Luxuslimuzin nagycsaládosoknak

Luxuslimuzin nagycsaládosoknak

hirdetés
Egyetlen modellben ötvözi a modern autóipar legvonzóbb funkcióit a Mazda vadonatúj zászlóshajója. Amit a CX-80 nem tud, arra a vásárlók 99 százalékának nincs, nem is lehet szüksége.
Kevés autógyártó tett tanúbizonyságot olyan sokoldalúságról, mint a Mazda. A japán márka történetében jóformán mindennel találkozhatunk, az impozáns nagyautóktól (Mazda Xedos 9) kezdve a sportkocsikon (RX és MX szériák) át a rendkívül átgondolt buszlimuzinokig (Mazda 5, MPV.)

Az utóbbi másfél évtizedben egyszerűbbé váltak a piaci igények, egy formás szabadidőjárművel minden igényt ki lehet elégíteni, a Mazdának pedig minden méretben és minőségben van ilyenje, az elektromos MX-30-tól kezdve a valószínűtlenül komplett CX-30-on és a kiforrott CX-5-ön át egészen az impozáns CX-60-ig.

Az ember azonban természeténél fogva telhetetlen: amikor a jelen minden vágyát kielégíti, elkezd a múlt erényei után sóvárogni.
A Mazdánál pedig értő fülekre találtak ezek a kívánságok: a frissen bemutatott CX-80 impozáns és sportos, divatos és praktikus, kényelmes és tágas, és a márkától megszokott, ötletes újításoknak sincs híján. Hogy mindez a Mazda történetének legtökéletesebb típusává teszi-e, majd a gyakorlati tapasztalatok elárulják, papíron viszont semminek nincs híján a hat és hétszemélyes kivitelben készülő újonc.
A formai és műszaki alapokat a többszörösen díjnyertes CX-60 adta. Ez nemcsak a klasszikus hajtáslánc-konfigurációt (hosszában beépített orrmotor és hátsókerék-hajtás), valamint az ebből adódó, kortalan arányokat jelenti, hanem olyan, innovatív funkciókat is, mint a vezetői üléshelyzetet automatikusan beállító rendszer, vagy az utasok nyugalmát és a menetdinamikát egyaránt maximalizáló, oldaldőlés-szabályozó hajtásvezérlés.
A CX-80 sokkal nagyobb a már ismert rokonnál: a tengelytáv és a teljes hossz egyaránt 250 mm-rel gyarapodott, a magasság ennek a tizedével, 24 mm-rel nőtt. Öt milliméter híján ötméteres autóval van tehát dolgunk, amely 1890 mm széles, 1710 mm magas, tengelytávja pedig 3120 mm – külső méreteiben vetekszik a prémiummárkák zászlóshajóival, helykínálatával pedig le is pipálja azokat.
Teszi azonban mindezt a Mazda kisebb típusait idéző, atletikus hangvételben: ahelyett, hogy optikai tömegével ránehezedne a szemlélőre, vezetésre csábít. Ezen a téren soha egyetlen Mazda sem okozott még csalódást, és fejlett (elöl kettős keresztlengőkaros, hátul több lengőkaros) futóművével, nagy nyomatékú erőforrásaival, valamint a márka legendás grammstratégiáját alkalmazva optimalizált tömegével a CX-80 esetében is minden adott ehhez az élményhez.

A CX-60 kínálatából egyelőre két erőforrást vett át a nagyobb testvér: a 2,5 literes, soros négyhengeres plug-in hibridet (327 lóerő, 6,8 másodperces gyorsulás 0-100 km/órára, 195 km/óra végsebesség), valamint a megdöbbentően takarékos, háromliteres, soros hathengeres mild hibrid dízelt.
Utóbbi itt csak nagyobb teljesítményű kivitelében (254 LE, 8,4 mp, 219 km/óra) érhető el, ahogy az összkerékhajtás sem opció, hanem eleve elrendelt adottság. Eddig az azonosságok, lássuk most a különbségeket! A CX-80 ugyanis nem egyszerűen tágasabb a nála negyed méterrel rövidebb rokonánál, hanem az extra teret plusz tudással és magasabb szintű kényeztetéssel tölti meg.
A második üléssor alaphelyzetben is többet tud: a három szegmensre osztva dönthető, háromszemélyes pad 12 centiméteres hosszon tologatható, háttámlájának dőlésszöge 15-33 fok között szabályozható. Ezt átgondoltan megvalósított billentő-csúsztató mechanizmus egészíti ki, így egyetlen mozdulattal előretolhatók a szegmensek, ha a leghátsó ülésekre szeretnénk beszállni. Utóbbiak bőséges méretezésükkel, valamint a hozzájuk társuló kényelmi extrákkal (légbefúvók, pohártartók és USB töltőaljzatok) teljes értékű utazóhelyet kínálnak.
Mögöttük 258 literes tér várja a csomagokat, ha pedig öten utaznak a CX-80-ban, 687 liter áll rendelkezésükre.

Nem tudjuk tovább késleltetni a lényeget: a második üléssor ugyanis két különálló üléssel is felszerelhető. Az angolszász piacokon kapitányi ülésként emlegetett megoldás a hatalmas lábtérrel együtt a nyújtott luxuslimuzinok kényelmét ígéri.

Ezzel sincs még azonban vége a lehetőségeknek: szabadon eldönthetjük ugyanis, hogy a leghátul utazók mozgásterét javítva átjárót hagyunk a második sori ülések között, vagy széles könyöklős, pohártartós középkonzollal fokozzuk a második sor komfortját.

Akárhogy döntünk, a B oszlop mögötti térben külön klímaszabályozás gondoskodik a kellemes környezetről.
Hely híján csak futólag teszünk említést a CX-80 széles körű vezetőtámogató szolgáltatásairól, az infotainment-rendszer gazdag funkcionalitásáról, a fedélzeti rendszerek távoli vezérelhetőségének kényelméről és biztonságáról, az utastér különlegesen igényes, kézműves minőségű kidolgozásáról. Ezek nem jelentenek meglepetést azok számára, akik ismerik az új generációs Mazdákat, le fogják azonban nyűgözni azokat, akik épp a CX-80 különleges kvalitásai miatt pártolnak át a márkához.