Ha létezik igazi örömautó, akkor az a Ford Focus ST. És mert a cégnél jól tudják, hogy mindig lehet még egyet tekerni a potméteren, most megépítették a minden eddiginél élvezetesebb Track Pack változatot.
A sebességrajongók imádják az olyan gépeket, amelyekkel a hétköznapokon is jókat autózhatnak, hétvégén pedig mindent kihozhatnak belőlük egy kanyargós hegyi útszakaszon vagy egy versenypályán. És mert a pályán már nemcsak az adrenalinfröccs számít, hanem a tizedmásodpercek is, néhányan lelkesen tuningolják az izomautóikat – sokan viszont jobban szeretik, ha ezt hozzáértő gyári mérnökök végzik el helyettük. Itt lép be a képbe a Ford Performance csapata, akik építettek már életükben néhány komoly autót, úgyhogy most is pontosan tudták, mihez nyúljanak, amikor nekiláttak a Focus ST felpörgetéséhez.
A kivételes menetdinamika már adott volt, hiszen a Ford Focus ST 280 lóerős, 2,3 literes EcoBoost motorja 5,7 másodperc alatt gyorsít százas tempóra, úgyhogy a mérnökök inkább arra összpontosítottak, hogy ez az erő minél hatásosabban jusson el az aszfaltra és hogy az autót a lehető leghatározottabban lehessen uralni a versenypályán. Nem titok, hogy ehhez mi kell: csúcskategóriás futómű, könnyű felnik, spéci gumik és persze nagyon komoly fékerő, de szerencsére a Fordnál az ilyesmi nem jelent különösebb nehézséget. Ahogy Stefan Muenzinger, a Ford Performance európai igazgatója mondta: „Az új Focus ST Track Pack csúcstechnológiás megoldásokat ötvöz, hogy a vezetés szerelmesei vérbeli versenygépet kapjanak. Állítható felfüggesztés, nagy méretű fékek és remekül tapadó abroncsok optimalizálják a csúcsteljesítményt, a karosszéria mozgásait és az irányíthatóságot – vagyis mindazt, amire ez az autó született.”
Hogy az izomautó igazán ütőképes legyen a versenypályán, a Ford a motorsport-specialista KW Automotive szakértőit is bevonta a munkába, és közösen fejlesztették ki az új futóműrendszert, aminek nemesacél burkolatú lengéscsillapítóiban 12 fokozatban állítható a be- és 16 fokozatban a kirugózás mértéke. Ez azért nagyon fontos, mert minden versenypályán – sőt, tulajdonképpen minden egyes alkalommal, amikor autóba ülünk – mások a körülmények, és így tényleg a tökéletességig finomíthatók a felfüggesztés reakciói. Ráadásul a beállítások megjegyzésével a Focus ST Track Pack tulajdonosa a kedvenc pályáihoz is hozzárendelheti az egyes hangolási sablonokat.
De a mérnökök ennél is továbbmentek, és új, porfestett rugókat építettek be a futóműbe; ezek 10 mm-rel rövidebbek a szabványos ST-rugóknál, hogy még alacsonyabbra kerüljön a súlypont, ami kincset ér a gyors irányváltásoknál, és 50 százalékkal merevebbek, hogy kisebb legyen a karosszéria billegése. Ha valaki még ennél is többre vágyik, további 15 mm-rel is lejjebb ültetheti a Focus ST-t, de itt már a helyi jogszabályokat is figyelembe kell vennie, mert ezt nem engedélyezik minden országban.
De a mérnökök ennél is továbbmentek, és új, porfestett rugókat építettek be a futóműbe; ezek 10 mm-rel rövidebbek a szabványos ST-rugóknál, hogy még alacsonyabbra kerüljön a súlypont, ami kincset ér a gyors irányváltásoknál, és 50 százalékkal merevebbek, hogy kisebb legyen a karosszéria billegése. Ha valaki még ennél is többre vágyik, további 15 mm-rel is lejjebb ültetheti a Focus ST-t, de itt már a helyi jogszabályokat is figyelembe kell vennie, mert ezt nem engedélyezik minden országban.
A felniket is rendesen átdolgozták, hogy kisebb legyen a rugózatlan tömeg. A 19 colos könnyűfém keréktárcsák áramlásformázásos eljárással készülnek, ami zömíti az alumíniumötvözetet; ettől a kerék szilárd és ütésálló marad, de kevesebb anyag is elég az elkészítéséhez. Ezzel 10 százalékot sikerült lefaragni a kerekek tömegéből, és a gyorsabb függőleges mozgásokkal érezhetően javult az abroncsok tapadása; aki próbált már nagy teljesítményű autóval gyorsítani, fékezni vagy kanyarodni, miközben elpattog a kerék, az pontosan tudja, mennyire fontos ez. Akárcsak a megfelelő gumi: a Focus ST Track Pack egyedi, tapadásra optimalizált Pirelli P Zero Corsa abroncsokat kapott, mert ezek nemcsak a közúton használhatók, hanem versenypályán is profi teljesítményt kínálnak.
Erre az egészre a Ford Performance egy komoly fékrendszerrel tette fel a koronát, bár a Focus ST normál, 330 mm-es első féktárcsáit sem nevezhetnénk gyengécskének. Mindenesetre ezek méretén is 10 százalékot növeltek, a nagyobb átmérőjű tárcsákat pedig négydugattyús Brembo féknyergek markolják. Azzal, hogy az egész szerkezet nagyobb lett, nemcsak a fékteljesítményt sikerült megnövelni, hanem a hőleadó felületet is, hogy a keményebb igénybevételnél felforrósodó szerkezet fékhatása kevésbé csökkenjen.
És ha már szóba került a teljesítmény: bár a motorhoz nem nyúltak, a hajtáslánc dinamizmusát alaposan megdobja a padlógázos fokozatváltás lehetősége. Amikor a pilóta kinyomja a kuplungot, a pillangószelep nyitva marad, így a turbótöltőnek nem kell újra felpörögnie. A húzós kanyarokban az elektronikus vezérlésű, részlegesen záró differenciálmű akár a teljes vonóerőt is képes a jobban tapadó kerékre küldeni. Többször már nem akarjuk leírni a „tapadás” szót. Na jó, csak még egyszer. Tapadás.
Persze a különleges izomautók tulajdonosai nemcsak élvezni akarják a gépüket, hanem azt is szeretik, ha mások már első pillantásra felismerik, milyen autó jelent meg a visszapillantó tükrükben. Ezért aztán a Focus ST Track Pack tetejét, első légterelőjét, felső hűtőmaszkját és külső tükörházait jellegzetes, csillogó Agate Black árnyalatra fényezték. A keréktárcsák is ugyanilyen színűek, akárcsak a hátsó légterelő és a diffúzor, a normál krómozott emblémát pedig finom fekete vonallal kontúrozott ST-logókra cserélték. Igaz, ez aligha látszik egy visszapillantóban, vagy amikor az ST Track Pack megelőz egy másik autót, annál hatásosabb üzenet ellenben a beavatottak számára a parkolóban vagy a bokszutcában.