára, amelyet azonban rögtön hatalmas arculcsapás követett, amikor az FIA kitiltotta a forgótárcsás motorokat a nemzetközi motorsportból. Egyfajta elégtétel tehát, hogy a 24 órás verseny századik születésnapjára meghívást kapott Le Mans-ba az 1991-ben diadalmas, 787B-002 alvázszámú autó. Ennek köszönhetően az emblematikus versenypálya, a Circuit de la Sarthe közelében található Le Mans múzeum július elejéig tartó időszakos kiállításán bárki megcsodálhatja minden idők legsikeresebb Mazda versenyautóját, amely, ha már átrepülte a fél világot, a június végén megrendezendő veteránversenyen, a Le Mans Classicon is részt vesz.
Mindezeken túl a június 7–11. között zajló, kilencvenegyedik 24 órás verseny betétprogramjaként is pályára gurul az egykori 55-ös rajtszámát mai napig viselő Mazda, tiszteletköröket futva a nézők és a verseny szervezői előtt. Erre az alkalomra egy igazi versenyzőikon: Terada Jodzsiro ül a volán mögé. Jodzsiro szan pályafutása során huszonkilenc alkalommal állt rajthoz a kíméletlen hosszútávú futamon, ezzel kiérdemelve a Mr. Le Mans becenevet. Ám ugyanígy nevezhetnénk Mr. Mazdának is, hiszen kulcsszerepet vállalt a gyári csapat felállításában és üzemeltetésében, széles körű tapasztalata és a műszaki követelményeken túlmutató szemlélete pedig nagyban hozzájárult az 1991-es győzelemhez.
Mivel a 787B-002 normális esetben a hirosimai Mazda-múzeumban pihen, az idei jubileumi Le Mans-i futam soha vissza nem térő alkalom lehet az európai rajongók számára, hogy testközelből találkozzanak a Mazda és a japán motorsport ezen mérföldkövével.
Mivel a 787B-002 normális esetben a hirosimai Mazda-múzeumban pihen, az idei jubileumi Le Mans-i futam soha vissza nem térő alkalom lehet az európai rajongók számára, hogy testközelből találkozzanak a Mazda és a japán motorsport ezen mérföldkövével.