A Citroën számára mindig is fontos volt, hogy az autóik ötletesek legyenek; olyannyira, hogy 1957-ben még egy modelljüket is ID-nek nevezték el, ami kimondva idée, vagyis magyarul ötlet. De ez a cikk most nem a beszélő autónevekről szól (úgyhogy a DS modell elnevezésének megfejtését most meg is hagyjuk az olvasóknak), hanem a színekről, méghozzá a vad, kifejező, magával ragadó, bohókás, művészi, természetes és érzéki színekről, amelyekbe a Citroën az évek során számos tanulmányautóját öltöztette. Ezekből válogattuk össze néhány igazán karakteres darabot.
Citroën 2CV6 „Picasso Citroën” (1983)
Andy Saunders, a világ egyik legkreatívabb autótervezője pontosan úgy formálta át a 2CV-t, ahogy Picasso ábrázolta az emberi arcokat: művészien absztrakt aszimmetriával, mégis felismerhetően. Ha pedig most valaki azt hinné, hogy az átszabott Kacsa csupán látványelemnek volt jó, annak eláruljuk, hogy az autó 100 km/órás tempóval suhant el a Goodwood Festival of Speed megdöbbent nézői előtt. És mert a műalkotások jól tartják az értéküket, 25 évvel később a Picasso Citroën 8800 fontért kelt el a Sotheby’s aukciósház árverésén.
Citroën C3 Lumière (1998)
A francia tervezők ezzel a tanulmánnyal villantották meg, milyennek képzelik a következő évek kisautóját: autópályán-városban egyaránt kifogástalannak, kényelmesnek, barátságosnak – és mindenekelőtt levegősnek, amihez viszont rengeteg fény kell. Nem véletlen, hogy a hatalmas ablakfelületekkel és kétfelé nyíló ajtókkal megalkotott koncepciót éppen a fény mestereiről, a fényképezés és a filmezés úttörőiként ismert Lumière fivérekről nevezték el. És ha már ennyi szó esett a fényről, a tervezők az autó festésénél is odatették magukat: a különleges kék pigmentek nemcsak kihangsúlyozták a karosszéria újszerű vonalait, hanem egyenesen rabul ejtették az emberek tekintetét.
Citroën Nemo Concetto (2007)
Ha már a cég egyik modellje a Nemo nevet kapta, nem lehetett kihagyni a ziccert, hogy készüljön belőle egy játékos tanulmány, ami a Nemo nyomában című rajzfilm főhősét, a kalandvágyó bohóchalat idézi fel. Illetve csak kívülről emlékeztet a halacskára, mert odabent az óceán mélyén találjuk magunkat: a tengerkék utasteret az animációs film legnépszerűbb szereplőinek képei díszítik, sőt még a műszerfal tetejére is jutott egy kis rózsaszínű korall.
Sbarro Citroën Cruise Crosser (2007)
A különleges autók rajongóinak igazi csemege volt ez a háromtengelyes terepjáró, amit a C-Crosser szabadidőjármű átszabásával alkottak meg. Mégsem a kerekek száma volt az igazi műszaki csemege, hanem hogy a harmadik tengelyhez kizárólag egy villanymotor kapcsolódott ebben a hibrid hajtású tanulmányautóban. És ha már tengelyből három volt, akkor üléssorból is ugyanennyit építettek be a tervezők (a leghátsó ülések már a platóra kerültek), hogy kiszállás után egyszerre nyolc utas is gyönyörködhessen az autó vadítóan extravagáns, narancs-fekete-vörös fényezésében.
Citroën C4 WRC HYbrid4 prototípus (2009)
2022-től hibrid járművek versenyeznek a rali-világbajnokságban. A koncepció mindenki számára új, kivéve a Citroënt, amely már 2009-ben megépítette a maga benzin-elektromos WRC-versenyautóját. Akkoriban persze nehéz volt elmagyarázni az embereknek, hogy valami lehet egyszerre környezetbarát és dinamikus, hogy a felelősségteljes motorsport nagyon is elképzelhető – sőt, kívánatos! – fogalom. A Citroën grafikusai ezért megosztották a prototípus festését: a szokásos versenyszínekből az ökomobilokra jellemző fehér-zöld kombinációba futott át a dekoráció, így jelképezve, hogy egy hibrid versenyautó igazi kétarcú jelenség, de két eltérő személyisége nem kizárja, hanem kiegészíti egymást.
Citroën DS3 Concept by Benefit (2013)
Vajon mi lesz abból, ha egy merész autógyár és egy pimasz kozmetikai cég összefog? Hát… például tanulmányautó. A San Franciscó-i székhelyű Benefit Cosmetics és a Citroën közös alkotását – nyilván nem véletlenül – a Birminghami Divatipari Szakkiállításon mutatták be, és a látogatók egymás sarkát taposva csodálták a San Francisco látképével díszített, Benefit-betűtípussal feliratozott, rózsaszín autót. Volt is miért, mert a könyöktámaszba rejtett sminkkészlet, a hátsó üléssor pihe-puha párnái és a műszerfalba épített, nagy méretű sminktükör mind-mind olyan ötlet, amire azóta sem volt példa az autóiparban.
Citroën E-Méhari by Jean-Charles de Castelbajac (2018)
Liberté, azaz szabadság; a franciák számára nagyon sokat jelent ez a szó, ahogy minden olyan dolog is, ami a szabadságot testesíti meg. Például az 1968-ban megalkotott, korát jóval megelőző Citroën Méhari szabadidő-autó, vagy későbbi leszármazottja, a 100 százalékban elektromos hajtású E-Méhari, ami a környezettudatos autózás szabadságát kínálja. Ezt a modellt vette kezelésbe az újító szellemű képzőművész, Jean-Charles de Castelbajac, aki az 1968-as diáklázadások plakátjainak grafikai szabadságát idézve, élénk színekkel varázsolta még izgalmasabbá az apró, életvidám SUV látványát.
Citroën Ami ♥ Paris (2020)
A zseniálisan minimalista, tisztán elektromos Citroën Amira nehéz nem szeretettől túlcsorduló szívvel tekinteni, és ezzel nemcsak a vásárlók vannak így, hanem a Citroën formatervezői is. 2020-ban fogták a mopedautó húsz példányát, és mindegyiket eltérő grafikával borították, Párizs húsz kerülete előtt tisztelegve. Ezt a dizájnerbravúrt még ugyanebben az évben megismételték Olaszországban, méghozzá Milánóban – tökéletes választás, hiszen Párizshoz hasonlóan a második legnagyobb olasz város is a divat nemzetközi fellegvára. Ezek az Amik egyediek voltak, ám a Citroën azóta számos matricacsomagot tett elérhetővé ügyfelei számára, amelyekkel mindenki saját kedve szerint díszítheti fel mikrojárművét.
Ennyi színpompás koncepció mellett nem csoda, hogy a Citroën sorozatgyártású modelljeinek kínálatában is főszerep jut a színeknek. Ennek legfrissebb példája az új Citroën C3, amely a karosszériaszínek, tetődekorok, egyedi kiviteli lehetőségek és beltéri hangulatok szabad kombinálása révén nem kevesebb mint 97 különböző variációban választható. A márka többi modellje sem szürkül azonban bele a tömegbe, hiszen a világ legavantgárdabb autógyártója pontosan tudja: nem elég fiatalosnak, életvidámnak és innovatívnak lenni, de annak is kell látszani.