2001-ben, már a Jeep DaimlerChrysler korszakában JK kódnéven megkezdődött a Wrangler harmadik generációjának fejlesztése. Az alapkoncepció az elődökhöz hasonlóan létraalvázra, merevhidas felfüggesztésre és különálló karosszériára épült, de szempont volt továbbra is a lehajtható szélvédő és a levehető ajtók is.
A tervezési munkálatok Mark Moushegian vezetésével 2001—ben meg is kezdődtek, az ő nevéhez fűződik például a 2005-ben bemutatott Jeep Hurricane koncepcióautó, aminek elég „JK-s” vonásai vannak. 2006-ban, a North American International Auto Show-n történt a nagy leleplezés, mely az 1992-es Grand Cherokee mintájára elég stílszerűen zajlott. Néhány lépcsőfok megmászása után egy üvegfalon áthajtva kezdődött a nagyszabású bemutató.
A teljes egészében megújult Wrangler gyártása 2006 augusztusában, a 2007-es modellévvel vette kezdetét Toledo-ban. Az Unlimited modell teljesen új értelmet nyert. A 20 collal hosszabb tengelytáv, és karosszéria mellett kettővel több ajtót is kaptunk, ami gyakorlatilag a kulcsa lett a JK sikerének. Olyannyira, hogy 2017-re az eladott modellek háromnegyede Unlimited volt.
Elődjéhez képest nem csak hosszabb, 8,6 cm-el szélesebb is lett, és a Rubicon modell alapfelszereltségébe tartozó 32 collos kerekeknek köszönhetően az első és hátsó terepszögei is sokkal jobbak lettek. Az újdonságok között találjuk például az ESP-t is, de a JK egyik legnagyobb újdonsága a Rubicon modell elektromosan kiiktatható kanyarstabilizátora volt, mellyel az első futómű útját „engedhetjük szabadjára”, ez azóta is a felszereltség része. 2009-ben további vezetést támogató rendszereket kapott a modell, mit például a Hill Start Assist, mely az emelkedőn való visszagurulást hivatott megelőzni, illetve a Trailer Sway Controlt, mely gyakorlatilag egy vontatást segítő elektronika, az autó folyamatosan korrigálja a vontatmány kilengéseit.
Az YJ és a TJ Wranglerben használt 4.0 literes motort a 3.8 literes V6-os motor váltotta, mely 4 sebességes automata, illetve 6 sebességes kéziváltóval volt rendelhető. Az első dízel Wrangler is a JK-hoz köthető, a VM Motori 2.8 literes CRD erőforrása Európára készült, ugyanazon váltókkal, először 177, később 200 lóerős teljesítménnyel. A 3.8 V6 azonban gyengének bizonyult, ezért a 2011-es ráncfelvarrás során a dízelek húzása mellett az azóta is széles körben kedvelt 3.6 V6 Chrysler Pentastar motor került beépítésre 285 lóerős teljesítményével.
A ráncfelvarrás előtti beltér (bal oldalon) még egészen emlékeztet az előd egyszerűségére, azonban a 2011 utáni modellek műszerfala már egy egészen más színvonalat képviselt. A kormányon a tempomat kezeléséhez szükséges gombok mellett helyet kapott a kihangosító hangvezérlésének gombja is, illetve a fedélzeti számítógépen az autó állapotát is ellenőrízhetjük a digitális vízhőfoktól kezdve a pontos keréknyomáson át az olajcsere idejéig.
A hajtáslánc az elődökhöz hasonlóan Dana 30 és Dana 35-ös tengelyektől indul. 2007 és 2011 között az X felszereltség részeként hátsó Dana 44 tengelyeket kapunk, azonban 2011 után ez már minden modell alapfelszereltségének a része, opcionális önzáró differenciálművel. A Rubicon esetében, ugyanúgy, mint TJ-nél elöl-hátul Dana 44-et, és elektromos differenciálzárakat kapunk.
Felszereltségi szintek terén alapvetően három modellről beszélhetünk; Sport, Sahara és Rubicon. Ezen alapokra összesen nagyjából 16 kiadás készült, például a MOAB, a 70. és 75. Anniversary, vagy a Polar. A Sport modell ezesetben is a teljesen alapot jelentette, egyszerű felnik, szövet belső, alap fényezés, tekerős ablak, egy DIN fejegység. Az elődökhöz hasonlóan a Sahara a prémium kategóriát hivatott képviselni, karosszéria színűre fényezett sárvédők és keménytető, bőrülések, 18 collos könnyűfémfelnik. A Rubicon-t azt hiszem már nem is kell bemutatnom, ő a nagyágyú. 32 collos abroncsok, első-hátsó differenciálzárak, kiiktatható menetstabilizátor, Rock-rails küszöbvédők, rövidebb áttételű osztómű.
Érdemes azonban kiemelni az egyik utolsó JK kiadást, a Rubicon Recont, mely hazánkban is az egyik legnépszerűbb felszereltség volt. Azon felül, hogy gyakorlatilag a Sahara és a Rubicon tökéletes ötvözete, kapott néhány, a hadseregnél használt alkatrészt. Ilyen például a megerősített Dana 44-es tengely, melyre extraként Heavy-Duty differenciálmű fedeleket is szereltek, vagy a mezei Rubiconnál rövidebb felezőfokozat.
A több, mint 1,7 millió eladott Wrangler jól mutatja, hogy a JK sikere egészen rendkívüli volt. Nem volt véletlen a nagy elvárás az utóddal, a JL modellel szemben, melynek eddigi történetéről és változásairól következő cikkünkben írunk.