A színfalak mögött újult meg a Mazda CX-5
A 2021-es modellévre kis mértékben átdolgozta legnagyobb európai szabadidőjárművét a Mazda. Alapvető módosítások helyett főként finomítottak a rendszerek működésén, a lényeg pedig egyáltalán nem változott.
Az eredetileg 2012-ben bevezetett CX-5 a Mazdák sorában elsőként alkalmazta a Kodo formanyelvet és a Skyactiv járműtechnológiákat. Megjelenésében és menetdinamikai adottságaiban egyaránt új mércét állított a kompakt szabadidő-autók mezőnyében. Utóda, a 2017-től forgalmazott, második generációs típus szintén újdonságot hozott a piacra a Skyactiv járműdinamikai technológiák első részeseként. Ahogy elődje, a jelenlegi modellgeneráció is folyamatosan új, egyre kifinomultabb technológiákat, innovatív megoldásokat vezetett be. Nem véletlenül lett és maradt a cég abszolút legkeresettebb típusa – minden harmadik Mazda-ügyfél ennek a típusnak egy példányával távozik a kereskedésből. A 130 országban forgalmazott típus két generációjából 2020 végéig világszerte összesen közel 3,2 millió példányt adtak el, ebből kevés híján 500 ezer darab került Európába.
Az állandó tökéletesítés filozófiájának köszönhetően a 2012-es modellévre nem volt szükség átfogó, mélyreható változtatásokra, hiszen a Mazda mérnökei bevezetése óta folyamatosan frissen tartották a CX-5 képességeit. Egyáltalán nem volt szükség például a külső stíluselemek aktualizálására: a 455 cm-es autó ugyanolyan lenyűgözően modern, egyedi színfolt a sablonos megoldásokkal tarkított piacon, mint bevezetésekor volt.
Ha a karosszériával nem is volt dolga a formatervezőknek, annál többet foglalkoztak a belső környezettel. A korábbi, 8 colos központi multimédiás kijelzőt széles formátumú, 10,25 colos monitor váltotta, méghozzá gyorsabban és logikusabban kezelhető Commander vezérlőrendszerrel. Megújult a multimédiás rendszer szoftvere, ahogy a mobiltelefonra letölthető MyMazda alkalmazás is: ezen keresztül a vezető a távolból is kapcsolatot tarthat járművével – többek között lekérheti tartózkodási helyét, ellenőrizheti a rendszerek állapotát, vagy bezárhatja a nyitva felejtett ajtókat. Szintén új fejlesztés a szűk helyen történő manőverezést segítő, négy kamerát alkalmazó panorámamonitor, illetve mostantól alapfelszerelés a riasztóberendezés.
Amilyen visszafogottak a látható funkciókat és felületeket érintő változások, olyan érdemleges a hajtáslánc és a futómű módosulása. Míg a két benzines (165, 195 LE) és két dízelmotorból (150, 184 LE) álló kínálat nem változott, átfogóan optimalizálták a motor gázreakcióit és a gázpedál progresszív ellenállását, és dinamikusabbá, egyszersmind gazdaságosabbá tették a hatfokozatú automata sebességváltó vezérlését. Ezek a széles körű változtatások jelentős mértékben (akár 16%) csökkentették a CO2-kibocsátást; a dízelmotoroknál mindezt a nitrogén-oxid-kibocsátást mérsékelő urea-befecskendezés optimalizálása kísérte. A választékot színesíti, hogy az eddig csak összkerékhajtással rendelhető, nagyobbik dízel mostantól elsőkerék-hajtású kivitelben is elérhető.
Noha cikkünk elején a dizájn változatlanságáról írtunk, két újdonsággal mégis szolgálhat a CX-5 2021-es kiadása: mindkettő egy limitált példányszámban elérhető kivitel. A Homura különkiadás utasterének piros dekorelemek kölcsönöznek egyedi hangulatot; kívül fekete tükörházak és exkluzív, 19 colos könnyűfém keréktárcsák jellemzik a sorozatot. Az utastérben méhsejtmintázatú fekete panelek, valamint az érintési pontokon alkalmazott, élénk piros díszítőöltések teremtenek semmihez sem fogható hangulatot. A 100th Anniversary kiadás gyöngyházfehér fényezéssel, valamint borvörös bőrülésekkel és szőnyegekkel tiszteleg a Mazda márka századik születésnapja előtt; a széria első lökhárítóját, keréktárcsáit, szőnyegeit, fejtámaszait és indítókulcsát speciális évfordulós logó díszíti.