teszt-ford-turneo-connect

Nagycsaládos svájci bicska a Ford új egyterűje

hirdetés

Teszt: Ford Tourneo Connect 1.5

A harmadik generációs Ford Tourneo Connect kétféle karosszériahosszal, akár összkerékhajtással és hét üléssel is kérhető. Kipróbáltuk a családok ideális autóját.
A haszongépjárművek világában már évtizedek óta virágzó üzlet a világmárkák együttműködése, a különféle platformok teljes átvétele. Mivel ebben a kategóriában alig akad érzelmi faktor, a vásárlók a praktikumot, a használhatóságot és az adott márka megbízhatóságát, illetve szolgáltatásait keresik, így nem zavarja őket, hogy akár négy-öt azonos típus is elérhető különféle márkanevek alatt.
Egy ilyen együttműködés szülte a harmadik generációs Ford Transit Tourneo Connect típust is, melynek műszaki alapjai, a karosszéria, a hajtáslánc, a műszerek a Volkswagennel közös fejlesztésben születtek.

Nyilván mindkét márka az arculatukba illeszthető módon rajzolta meg a közös konstrukciót, így a Ford frontrésze abszolút eltér a VW kialakításától. A keskeny fényszórókkal, a nagy méhsejtmintázatú hűtőmaszkkal, valamint a nagy légbeömlőkkel inkább a Ford Explorer kis testvérének tűnik a Tourneo Connect.

Oldalról nincs különbség, de ezen a téren tényleg minden dobozos egyterű egyforma, a hátfalon akad némi eltérés, valamint a hosszú Tourneo felirat mutatja, hogy a Ford termékével van dolgunk.

Forint/négyzetméter arányban verhetetlen

A külső megjelenésnél sokkal fontosabb a praktikum, amely téren erős ajánlat a kétféle méretben (4501, 4854 mm) rendelhető típus. A szélesség, magasság (1,85 és 1,79 méter) hossztól függetlenül azonos, de mindkét kivitel elérhető hét üléssel is, így már az alapokat tekintve is bőséges a választási lehetőség. A csomagtér maximális hosszúsága az első ülésektől mérve 1913 mm (rövid), illetve 2265 mm (hosszú). Ráadásul az első utasülés támlája vízszintesig előrebillenthető, ezzel akár 3 méteres tárgyak is szállíthatók a belső térben. A maximális raktérkapacitás tengelytávtól függően 2,6, illetve 3,1 köbméter.

A magas ülésbe felmászva a vezető előtt hagyományos műszerfal található. A tesztautóban ugyanis még békebeli, fizikailag létező órákkal készülő műszeregység figyelt a kormány mögött (Sport, Titanium és Active felszereltségnél teljesen digitális megoldás jár), ami jól leolvasható, egyértelműen látszik minden fényviszonynál, és nem is kellene helyette mindent beterítő képernyő.
8,25 vagy 10 colos érintőképernyőre került szinte az összes utastéri funkció, a navigáció, az audio és szellőzés vezérlésére. A nagyobb kijelzőhöz okostelefonos távvezérlő funkció (Ford Pass) is tartozik. Ez az egység, és használata eltér a Ford többi típusában megszokottól, de gyorsan tanulható. A klímának akad pár dedikált gombja a szellőzők alatt, de például pont a belső keringetést menüből kell állítani, és amikor az előttünk haladó dízel ránk pöffent egy kék gázpamacsot, akkor már felesleges az érintőképernyőn vadászni a funkcióra. Ugyanez igaz az ülésfűtésre és a hőmérsékletre, menet közben az apró ikonokat megtalálni nem egyszerű, ráadásul a képernyő alatti érintőfelületnek nincs háttérvilágítása, ami sötétben nehezíti a használatot. Szerencsére a kormány gombjaival nincs ilyen gond, ezek klasszikus, jól használható kapcsolók, amelyekkel tapintásra tudjuk kezelni a tempomatot, rádiót.

Itt a praktikum az első

Tároló, rekesz akad bőven, pohártartót, 12 voltos aljzatot stratágialiag tűpontos helyeken találunk, a műszerfal tetején iratokat vár egy nagyvonalúan kialakított zseb, a második sorban pedig felhajtható asztalkáknak örülhetnek az utasok. Egy ilyen autó a hosszú kirándulások eszköze, így a kényelem is elsődleges szempont. Ezen a téren kitesz magáért a Ford Tourneo Connect, az első üléspárt a gerincszakértő egészségügyi intézet, az Aktion Gesunder Rücken (AGR) ajánlásait megfogadva fejlesztették ki. Ez nem csak reklámfogás, a lábak kényelmét kihúzható combtámasszal, állítható magasságú és dőlésszögű ülőlappal növelik, a derekat pedig a négy irányban állítható gerinctámasz kíméli.
A második sorban a bőséges tér adja a kényelmet, három teljes értékű ülést vehetnek birtokba az itt utazók, a háttámla pedig itt is dönthető. A bejutást nagyban megkönnyíti a nagy méretű tolóajtó, szűk parkolóhelyeken aranyat ér az egyre kevesebb autón alkalmazott megoldás.

Két Isofix-csatlakozót találunk itt, ami három kisgyerekkel már fejtörést okozhat, de szerencsére a harmadik sor mindkét ülésében is ott a rögzítésre szolgáló eszköz, így akár négy ilyen gyerekülést is be tudunk logisztikázni az utastérbe.

Ez a harmadik sor akár felnőtteknek is elégséges lehet, a térrel nincs gond, ha nem is bőségesen, de elférnek a térdek, a szélesség pedig két embernek tökéletes. A hosszú tengelytáv előnye, hogy még hét utassal is marad használható csomagtér: így 629 litert kapunk, szemben a rövidebb verzió 191 literjével.
Minden ülés kivehető, egyszerűen kipattinthatóak pár mozdulattal, igaz a mozgatásukhoz kell némi fizikai erő, de ha kipakoltunk, akkor teljesen sík rakodóteret kapunk rögzítőfülekkel, így furgonként, vagy bátrabbaknak kétszemélyes lakóautóként is bevethető a családi Tourneo.

Technika

Az említett együttműködés nyomán a hajtáslánc elemei a Volkswagentől származnak, a modellhez jelenleg három motor érhető el, plug-in hibrid, elektromos verzió még nincs a palettán. Az 1,5 literes EcoBoost benzinmotor 114 lóerős, 220 Nm nyomatékú, míg a kétliteres, négyhengeres EcoBlue dízelmotor 102 vagy 122 lóerős teljesítménnyel (280 vagy 320 Nm) érhető el. A motorok mellé alapáron hatfokozatú kézi váltó jár, de a két erősebb motorhoz kérhető hétfokozatú, duplakuplungos (DSG) automata váltó is.

A legerősebb dízelmotor újdonsága a kizárólag kézi váltóval társítható összkerékhajtás. A négykerék-kerékhajtás nem befolyásolja a csomagtartó kapacitását, illetve a rakodóperem magasságát.

Vezetés

A tesztautóban a 114 lóerős, turbós, négyhengeres motor mutatta meg, hogy a klasszikus, elektromos rásegítés nélküli konstrukciók is tudnak alacsony fogyasztást produkálni. A teljesen vegyes használat során autópályán, városban, országúton is megfordulva, négy utassal, csomagokkal produkált 6,8 liter/100 km-es értéket a Tourneo Connect, ami ebben a kategóriában kifejezetten jó érték.
Ennek viszont ára van, a motor napjaink szigorú környezetkibocsátási normái, és az üresen 1620 kilogrammos tömeg terhe alatt enerváltan mozgatja a családi dobozost. A motor 220 Nm nyomatéka 1750-3000 közötti fordulatszám-tartományban jelentkezik, így érdemes ebben a régióban váltani, aki pedig ügyesen kezeli a kart, az 12,4 másodperc alatt érheti el a százas tempót, és egészen 182 km/óráig tarthat a vágta.

Ha minden opciót bepipálunk, akkor tizenkilenc különböző vezetőtámogató funkció segíti a haladást, de alapáron jár a tempomat, a sávban tartó rendszer, az automata vészfékrendszer, a visszagurulás-gátló és a parkolóradar is. Ezek egy része hasznos, de a sávtartó például lehetne érzékenyebb és megengedőbb, mert a ránk parancsoló "Vezessen a sávja közepén!" üzenet a műszerfalon azonnali kikapcsolást gerjeszt, amit szintén csak a menüből, a képernyőt nyomogatva tudunk megtenni.
A nagy, dobozszerű kialakítás miatt menet közben a kerékzaj szűrődik be leginkább az utastérbe, de az előző generációkhoz mérve sokat javult a hangszigetelés, ahogy a vezethetőség is. A harmadik generációs Tourneo Connect kiszámítható és stabil, méretéhez, magasságához viszonyítva még autópálya-tempónál is megnyugtatóan, magabiztosan halad. Nincs pattogás, már semmi sem emlékeztet a teherautós gyökerekre, a személyautós viselkedését a komfortra hangolt, hátul csatolt lengőkaros, elöl viszont klasszikus MacPherson-futóműve szavatolja.

Az úthibákat jól kezeli, puhán halad át a nagyobb kátyúkon is, és a tolatókamerával, a nagy tükrökkel felszerelve városban is kényelmesen, komfortosan vezethető, ezekkel könnyebb a nagy testtel való manőverezés.

Összegzés

A Tourneo Connect jó választás a valódi hétszemélyes autót kereső családoknak, akik aktívan, több célra használják autójukat. Ezzel nem gond egy nagy családi nyaralás, de simán lebonyolítható vele egy kisebb költözés, és ha nincs benne ülés, akkor egy matraccal feldobva, a felnyitható tető alatt ülve erdei kirándulások, fesztiválok szállása is lehet.

A sokrétű felhasználáshoz ráadásul rengeteg extra jár, fűthető első ülések, adaptív LED-fényszóró, nagy méretű panorámatető is elérhető az autóhoz, melynek vételára a 114 lóerős benzinmotorral, hatsebességes kézi váltóval a rövidebb kivitellel 13 085 000 forintról indul, dízelmotorral pedig, bőségesen felszerelve valahol a 15 millió forintos árszintnél tetőzik. Ezzel az árral a Tourneo Connect legközelebbi vetélytársa saját testvére, a Volkswagen Caddy, hasonló árszinten. Belső égésű motorral elérhető még a Toyota Proace City Verso 110 lóerős benzines, és 130 lóerős dízelmotorral.

A kategóriában hódítanak az elektromos típusok, köszönhetően a Stellantis égisze alá tartozó, közös platformra építő márkáknak. Ezek magasabb 16-18 millió forintos ársávban mozognak, és mivel nincs benzines, dízel opció, így közvetlen konkurensnek sem tekinthetőek.