ford-explorer

Óriáshibrid a családnak Amerikából

hirdetés
Európában ritkaság, az Egyesült Államokban viszont a családi közlekedés egyik alapkelléke a Ford Explorer. A típus első generációját 1990-ben mutatták be, és azóta több mint 8 millió készült belőle.

A legfrissebb, hatodik verzióból immár – szürkeimport helyett – Európa is kap a hivatalos márkakereskedések útján. A hazai piacon kizárólag a bődületes teljesítményt kibocsátásmentesen megtehető kilométerekkel ötvöző konnektoros hibrid érhető el, 457 lóerővel.
Sok változást hozott a 2019-es új generáció. Alapjaiban új megoldásokat alkalmaztak a Ford mérnökei, az előző keresztmotoros, alapvetően elsőkerék-hajtású platformról áttértek a hosszmotoros, hátsókerék-hajtású elrendezésre. Ez a CD6 kódjelű, friss építőkészlet, ami a márka első igazi, moduláris megoldása, és amelyre a Ford Exploreren túl eddig csak a Lincoln Aviator épült.
Az autó méretei tisztelet parancsolnak: lökhárítótól lökhárítóig 5063 milliméter hosszú, 2285 mm széles és – tetősínnel – 1778 mm magas a 3025 mm tengelytávú óriás. Ez utóbbi érték mutatja, hogy mekkora bálna a Ford Explorer: tengelytávjával ugyanis túlnő legtöbb ellenlábasán, a Land Rover Discovery (2922 mm), valamint a Toyota Land Cruiser (2850 mm) is szűkebb nála.

Méreteit jól rejti el az egyenes vonalakból összeállított forma, masszív hatást kelt, de mégis lendületes. A rövid első túlnyúlás, az egyenes tetővonal, a kilincsek vonalában végigfutó domborítás egységes, könnyen befogadható megjelenést kölcsönöz az Explorernek. Nincs túljátszva, inkább a Land Rover-vonalra emlékeztető elegáns robosztusság jellemzi.
A gigantikus hűtőrácson ülő Ford-embléma messzire hirdeti, hogy miben ülünk, és opcionálisan akár az Explorer felirat is felkerülhet a motorháztető első peremére.

Bár múltja off-roados gyökereket rejt, és hasmagassága 20,4 centiméter, de 20,2 és 21 fokos terepszögei nem igazán teszik alkalmassá komolyabb terepjárásra. Ám ha kiránduláskor, síeléskor vagy az istállóhoz vezető út nem lenne aszfaltos, az Explorer akkor is könnyen veszi majd.
A magyar piacon nem okoz problémát választani a motorvariációk között, ugyanis az egyetlen opció a bődületesen erős hibrid hajtás. A háromliteres, V6-os turbós benzinmotor és a 75 kW-os villanymotor kettőse adja a 457 lóerős rendszerteljesítményt, de a nyomaték az igazán hátba vágó érték: 825 newtonméter.

A hajtáslánc további része egy modern tízsebességes automata váltó, amivel szinte észrevétlenül, vajpuhán dolgozik a vezérlőelektronika. 2,5 tonnás tömege ellenére az autóval 230 km/órás végsebesség érhető el, a gyorsulás pedig egész elképesztő, kerek hat másodperc 100 km/órára. Nem semmi látvány, ahogy ez vastömb megindul.

Az autó WLTP-szabvány szerint akár 3,1 liter/100 kilométeres átlagfogyasztásra is képes, a valóságban viszont nagyon takarékosan haladva, gyakran töltve 8-9 l/100 körül, dinamikusabban használva pedig 11-12 l/100 km környékén alakul ez az érték.

Felvillanyozva

Ekkora testhez már termetes akkumulátor jár, így a hátsó ülések alatt 13,6 kWh-s lítiumion csomag található. Ebből nyer erőt a 75 kW-os villanymotor, feltéve, ha a tulajdonos rendszeresen hajlandó tölteni a kocsit. Ez otthoni konnektorból 10 perc híján 6 óra alatt történhet meg, közterületi töltőn, Type2-es csatlakozással viszont 4 óra 20 perc alatt tölthető fel teljesen. Ha minden körülmény adott, a gyártó ígérete szerint optimális esetben 48 kilométer is megtehető vele tisztán elektromos hajtással, ekkor jöhet ki az említett WLTP-érték.

Nagyvonalú kényelem amerikai módra

A beltér pazar helykínálattal, széles, kényelmes, szellőztethető, fűthető első ülésekkel mutatja meg, milyen az amerikai hangulatú komfort. Nincsenek túlfinomított anyagok és bravúrosan megmunkált kapcsolók, dekorációs elemek, az érzékekre ható kényelmi extrákból viszont a legtöbbet adja az Explorer.

A zavaró külső hangokat aktív zajszűrés semlegesíti, a háromzónás klíma kiválóan teszi a dolgát, hagyományos vezérlőpanelja könnyen használható, az óriási széria-üvegtetővel pedig a fekete bőrkárpitokkal is világos a beltér.
Minden kijelző digitális, az álló formátumú, táblagépekre emlékeztető 10,1 col méretű központi kijelzőn a SYNC rendszer fut, a megszokott gyorsasággal, logikus elrendezéssel. Természetesen van mobilos integráció, az Android Auto és Apple CarPlay egyaránt használható, aki pedig nem csak hangos, de minőségi zeneélményre vágyik, azt a 14 hangsugárzós, 980 wattos B&O hifirendszer fogja lenyűgözni.
A kényelmi színvonal a második sorban sem csökken, három egyforma ülés sorakozik egymás mellett, pozíciójuk sínen csúsztatva változtatható. Az igazi ütőkártya viszont a harmadik sor, az Explorerben ugyanis felnőttek számára is elégséges helyet ad a padlóból kihajtható két ülés. A praktikumot légbeömlők, pohártartók és töltőcsatlakozók teszik teljessé.

Mindemellett a csomagoknak is marad hely, hét személlyel is 330 literes a raktér, ami öt emberrel 1137 literre, csak az első sort meghagyva pedig 2274 literesre növelhető. Utóbbi állásban már jöhetnek a kétméteres lapraszerelt bútorok, hűtők, szinte bármilyen, háztartásban fellelhető berendezési tárgy, az Explorer el fogja nyelni.

Nyugodt erő

A nagy tömeghez párosuló komoly teljesítmény higgadtságot és körültekintést követel a sofőrtől, az Explorer ereje nyugodt, hosszú túrák során domborodik ki igazán. Az orrban hosszában ülő V6-os motor vaskos, nyugtató hatású morgással reagál a megfontolt gázadásokra, komolyabb gyorsításkor pedig egész sportos tónusú zajjal emeli az autó orrát.

A nagy utazásokat rengeteg vezetéssegítő extra teszi kényelmesebbé: többek között adaptív tempomat, 360 fokos kamera, ultrahangos szenzorok elöl-hátul, ütközés előtti és utáni vészfékrendszer, parkolósegéd, táblafelismerő, holttérfigyelő, oldalszélasszisztens könnyíti a közlekedést az Explorerrel.
Az elöl MacPherson, hátul multilink rendszerű futóművel nyugodt hajóként siklik az Explorer. Ebből a nyugalomból a hatalmas kátyúk, úthibák sem képesek kibillenteni, az utasokhoz ezekből szinte semmi sem jut el.

Kormányzása szintén beleillik ebbe a nyugodt karakterbe, puhán, könnyedén jár a volán, áttételezése nem túl közvetlen, de a hirtelen mozgás, idegesség nem is illene ehhez az autóhoz. A tízsebességes, a Mustangban is megtalálható hagyományos, hidrodinamikus automata váltó lágyan dolgozik, szintén passzol az autó “jelleméhez”, és tökéletes egységet alkot a villanymotorral.

Városban a méretekből adódóan kihívást jelentő tolatás problémáján a tolatási fékasszisztens segít. A rendszer érzékeli a, 28 cm-nél magasabb és 7,5 cm-nél szélesebb akadályokat, és automatikusan fékez 1,5-12 km/óra közötti sebességnél, vagyis kapubeállóból, parkolóhelyről kitolatva előzi meg a bajt.

Nincs belőle fapados verzió

Itthon két felszereltséggel érhető el a Ford Explorer. A Platinum az elegánsabb, matt ezüst hűtőráccsal, matt felnivel, az utastérben igazi fabetétekkel, míg az ST-Line megjelenése valamivel sportosabb, ennek fényes fekete a hűtőrácsa, tetősínje, 20 colos felnije.

Az autó megkíméli a vevőt az extralista szemezgetésétől: a Ford Explorer gyakorlatilag az összes elérhető kiegészítőt kínálja a megadott vételárért, ami jelenleg 27 862 000 Ft az ST-Line, 28 062 000 Ft a Platinum kivitel esetén.

Akad a piacon sportosabb, kifinomultabb technikát felvonultató nagy méretű szabadidő-autó, de a Ford Explorer méreteivel, nyers erejével, és ringató kényelmével, amerikai stílusával tényleg egyedi a kategóriában. Elgondolkodtató ajánlat azoknak, akik a német trión túl szeretnének valamilyen különleges, komoly felszereltséggel rendelkező hétüléses, akár 2,5 tonna vontatására képes autót.