A Mazda MX-5 bevezetése óta emblematikus képviselője a roadsterek kicsiny, ám annál fontosabb piacának. Képességeit nem lehet számszerűsíteni, népszerűségét annál inkább: legutóbb Európa egyik legnagyobb olvasói felmérésén utasította maga mögé minden versenytársát.
Sorban harmadik alkalommal nyert a német Auto Bild magazin egész piacot átfogó, monstre olvasói szavazásán a Mazda ikonikus roadstere, a negyedik generációjában járó MX-5. A legjobb ár/érték arányú kabrió díjának ismételt elhódítása mellett idén az abszolút elsőséget is megszerezte a modell az 50 ezer euró alatti árkategóriában, olyan legendás típusokat utasítva maga mögé, mint a Ford Mustang Convertible vagy az Audi A5 Cabriolet.
Nehéz lesz helyet találni az MX-5 képzeletbeli vitrinjében a rangos kitüntetésnek, hiszen bevezetése óta folyamatosan nyeri a megmérettetéseket, versenyeket és szavazásokat – nemcsak a jelenlegi, 2015 óta gyártott generáció (bennfenteseknek csak ND), hanem összes előde is, az 1989-ben bevezetett őstől kezdve. De hogy a jelenlegi szériánál maradjunk, tavaly novemberben harmadszor is elnyerte az Auto Zeitung legjobb importkabrió címét, megelőzve két fantasztikus brit luxusautót, az Aston Martin DBS Superleggera Volantét és a Jaguar F-Type Cabriolet-t. Ugyanezt a mesterhármast érte el a modell a szintén német Auto Motor und Sport ’Best Cars’ szavazásán, ahol a Bentley Continental GT Convertible és a Ferrari Portofino szorultak miatta a dobogó alsóbb fokaira. A nemzetközi tagozattal is rendelkező ’Best Cars’ szavazásokon rendszeresen, több országban is az abszolút kedvencnek választják meg a Mazda kétülésesét; Magyarországon az elmúlt öt évben nem fordult elő, hogy ne lett volna legalább dobogós a kedvenc kabriók listáján a modell.
És hogy a típus sikerét nem nyitható tetejének, sokkal inkább kiegyensúlyozottságának, csekély tömegének, sebészi pontosságú futóművének és semmihez sem fogható hangulatának köszönheti, jól mutatja az, hogy a brit Carbuyer tavalyi szavazásán a piac legkiválóbb sportautójának járó címet érdemelte ki, megelőzve az Alpine A110-et, a Porsche Caymant vagy a Toyota Suprát.
De nem is várhatunk kevesebbet attól az autótól, amely bemutatásakor egyedülálló módon két kategóriában is győzni tudott a Világ Év Autója szavazáson: nem csak az év leggyönyörűbb új típusának (Világ Év Autódizájnja) választották meg, hanem 2016 abszolút legkiválóbb autóipari újdonságának (Világ Év Autója) is. És ne feledkezzünk meg arról a Guinness-világrekorderi címről sem, amelyet 2000 óta újra és újra elnyer a modell, mint a világ legnagyobb számban eladott kétüléses sportautója.
A képeken pedig a 100. évfordulójának tiszteletére bemutatott limitált, speciális felszereltségű változat látható.
A képeken pedig a 100. évfordulójának tiszteletére bemutatott limitált, speciális felszereltségű változat látható.
A negyedik generációs Mazda MX-5 vászontetős vagy motoros targatetős kivitelben, 132 és 184 lóerős szívómotorral, hatfokozatú kézi (egyes piacokon automata) sebességváltóval és hátsókerék-hajtással vásárolható meg. A modell a Mazda jinba ittai (ló és lovas egysége) filozófiájának legkiválóbb, ám nem egyedüli megtestesítője, hiszen fejlesztése során ugyanazt a szemléletet és értékrendet követték a Mazda mérnökei, mint amelyekkel a márka hétköznapibb típusait is a világra segítik – ha így nézzük, az MX-5 a világ alighanem legszélesebb sportautó-palettájának legkevésbé praktikus, de legélvezetesebb tagja. A képeken pedig a 100. évfordulójának tiszteletére bemutatott limitált, speciális felszereltségű változat látható.