Megújul a világ legkülönlegesebb benzinmotorja
A mild hibrid rendszerrel szerelt Mazda Skyactiv X erőforrás még tisztább, még nagyobb teljesítményű kivitelben folytatja pályafutását; a kétliteres motor új verziója a márka alsó-középkategóriás típusaiban debütál.
Tavasztól a Mazda 3 és a Mazda CX-30 egyaránt megkapja a különleges e-Skyactiv X motor átdolgozott kiadását. A teljességgel innovatív szikravezérelt kompressziógyújtású technológiát 12 voltos mild hibrid rendszerrel társító erőforrás eddig is kiemelkedően takarékos és erőteljes volt, a Mazda mérnökei azonban 2021-re mindkét téren továbbfejlesztették a négyhengeres benzinmotort.
A kétliteres erőforrás új motorvezérlést és módosított kialakítású dugattyúkat kapott. Kis mértékben megnövelték a sűrítési viszonyát, valamint áthangolták a szívószelep vezérlését. Az eredmény: az eddigi 180 helyett immár 186 lóerős teljesítmény, valamint 224-ről 240 Nm-re emelt forgatónyomaték. A hajtáslánc mild hibrid komponensét sem hagyták változatlanul: a szíjhajtású indítómotor/generátor új vezérlőszoftvere közvetlenebb reakciókat és finomabb teljesítményleadást tesz lehetővé. A hatékonyabb elektromos rásegítésnek köszönhetően érdemben csökken a hajtáslánc üzemanyag-fogyasztása és ezáltal CO2-emissziója: modelltől és konfigurációtól (első- vagy összekerékhajtás, kézi vagy automata sebességváltó) függően kilométerenként 5-11 grammal kevesebb szén-dioxidot bocsát a légkörbe az e-Skyactiv X 2021-es kiadása, mint annak eredeti, két évvel ezelőtt bemutatott verziója.
A Skyactiv X a benzines és dízelerőforrások összes előnyét ötvözi: nyomatékos és takarékos, ugyanakkor szívesen és élénken dolgozik egészen magas fordulatszám-tartományokban. A világ legjobb motormérnökei évtizedeken át hiába igyekeztek ennek az álommotornak a megvalósításán, a helyes kombinációra végül a Mazda jött rá. A benzinmotorok esetében szokásosnál magasabb sűrítési viszony lehetővé teszi, hogy a levegő-üzemanyag keverék megközelítse az öngyulladási tartományt. Ezen a kritikus ponton egy apró szikra lánggolyót hoz létre az égéstér közepén, ami a keverék hőmérsékletét és nyomását egyaránt megnöveli – mintha egy második dugattyúval sűrítenénk még tovább a keveréket, épp csak változó vezérléssel. Ennek hatására megvalósul az öngyulladás; az égés optimális hőmérsékleten és időtartam alatt – azaz tökéletesebben – megy végbe, ez pedig nagyobb teljesítményt és kevesebb károsanyag-kibocsátást eredményez.
Az e-Skyactiv X erőforrás másik komponense a Mazda M kisfeszültségű mild hibrid rendszer. Az ebben alkalmazott villanymotor hármas szerepet tölt be. Egyrészt visszanyeri a fékezés vagy lassítás során felszabaduló mozgási energiát, és azt elektromos energiává átalakítva tölti az akkumulátort (ezzel tehermentesítve a belső égésű motort), másrészt finomabban és gyorsabban indítja újra a várakozás idejére leállított benzinmotort, kiterjesztve a stop-start rendszer üzemi tartományát, ezáltal még takarékosabbá téve a közlekedést. Az M Hybrid rendszer mindemellett kis mértékben a hajtásba is képes besegíteni, részben átsegítve a belső égésű motort azokon az üzemi tartományokon, ahol rossz hatásfokkal üzemelne.