Image

Mazda MX-30 Teszt

hirdetés

Mazda MX-30 - Az intelligens villanyautó

Elektromos autójával is hű maradt elveihez a Mazda. Az MX-30-cal kifejlesztette a valóban környezetbarát, nem túlméretezett akkumulátorú, de jól használható villanyautót.

Egy autó bemutatását a külsejével szokás kezdeni, és az MX-30 formaterve meg is érdemli, hogy kitérjünk rá, de ebben a Mazdában van valami egyedülálló, mégpedig belül. Utasterét a paratölgy (Quercus suber) kérge, azaz parafa díszíti. Ez nem csak prémiumigényű megoldás, nem csak csúszásgátló hatású a rakodóhelyeken, de a centenáriumát ünneplő Mazda tradícióira is utal. A cég ugyanis parafaáruk előállítására jött létre, csak kicsivel az alapítás után váltott gépgyártásra. A parafa nem kötelező, kiviteltől függően az MX-30 más belső kialakítással is elérhető, de a természetes és fenntartható forrásból származó anyag különösen otthonossá teszi az autót.

Elektromos hajtás: az egyik út, de nem kizárólagos

Azt az autót, amely a Mazda első sorozatgyártású elektromos autója. Bár a Mazda nem hisz az akkumulátoros villanyautók túlszaporításában, és kiáll a szénsemleges, megújuló üzemanyagok, valamint a hidrogénhajtású elektromos járművek mellett is, a márka az elektromos MX-30 kifejlesztésével is hozzájárul a CO2-kibocsátás visszafogásához.

Ez a cél határozta meg az autó koncepcióját és benne az akkumulátor méretét, ismét szembemenve a konvenciókkal. A nagyfeszültségű akkumulátor gyártásához rendkívül sok energiára van szükség. Ha egy elektromos autó a szükségesnél nagyobb kapacitású akkumulátort kap, az több évvel és több tízezer km megtételével is visszaveti azt a pontot, amikor a villanyautó használata ténylegesen kisebb szén-dioxid-kibocsátást jelent, mint benzinessel vagy ennél 15 százalékkal alacsonyabb CO2-emissziójú dízelmotoros autóval közlekedni.

Folyadékhűtésű akku, hatásos villámtöltés

Emiatt a 355 voltos feszültségű akkumulátor 35,5 kilowattórás és csak 310 kilós. Az akkumulátor folyadéktemperálású, így a CCS-csatlakozós, akár 50 kilowattal működő egyenáramú (DC) villámtöltés során is kedvező tartományban tartható a cellák hőmérséklete. Az 50 kilowatt a töltési teljesítmény átmenetileg, erősen lemerült akkuval elérhető maximuma. Hideg időben egy próbánk során a tesztautó egy óra alatt 27 kilowattórányi áramot vett fel 50-es töltőről. A töltőoszloppal való adatcsere mindig flottul működött, semmilyen kommunikációs gond nem akadályozta a töltést. A nagyfeszültségű akkumulátorra a Mazda 8 év vagy 160 000 kilométer garanciát vállal. Ha az akkumulátor degradációja a tervezett kapacitáscsökkenésen felüli volna, akkor azt ingyenesen cserélik a márkaszervizek a garanciális időszakon, illetve futásteljesítményen belül.
A folyadéktemperálás megléte a garanciaidő lejárta után is megnyugtató, mert a cellák élettartamának az tesz jót, ha mindig a megfelelő hőmérséklet-tartományban működnek. Az akkumulátor váltóáramú (AC) otthoni fali töltőről, vagy áruházi, közterületi töltőpontokon is gyorsan tölthető a 6,6 kilowattos fedélzeti töltő révén. A Mazda MX-30-hoz mindkét töltőkábel jár, a gyártó nem kér felárat értük. A kitűnő minőségű Mennekes-kábelek közül az egyik az otthoni 230 voltos konnektorokról teszi lehetővé a lassú töltést. A Type 2-es kábel a gyorsabb váltóáramú töltésre szolgál. Az egyenáramú villámtöltőkhöz nem kell külön kábel, mert a CCS (Combined Charging System) csatlakozója a töltőberendezés része, mint a benzinkúton a töltőpisztoly és a gumicső.

4,4 méter: ideális formátum

Töltés közben van idő felfedezni az autót. Izgalmas az alul megemelt, fent kecsesre rajzolt karosszéria. Nemes orrától ezüstös tetején át egyedi faráig az MX-30 diszkrét színekben is magára vonja a figyelmet. Különösen igényes a hátsó tetőoszlopot díszítő Mazda felirat az ELECTRIC matrica mellett. A rejtett, csak az elsők nyitása után kinyíló hátsó ajtókkal és sikkesen lejtő tetőívvel az MX-30 valóban kupészerű hatást kelt. Érdemes óvatosan zárni az RX-8-ról ismert pillangóajtókat, hogy rá ne csapjuk a hátsókat az elsőkre. A hátrafelé nyíló ajtókat csak az elsők nyitása után lehet kitárni, de különleges megoldásával az MX-30 akkor is megnyeri magának a gyermekeket, ha emiatt kicsit nehezebb kiszállniuk az iskola előtt.
Ha már a hátsó ablak nem nyitható, remek ötlet a hátul utazóknak az első ülések mozgatására szolgáló kapcsoló, így előrevihetők az ülések, megkönnyítve a ki- és beszállást. A térkínálat felnőtteknek is megfelelő, mert a Mazda a városi minik helyett két gyermekkel is jól használható autóban gondolkodott. Az MX-30 valóban az a pont jó méretű autó, amivel gyerekjáték parkolni, amit könnyű vezetni, mégis 366-1171 literes csomagtartója van.
Az első elektromos Mazda méretei a szintén 4,4 méteres CX-30-at idézik, amelynek padlólemeze és futóműve közös az MX-30-éval. A szellős orrban a teljesítményszabályozó elektronika, a fedélzeti töltő, az egyenáram-egyenáram átalakító és a villanymotor mellett jól kivehető hely várja a japán belpiacon elérhető, hatótávnövelő benzines motort.

Kevés áramot fogyaszt

A bruttó 35,5 kilowattnyi akkukapacitás biztosítja, hogy az autó valóban megtehessen 180-200 kilométert, és még a villanyautók hatótávolságát megtépázó, kemény fagyban se essen a hatótáv 125 km alá. Aki városban mozog, amire az ötcsillagos töréstesztű MX-30 elsősorban szolgál, 230-250 km körüli hatótávot is elérhet a józanul méretezett akkucsomaggal, tehát a hétköznapok zömében nem kell töltenie a lítiumion akkumulátort.

Józan akkumérettel is kielégítő hatótávolságát hatékony működésének, alacsony fogyasztásának köszönheti az MX-30. Budapesten belül a fedélzeti számítógép szerint 18,6 kilowattóra/100 km volt a fogyasztása, ami kiváló eredmény egy 4395 mm hosszú, 1848 mm széles, 1555 mm magas és 2655 mm tengelytávú villanyautótól. A gumiméret a felszereltségtől függetlenül 215/55 R18. Ez az ideális kompromisszum a szépség, az úttartás, a kényelem és a hatótávot főleg városban befolyásoló gördülési ellenállás között.

MX: a név kötelez

Más elektromos autókban nem érezni azt a természetességet, amivel az MX-30 birtokba vehető. Nincsenek sajátságos üzemmódjai, értelmezhetetlen megoldásai, gázadásra nem lő ki túltolt vehemenciával, mégis fürge, halk és kényelmes.

Mivel a Mazdákban a vezetés öröme áll a középpontban, ha egy autó megkapja az eddig csak sportos modelleknek kijáró MX nevet, annak a vezetése sem lehet melléktevékenység. Az MX-30-at a szinkronvillanymotor jobban mozgatja annál, ami a 0-100 km/óra közötti 9,7 másodperces gyorsulásból következne. 143 lóerős motorja 271 Nm forgatónyomatékot ad le, és az azonnali nyomatéközön csak úgy repíti az elektromos Mazdát.
Mivel a vezetés élményéhez hozzátartozik a hang is, a hangmodul a menetpedál lenyomásához igazodó utastéri zajt generál, ami a belső égésű motor felpörgését idézi. A Mazda elérte, hogy a mesterséges hang természetesnek hasson és sportosan vezetve jó aláfestés legyen. A motorhang nem kapcsolható ki, de erre nincs is szükség, mert csak gyorsításkor érvényesül. Egyenletes sebességnél csendes az utastér, még a 140 km/órában megszabott végsebességnél is. Erre az önkorlátozásra a hatótáv megőrzése mellett azért is van szükség, mert az esetek talán 1 százalékában kihasználható magasabb végsebességért cserébe a villanymotor hatásfoka, így fogyasztása romlana az esetek másik 99 százalékában. Ráadásul a sebességváltó nélküli, egyfokozatú erőátvitelben is hosszabb áttételt kellene alkalmazni, ami rontaná az autó fürgeségét.

Sok extra, vonzó ár

Öt fokozatban szabályozható az áram-visszatermelés, a gázelvételkor működő rekuperálás. Ha úgy tetszik, az autó minimális ellenállással gurulhat tovább, ha szeretnénk, határozottan lassul a menetpedál felengedésekor. Vezetés közben sokat segít a head up display, amely valóban a szélvédőre vetít, nem műanyaglapra. Nem kell lepillantani a műszerfalra, hogy leolvassuk a sebességkorlátozást, az aktuális tempót, de a navigációs irányon kívül a vezetőtámogató rendszerek információit is közli, ha hirtelen csökken a követési távolság, és fékezni kell.
Mindegy, hogy a környezetvédelem, a formaterv, a vezethetőség, az ajtómegoldás vagy a belső tér stílusa ragadja meg benne az embert, az MX-30 a szó legtisztább értelmében derűs autó. Rövid tesztvezetés alatt is kiérezhető harmóniát áraszt. Korlátozott hatótávjával az az igazság, hogy az esetek nagyon nagy részében és a vevők nagyon nagy részének elég lesz, ameddig eljut töltés nélkül. Visszafogott akkumérete az MX-30 súlyában is kamatozik, 1645 kilogramm nem sok egy jó kiállású villanyautótól. Mivel a Mazda nem csinált ólomtömböt belőle, vezetésében átjön a márka más autóiban átélhető öröm.
Listaáron 10 390 900 forinttól, hatféle kivitelben kapható az elektromos Mazda MX-30. Igen gazdag alapfelszereltségében az i-Activsense biztonsági rendszerek mellett a teljes okostelefon-integráció és a LED-es fényszóró is benne van. Kiváló ár/érték arányát a 9,6 millió forint körüli áron megvásárolható akciós modellek igazolják.

Ha a teljes 2020-as esztendőből egy autónak elég az utolsó három hónap, hogy a magyar piacon bekerüljön az év 10 legnépszerűbb elektromos autója közé, akkor annak tudnia kell valamit. A 2020 végéig 153 példányban értékesített MX-30 sikere cseppet sem véletlen. Elektromos hajtású, és ízig-vérig Mazda.