mazda-mx-30

Napfénnyel feltöltve érkeznek Európába a villany-Mazdák

hirdetés
Elindult a Mazda Wankel-motorral kiegészített villanyautója, az MX-30 e-Skyactiv R-EV európai exportra szánt példányainak gyártása. A hamarosan Magyarországra is megérkező autók nem csak a gyár legendás hagyatékát hozzák magukkal a felkelő nap országából.
2023. június 22. emlékezetes dátumként vonul be a Mazda történetébe: ez az a nap, amikor a hirosimai autógyártó tizenegy év szünet után ismét Wankel-motoros modellt kezdett gyártani az európai piacokra.
A márka történetében jártas olvasóinknak szükségtelen részletezni a forgótárcsás motorok legendáját, de talán helyénvaló néhány mondatban megemlékezni a globális autóipar egyik legnagyobb sikertörténetéről. A Mazda 1967 és 2012 között kis híján kétmillió autót épített bolygódugattyús motorral – köztük egy Le Mans-i győztes versenyautót. Nem hangzik soknak, csakhogy a Mazdán kívül egyetlen más globális autóipari szereplő sem volt képes arra, hogy Felix Wankel zseniális konstrukcióját kigyógyítsa súlyos gyermekbetegségeiből, és nemcsak megbízható, de különleges vezetési élményt is nyújtó erőforrássá nemesítse azt.

Ezért is fogadta általános ujjongással a világ, hogy a tisztán elektromos Mazda MX-30 fedélzeti hatótávolság-növelővel kiegészített hajtáslánca nem hagyományos, dugattyús motort, hanem egy Wankel-motort alkalmaz áramfejlesztőként. A különösen kompakt, finom járású egytárcsás erőforrás jóformán észrevétlenül bújik meg az orrban, és ahogy erről korábban már részletesen írtunk, teljesen újraértelmezi az elektromos közlekedés feltételeit.
Ha az MX-30 könnyű, kis méretű akkumulátorával észszerű választ ad a városi közlekedés kihívásaira, a 74 lóerős, forgótárcsás áramfejlesztővel felszerelt MX-30 e-Skyactiv R-EV hosszabb távú utazásokra is alkalmas emissziómentes alternatívaként lép színre. A mérnökök gyakorlatilag megfelezték az akkumulátort, így ugyanannyi nyersanyagból kétszer annyi autót szerelhetnek fel nagyfeszültségű akkumulátorral. Így összességében nagyobb mértékű emissziócsökkentés érhető el, mint ha fognánk egy tisztán elektromos autót, és mellé állítanánk egy azonos teljesítményű (jelen esetben 167 lóerős) benzinmotoros gépkocsit. Ezt a progresszív szemléletet sajnálatosan kevesen követik az autóiparban, a Mazdának azonban meggyőződése, hogy kizárólag azok a megoldások tekinthetők környezetbarátnak, amelyek a lehető legjobb hatásfokkal használják fel a korlátozottan rendelkezésre álló természeti erőforrásokat.

Az autó már jelenleg is rendelhető, indulóár 13.600.000 Ft és az első darabok várhatóan év vége felé érkeznek meg.