Középmotoros sportautó a Mazdától

Középmotoros sportautó a Mazdától

hirdetés
A Mazda fogta különleges elektromos hajtásláncát, több mint megduplázta a teljesítményét, majd beépítette egy olyan tanulmányautóba, amiért sokan a lelkünket eladnánk, hogy vezethessük. Talán egyszer még össze is jöhet.
Az autógyártók folyamatosan egyensúlyt keresnek a hagyományok és a jövő, az ügyfelek vágyai és a realitás, a jogszabályi korlátozások és a vezetés élménye között. Ezt az egyensúlyt meg lehet teremteni kompromisszumok árán – vagy úgy, ahogy most a Mazda tette.

Bár az Iconic SP egyelőre csupán tanulmányautó, már most látszik rajta, hogy nem nélkülözheti a világ, hiszen nem egy, hanem két dolgot is kínál, melyeket máshol még, illetve már nem találunk meg. Ráadásul mindkettő a hajtásláncához kapcsolódik, amelyben két erőforrás is dolgozik…

A Mazda Iconic SP ugyanis azt a hatótávolság-növelővel kiegészített elektromos erőforrást kapta meg, amely az MX-30 fedélzetén mutatkozott be.
Ebben a kerekeket egy villanymotor hajtja, a generátort pedig egy forgótárcsás motor. Az idén épp fontos mérföldkövet ünneplő technológia visszatérésére régen vártak a márka rajongói, és bár itt csak áttételesen felel a dinamikáért, már maga a tudat kellemes bizsergéssel tölti el az embert, hogy egy Wankel-motor dolgozik az autójában.
2024-mazdastories-iconicsp-feature-carnet-hir-7
Azt már a Mazda MX-5-ből megtanultuk, hogy nem feltétlenül a nagy teljesítmény a vezetési élmény záloga, ezzel együtt az Iconic SP tervezői úgy gondolták, megkettőzik az elektromos ferdehátúból kölcsönzött hajtásláncot. Nem egyszerűen a csúcsteljesítményt növelték több mint kétszeresére (a névleges teljesítmény 170-ről 370 lóerőre ugrott), hanem magát a Wankel-motort is: egy helyett két tárcsát kapott, így aztán gond nélkül szolgálja ki a nagyobb energiaigényű villanymotort.
2024-mazdastories-iconicsp-social-humancentric-carnet-hir-13
2024-mazdastories-iconicsp-social-humancentric-carnet-hir-15
2024-mazdastories-iconicsp-social-humancentric-carnet-hir-14
Lehet ezt még fokozni? Természetesen – például azzal, hogy a forgótárcsás motort középre építették be, így jobb a tömegeloszlás, mélyebbre került a tömegközéppont, az orr kialakításában pedig teljesen szabad kezet kaptak a tervezők. És ha még ez sem volna elég, az Iconic SP sportautóktól szokatlan módon a környezetre is ügyel. A Wankel-motor elvileg hidrogénnel vagy bioüzemanyaggal is táplálható (megfelelő felkészítés után), az utastérben bioszövettel, valamint karbon helyett lenrostból készített felületekkel találkozhatunk.
Ezek tehát a kézzel fogható tények, amelyek a Mazda Iconic SP mellett szólnak – de valljuk be, az esztétikai megfontolások is rendkívül erősek. Az egyedi piros fényezéstől kezdve a hátsó lámpatest egymásba fonódó fénykörein át a szárnyas ajtókig sok olyan részlettel találkozhatunk, amelyeket örömmel viszontlátnánk sorozatgyártásban is.