Az észak-amerikai IIHS szervezet frissen szigorított oldalütközési tesztjén tizenegy alsó középkategóriás modell közül egyedül a Mazda3 szerezte meg a legjobb minősítést.
Ami nálunk az Euro NCAP, az Észak-Amerikában az IIHS: egy immár 63 éve működő nonprofit szervezet, amelyet az USA biztosítótársaságai alapítottak (innen ered a név: Insurance Institute for Highway Safety, azaz közlekedés-biztonsági biztosító intézet). Az IIHS célja, hogy csökkentsék a balesetek előfordulásának gyakoriságát, illetve mérsékeljék azok súlyosságát. Legismertebb tevékenységük a töréstesztek lebonyolítása és elemzése, de tudományos kutatásokat is végeznek, illetve tanácsadóként hozzájárulnak a közlekedés biztonságát fokozó kormányzati döntések meghozatalához is.
A szervezet a technológiák fejlődését nyomon követve folyamatosan módosítja tesztfeltételeit, ezzel szavatolva, hogy az autógyártók mindig a lehető legtöbbet tegyék az utasok és a gyalogosok biztonsága érdekében. Ennek szellemében legutóbb az oldalirányú ütközéses teszteknél vezettek be szigorúbb körülményeket: 2021 óta átdolgozott belső szerkezetű, megnövelt tömegű akadályt alkalmaznak, amelyet ráadásul a korábbi 50 helyett 60 km/óra sebességgel ütköztetnek a tesztelt gépkocsi oldalfalának. A szervezet a mai napig tizenegy kompakt modellt vizsgáztatott az új protokoll szerint, és közülük a négy- és ötajtós kivitelben kapható Mazda3 volt az egyetlen, amely a legmagasabb minősítést szerezte meg az összetett teszt ezen elemében. Ebben minden bizonnyal szerepet játszik a tény, hogy mostantól hátul is kiegészítő oldallégzsák óvja az utasok épségét.
A Mazda felkészültsége nem korlátozódik a népszerű alsó középkategóriás típusra: az Európában is közkedvelt Mazda CX-5, valamint a csak tengerentúli piacokon forgalmazott CX-9 egyaránt átlag fölött teljesített a szigorúbb oldalirányú ütköztetésnél: az utóbbi másodmagával kapott maximális minősítést erre a vizsgálati pontra, míg a Mazda CX-5 tavalyi tesztjén húsz kompakt szabadidőjármű közül egyedüliként teljesítette a legmagasabb besoroláshoz szükséges feltételeket. Míg a Mazda3 megismételt töréstesztjéről készült felvételeket még nem tette közzé az IIHS, a CX-5 szigorított töréstesztje alább megtekinthető:
Az IIHS egyébként sajnos nemcsak videót nem közölt a fontos tesztről, de fényképekkel sem kényeztette el a nagyközönséget. Cikkünket ezért részben az észak-amerikai szervezet európai megfelelője, az Euro NCAP által elvégzett – szintén maximális minősítést hozó – törésteszt fotóival illusztráltuk.