Az évtized végére teljes modellportfólióját villamosítani szándékozik a Mazda. Az ambiciózus cél eléréséhez szükséges technológiát és tudást a legnevesebb szakértőkkel együttműködésben készül elsajátítani az autógyártó.
Másfél évszázadot átívelő fejlődése során az automobil a kifinomultság soha nem látott szintjére emelkedett. A modern gépkocsikat nem különálló mechanikus komponensek alkotják: az egyes fődarabok egyre inkább egymással több szálon összekapcsolódó, egymás működését hatékonyabbá tevő rendszerbe szerveződnek. Fokozottan igaz ez az akkumulátoros elektromos járművekre, amelyek nagyfeszültségű elektromos hálózata minden eddiginél fejlettebb, modernebb technológiák fedélzeti integrációját teszi lehetővé – és, valljuk be, szükségessé is.
Ezeknek a modern rendszereknek a tökéletesítése olyan rendkívüli felkészültséget és erőforrásokat feltételez, amellyel a hagyományos autógyártók nem rendelkeznek, elsajátításuk pedig értékes hónapokkal, évekkel késleltetné a fejlesztéseket. Emiatt minden korábbinál szélesebb körű és elmélyültebb együttműködési kapcsolatok jönnek létre az autóipar, illetve a tudományos és műszaki világ szereplői között.
Ennek legújabb példája az a konzorcium, amelyet fél tucat hirosimai központú nagyvállalattal és laboratóriummal közösen hozott létre a Mazda Motor Corporation. A három, egymással szorosan együttműködő vegyesvállalatból álló társulás célja a villanyautók szívének és lelkének, az elektromos hajtóegységnek (EDU) a tökéletesítése. Az EDU a hajtáslánc összes elemét magában foglalja, a villanymotortól kezdve a feszültségátalakítón át a fordulatszám-csökkentő egységig – ilyenformán megfelel a belső égésű motorból és sebességváltóból álló, klasszikus hajtásláncnak, épp csak jóval kompaktabb annál, és működését egészen más paraméterek mentén kell és lehet optimalizálni.
Ennek legújabb példája az a konzorcium, amelyet fél tucat hirosimai központú nagyvállalattal és laboratóriummal közösen hozott létre a Mazda Motor Corporation. A három, egymással szorosan együttműködő vegyesvállalatból álló társulás célja a villanyautók szívének és lelkének, az elektromos hajtóegységnek (EDU) a tökéletesítése. Az EDU a hajtáslánc összes elemét magában foglalja, a villanymotortól kezdve a feszültségátalakítón át a fordulatszám-csökkentő egységig – ilyenformán megfelel a belső égésű motorból és sebességváltóból álló, klasszikus hajtásláncnak, épp csak jóval kompaktabb annál, és működését egészen más paraméterek mentén kell és lehet optimalizálni.
Ilyen elektromos hajtóegységet persze készen is lehet rendelni számos beszállítótól, a Mazda azonban a villamosítás küszöbén is ragaszkodik legfőbb meghatározó elvéhez: azaz, hogy olyan járműveket fejlesszen és kínáljon ügyfeleinek, amelyek a vezetési élmény lehető legmagasabb szintjét kínálják, és az elképzelhető legszorosabb kapcsolatot teremtik az ember és a gép között. Ennek a személyre szabott, zsigeri élménynek a megvalósításához keresett és talált kompetens partnereket a Mazda. Az integrált fejlesztésnek és gyártásnak köszönhetően az új generációs Mazda villanyautók elektromos hajtóegységei az autóiparban egyedülálló vezethetőséget és interakciót kínálnak. A régión belüli együttműködés nemcsak felgyorsítja ezt a folyamatot, hanem a térség gazdasági fellendülését is elősegíti, ami közvetlenül erősíti magát a Mazdát is, és így áttételesen a márka ügyfelei számára is számos előnyt hordoz.
A 2030-ra kitűzött villamosítási célon túl a Mazda 2050-re teljes globális értékláncát szénsemlegessé kívánja tenni, és ebben kulcsszerepet játszik a most fejlesztésbe vett hajtóegységek fenntartható gyártása, illetve a nyersanyagok felelősségteljes forrásból történő beszerzése.
A Mazda kínálatában jelenleg két, hálózatról tölthető villamosított modell található. A tisztán elektromos közlekedésre alkalmas MX-30 ferdehátú 35,5 kWh-os akkumulátorról táplálja 107 kW (146 LE) teljesítményű villanymotorját; a Mazda a 2023-as modellévtől kibővített töltési lehetőségekkel teszi még praktikusabbá elektromos típusát. Szintén képes a huzamos elektromos közlekedésre a vadonatúj CX-60 szabadidőjármű plug-in hibrid kivitele: ennek 129 kW (175 LE) teljesítményű villanymotorja akár 60 kilométeren át egyedül is képes mozgatni az autót. Hibrid üzemben pedig 327 lóerőt bocsát a vezető rendelkezésére a hajtáslánc.
A Mazda kínálatában jelenleg két, hálózatról tölthető villamosított modell található. A tisztán elektromos közlekedésre alkalmas MX-30 ferdehátú 35,5 kWh-os akkumulátorról táplálja 107 kW (146 LE) teljesítményű villanymotorját; a Mazda a 2023-as modellévtől kibővített töltési lehetőségekkel teszi még praktikusabbá elektromos típusát. Szintén képes a huzamos elektromos közlekedésre a vadonatúj CX-60 szabadidőjármű plug-in hibrid kivitele: ennek 129 kW (175 LE) teljesítményű villanymotorja akár 60 kilométeren át egyedül is képes mozgatni az autót. Hibrid üzemben pedig 327 lóerőt bocsát a vezető rendelkezésére a hajtáslánc.