ford-puma-wrc

Amikor a versenyautó tanul az utcai modelltől

hirdetés
A Ford nem hátrált meg az új kihívás előtt: a gyár motorsportpartnere már teszteli azt a hibrid Puma versenyautót, amellyel jövőre az újragondolt rali-világbajnokságon áll rajthoz a márka. A technológia az utcai autókra is hatással lesz.
A motorsport az autógyártás kezdete óta kettős szerepet tölt be: egyrészt alkalmat kínál arra, hogy a gyártók a legszélsőségesebb körülmények között tegyék próbára fejlesztéseiket, másrészt pont az így szerzett tapasztalatokat felhasználva lehetővé teszi, hogy a versenykörülmények között finomított technológiákkal tökéletesítsék közúti típusaikat. Most azonban mintha elhúztak volna a hétköznapok hősei: miközben közútjainkon egyre nagyobb arányban jelennek meg a részben vagy teljesen elektromos hajtásláncok, a motorsport legtöbb műfajában továbbra is a hagyományos (bár végletekig tökéletesített) belső égésű motor hajtja a versenyautókat.
Ezért döntött úgy a Nemzetközi Automobil Szövetség, az FIA, hogy 2022-től átvezeti a rali-világbajnokságot a hibridkorszakba. A 2019-ben meghirdetett irányelvet idén pontosan lefektetett szabályzat követte: az esélyegyenlőség jegyében minden gyártó egyforma hibridkomponenssel fogja kiegészíteni meglévő belső égésű motorját. A 100 kW teljesítményű, 180 Nm forgatónyomatékú villanymotor 3,9 kWh kapacitású, nagyfeszültségű (650 V) akkumulátorból veszi a működéséhez szükséges energiát; az egész egység egy kompakt, teljesen tömített karbonszálas házban kap helyet. A teljes csomag 100 kilogrammot nyom, pontosan demonstrálva azt a hatalmas fejlődést, amely az akkumulátor- és villanymotor-technológia terén az elmúlt években végbement.
Noha mindez a jövő zenéjének hangzik, a Ford ralipartnere, az M-Sport számára a hibrid WRC már a jelen: a privát csapat ugyanis, amely 2006 óta működik együtt a Forddal, már megépítette a 2022-es hibrid versenyautó prototípusát, és megkezdte annak intenzív tesztelését. A kezdeti benyomások több mint kedvezőek. „Az autó tervezéséhez tiszta lappal fogtunk hozzá” – avat be a részletekbe Matthew Wilson, az M-Sport tesztpilótája. „Az alapmotor ugyanaz, mint a jelenlegi versenyautóban, de minden más vadonatúj – a futómű, a geometria, az elektronika.” Olyannyira új, hogy a következő szezontól nem Fiestával, hanem Ford Puma WRC-vel versenyez az M-Sport a rali világbajnokságban.
A tesztcsapat feladata most jóval összetettebb, mint eddig bármikor, hiszen amellett, hogy a lehető legtöbb adatott begyűjtsék a vadonatúj konfigurációról, és elvégezzék annak finomhangolását, a pilótáknak azt is meg kell tanulniuk, hogy milyen helyzetben hogyan használják a mintegy 500 lóerő összteljesítményű benzin-elektromos hajtásláncot. Ahogy közúton, itt is kétféle üzemmódban, kétféle cél szolgálatában használhatják a hibrid rendszert: az összekötő szakaszokon emissziómentesen, tisztán elektromos erővel haladhatnak végig, míg versenyhelyzetben az elektromos komponens a teljesítmény lökésszerű növelésére lesz képes, alkalmanként legfeljebb 3-3 másodpercig - viszont a verseny teljes időtartamában csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás, és ezzel a verseny CO2-kibocsátása.
A Ford ügyfelei számára persze mindez nem is annyira meglepő, hiszen az elmúlt években egyre több szériagyártású modellben tapasztalhatták meg, milyen menetdinamikai és környezeti előnyöket kínál a belső égésű és elektromos motorok kombinációja. Háromféle konfigurációban találkozhatunk ezekkel. A mild hibrid hajtásláncok kisfeszültségű villanymotorja besegít a benzinmotornak, lassításkor pedig hatékonyan alakítja át a mozgási energiát elektromos energiává, ezzel is tehermentesítve a belső égésű motort. Ilyen megoldás található a Ford összes városi és alsó-középkategóriás típusában: a Fiestában és a Pumában, a Focusban és a Kugában. A modelltől függően 1,0, vagy 2,0 literes, 125-155 lóerős motorok akár automata sebességváltóval is rendelhetők; a mild hibrid komponens akár 20%-kal javíthatja a gyorsítóképességet, miközben akár 9%-kal csökkenti az üzemanyag-fogyasztást.
Hagyományos, öntöltő vagy full hibrid néven egyaránt ismert a Ford Mondeo és a Ford Kuga ökoerőforrása. Itt a villanymotor képes önállóan is mozgatni az autót, városban a menetidő oroszlánrészében be sem indul a benzinmotor – amiből azonban a felhasználónak csak a rendkívül kedvező üzemanyag-fogyasztás fog feltűnni, a hajtáslánc ugyanis tökéletesen kiegyensúlyozottan, észrevétlenül kapcsolgatja az üzemmódokat.

A harmadik, legsokoldalúbb megoldás a hálózatról tölthető, avagy plug-in hibrid – ilyen technika dolgozik egyébként a Hybrid WRC raliautókban is, amelyeket mellesleg fenntartható forrásból származó benzin használatával, valamint zöld energiát hasznosító töltőberendezés alkalmazásával tesz még inkább környezetbaráttá az FIA. Az utcai modellekben azonban nagyságrendekkel nagyobb kapacitású akkumulátort találunk, mint a versenyautóban: a 225 lóerős Kuga Plug-In Hybrid vegyes üzemben akár 56, a 457 lóerős Explorer Plug-In Hybrid akár 42 kilométert képes megtenni anélkül, hogy be kellene indítania belső égésű motorját.
Cikkünkben ráadásul csak a jelenlegi magyarországi személyautó-kínálatot tekintettük át. A Ford folyamatosan bővíti hibrid típusainak palettáját, időről időre új modellek, új hajtási módozatok jelennek meg (ezek közül többet már most bemutatott a Ford, és hamarosan a hazai kínálatban is várhatók). Ennél is egyedülállóbb ajánlat a piacon, hogy a Ford számos haszonjárműve is elérhető különböző hibrid hajtásláncokkal – a Puma WRC Hybrid tehát igazán otthon érezheti magát ebben a társaságban. Ráadásul a versenyeken szerzett tapasztalatok az utcai hibridek fejlődését is felgyorsítják: így zárja be ismét a kört a Ford.