A Wrangler történelmének első része ezen a linken olvasható: https://carnet.hu/jeep/hirek-2/wrangler-tortenelem-1
1990-ben, mikor az YJ gyártása még javában zajlott, a Chrysler Jeep- Truck Engineering Pre-Programjának keretein belül megkezdődött az utód fejlesztése. 1993-ban a TJ már gyakrolatilag készen állt arra, hogy bemutassák, de 32 hónapra befagyasztották a projektet. A 260 millió dolláros költségvetésből elkészült modellt végül 1996 januárjában mutatták be a Detroit Auto Show-n, már 1997-es modellként, ekkor kezdődött meg a Wrangler történelmének egy újabb fejezete.
1990-ben, mikor az YJ gyártása még javában zajlott, a Chrysler Jeep- Truck Engineering Pre-Programjának keretein belül megkezdődött az utód fejlesztése. 1993-ban a TJ már gyakrolatilag készen állt arra, hogy bemutassák, de 32 hónapra befagyasztották a projektet. A 260 millió dolláros költségvetésből elkészült modellt végül 1996 januárjában mutatták be a Detroit Auto Show-n, már 1997-es modellként, ekkor kezdődött meg a Wrangler történelmének egy újabb fejezete.
Első ránézésre talán most sem vélünk felfedezni sok különbséget az elődhöz képest, azonban a TJ szinte minden részében eltér elődjétől. Az YJ szögletes fényszóróinak mondhatni vegyes fogadtatásának, és a korábbi modellek iránti tiszteletből a TJ kör alakú fényszórókat kapott. A homlokfalban ebben az esetben is van egy törés, ami a design-on kívül az aerodinamikát hivatott javítani, és ugyanezen elveket követve a szélvédő is nagyobb dőlésszöget kapott. A karosszéria megújulása egészen a csomagtérajtóig vezethető, mely erősebb zsanérokkal csatlakozik a karosszériához, illetve a pótkeréktartó is kiegészült egy pótféklámpával.
Az igazán nagy újdonságot a TJ teljesen újratervezett alváza és futóműve jelentette, melynek köszönhetően az előd közúti komfortját és terepjáróképességeit is messze megelőzte. Hozzá kell tenni, hogy a hosszlengőkaros, spirálrugós futóművet a ZJ Grand Cherokee-ból vették, ahol már 93-óta használták. Az YJ esetében újdonság volt az első kanyarstabilizátor, a TJ-ben már hátra is beszerelték, így az elődhöz képest is sokkal kisebb volt az ún. „Body Roll”. A hajtáslánc 2003-ig megegyezett az előző modellel. A 2.5, illetve 4.0 literes AMC erőforrások három sebességes automata-, illetve 5 sebességes manuális váltóval párosultak. Később az automata kapott egy negyedik sebességfokozatot is egy „overdrive off” funkcióval együtt, mely ideális vontatáshoz. Az alap modellek ugyanúgy Dana 30, illetve 35-ös tengelyekkel szereltek, viszont már opcionálisan elérhető volt a hátsó dana 44 is. 2004-től a 2.5 literes motort a 2.4 literes DOHC váltotta, és újdonságképp rendelhető volt egy hatsebességes manuális váltó is.
A teljesen megújult beltérben talán az új műszerfal és kormány a legszembetűnőbb. Az új ülések és középső tároló/könyöklő mellett, amiben opcionálisan mélynyomó volt rendelhető egy teljesen új hangrendszert, vezető- és utasoldali légzsákokat, és tempomatot is kaptunk. Az analóg kilométer számlálót digitális egység váltotta, viszont a fordulatszám- illetve a sebességmérő óra mellet továbbra is helyet kapott a vízhőmérséklet, a töltés, az olajnyomás és természetesen az üzemanyagszintjelző is. A jobboldali képen a facelift utáni megújult műszerfal.
A Wrangler TJ nem csak az eddig említett újdonságok mellett volt érdekes. A későbbi modelleknél már gyakorlatilag megszokott Unlimited és Rubicon kifejezéseket a TJ teremtette meg. Az első Rubicont 2002 nyarán mutatták be. A 2003-tól rendelhető modellt első és hátsó Dana 44-es tengelyekkel és először levegővel, később elektromosan működtetett differenciálzárakkal, 16” alufelnikkel és M/T abroncsokkal szerelték. Az Unlimited a TJ esetében még nem a 4 ajtós verziót jelentette, a tengelytávot növelték 25 cm-el. Ennek köszönhetően a hátsó ülésen való utazás is kényelmesebb volt, nagyobb lett a csomagtér is, de a megengedett legnagyobb vontatás is majdnem a duplájára nőtt a rövid modellhez képest.
A TJ körülbelül 16 felszereltségi szinten volt elérhető, melyek közül a fentieken kívül érdemes kiemelni a Saharát, mely az YJ-hez hasonlóan a legmagasabbnak mondható a színre fújt sárvédőszélesítéseivel, illetve különleges bőrüléseivel, de a márka 60. illetve 65. születésnapjára készült különleges kiadások is egészen egyediek voltak, már csak azért is, mert előbbiből 4.067, utóbbiból nagyjából 1.600 darabot gyártottak.
1997 és 2006 között Toledoban 952.865 TJ Wranglert gyártottak, ami az elődjének majdnem a duplája, viszont az export piacra gyártott modellek száma még mindig rendkívül alacsony; mindössze 49.000 darab. Folytatás következik…