Megmentheti vezetőjét az új Mazda CX-80

Megmentheti vezetőjét az új Mazda CX-80

hirdetés
Az év legbiztonságosabb újdonságának bizonyult a nagy méretű szabadidőjárművek mezőnyében a Mazda CX-80. A gondos óriás sikere mögött egyedi technológiai filozófia rejlik.
Az új járművek biztonsági teljesítményét átfogóan elemző, független szervezet, az Euro NCAP 2010 óta összegzi és hirdeti ki, hogy az adott évben mely típusok bizonyultak a legbiztonságosabbnak az egyes méretosztályokban.

Ezeknek a listáknak már a puszta létezése örvendetes, hiszen azt jelzi, hogy a nagyközönség igenis elkezdett odafigyelni a biztonságra. A felnőtt és gyermek utasok, a gyalogosok és kerékpárosok védelme olyan értékké vált, amelyet figyelembe vesznek a vásárlási döntések során.

Ezen a listán az európai piac egyik legfontosabb szegmensében, a nagy méretű szabadidőjárművek kategóriájában a Mazda újonca, a CX-80 nyújtotta tavaly a legmeggyőzőbb teljesítményt.

Ez önmagában is olyasvalami, ami figyelmet érdemel, a Mazda esetében azonban ez az elismerés többletjelentéssel is bír: igazolása annak az immár egy-másfél évtizede meghonosított fejlesztési filozófiának, amelyet követve a Mazda egy csak rá jellemző, emberközpontú szemlélettel törekszik maximálisan biztonságossá tenni autóit.
A dilemma már az elektronikus járműrendszerek megjelenésével felmerült, ám igazán most, a szoftveralapú gépkocsik érkezésével, a mind teljesebb körű digitalizációval várt kritikussá. Soha nem volt még ilyen egyszerű biztonságos autókat gyártani – a modern számítógépek hatékonyan előzik meg a balesetveszélyes helyzeteket –, de vajon Mazda marad-e a Mazda, ha a biztonság kedvéért feladjuk a vezetés élményét, a jinba ittai közvetlenséget?
„Mindig a vezetőt helyezzük az előtérbe.” – árulja el a Mazda irányelvét Tocsioka Takahiró, a fejlett vezetőtámogató rendszerek fejlesztésével megbízott főmérnök. „Olyan biztonsági rendszereket fejlesztünk, amelyek nem korlátozzák a vezető szabadságát, amelyek lehetővé teszik, hogy ügyfeleink maradéktalanul élvezzék a vezetést.”
2024-mazda-stories-cx80-legbiztonsagosabb-nagymeretu-szabadidpjarmu-carnet-hir
2024-mazda-stories-cx80-legbiztonsagosabb-nagymeretu-szabadidpjarmu-carnet-hir-2
2024-mazda-stories-cx80-legbiztonsagosabb-nagymeretu-szabadidpjarmu-carnet-hir-3
Mindez nem újdonság: a cégnél a 2010-es évek óta dolgoznak azokon a funkciókon, amelyeket ma Mazda Proactive Safety, azaz megelőző biztonság néven ismerünk. Miközben a versenytársak egyre nagyobb arányban támaszkodnak a fejlett elektronikai rendszerekre, a Mazda a meglévő, mechanikus szerkezeti komponensek tökéletesítésével kezdte a fejlesztést. Az üléspozíciót, a látómezőt, a futóművet mind gondosan megvizsgálták, felismerve, hogy a fődarabok közvetlen kölcsönhatásban állnak egymással. Így akár egyetlen részlet elhanyagolása is leronthatja az autó általános viselkedését – amennyiben viszont minden a lehető legjobban teljesít, az autó eredendően kiegyensúlyozott, kiszámítható lesz.
Ez nemcsak a vezető dolgát teszi egyszerűbbé és örömtelibbé, de az elektronikus rendszerek hatásfokát is javítja, lehetővé téve, hogy a fejlesztőknek ne kelljen „biztonsági tartalékokat” hagyniuk, amik korlátozzák a vezetés örömét. A Mazda rendszereinek elegendő a szükséges mértékben (és időben) beavatkozni, a többiről gondoskodnak a tökéletesen hangolt mechanikus rendszerek. Persze ez is csak akkor működik, ha a technológiai tartalom valóban a legmagasabb szintű: az i-Activsense néven ismert, átfogó aktív biztonsági csomag ezért olyan fejlett, szenzorvezérelt megoldásokat vonultat fel, amelyek proaktív módon támogatják a vezetőt.

A következő lépcsőfok minden eddiginél szorosabbra fűzi a mechanikus és elektronikus közötti együttműködést. A Mazda Co-Pilot koncepció a nevében viseli a lényegét: olyan fejlett rendszert álmodtak meg a mérnökök, amely a külső környezetben és az utastérben zajló eseményeket és uralkodó állapotokat holisztikusan elemzi, így állapítva meg az optimális reakciót az adott szituációra.
A rendszer kiemelt figyelmet szentel a vezetőnek: figyeli koncentrációját, elemzi reakcióit, és ezek alapján meghatározza, hogy vezetésre alkalmas állapotban van-e. Ezt nyugodtan nevezhetjük az aktív biztonság jövőjének, bár a probléma, amire a Mazda ezzel megoldást kíván nyújtani, nagyon is sürgető. „Miközben Japánban folyamatosan csökken a súlyos közlekedési balesetek száma, egyre nagyobb arányban fordulnak elő olyan incidensek, amelyeket a vezető hirtelen rosszulléte idézett elő” – avat be a kutatásokba Kodzsima Koicsi biztonságtechnológiai mérnök. Erre ad hatékony választ az a funkció, amely a műszerfalba integrált, parányi kamera segítségével figyeli a vezető tekintetét, és amennyiben figyelemelterelést vagy éberségvesztést érzékel, megpróbálja „felébreszteni” a vezetőt, majd amennyiben ez nem sikerül, fokozatosan lassítva megállítja az autót, feloldja a központi zárat, valamint automatikusan értesíti a mentőszolgálatot a valószínű egészségügyi vészhelyzetről.
Hosszú utat tett meg az elmúlt egy-másfél évtized során a Mazda, ám még mindig csak félúton jár végső céljának megvalósítása felé. Az autógyártó ugyanis rendkívül ambiciózus célt tűzött ki maga elé: 2040-re el kívánja érni, hogy új fejlesztési típusai ne okozhassanak és ne szenvedhessenek el halálos balesetet, azaz minden másnál tökéletesebb védelmet biztosítsanak saját utasaik, valamint a közlekedés más résztvevői számára. Ezen az úton mérföldkőnek számít a Mazda CX-80 kiváló biztonsági teljesítménye: akár szimbolikusnak is nevezhető ugyanis, hogy az év egyik legbiztonságosabb autójában debütált ez a vészhelyzeti baleset-megelőző rendszer.