citroen-cx-4

Citroën C4 X teszt - Végre nem egy SUV!

hirdetés
Manapság, az SUV-dömping közepén öröm ránézni egy olyan autóra, ami nem ezt a vonalat követi, és megpróbál egy kicsit más lenni. A Citroën C4 X ugyan nem szedán, hanem egy szedánosított crossover, de már ezzel izgalmas. Aztán az is kiderül, hogy mennyire jól használható.
Az autó a C4 alapjaira épül, tengelytávjuk azonos, de a C4 X hosszabb 24 centivel és persze a csomagtere is nagyobb. Mérete és használhatósága miatt igazi flottaautó lehet, de családoknak is jó választás, mert nem csak elöl, hanem hátul is remek a helykínálat. Az autó egyébként emelt hasmagasságú, amely még egy pluszpontot jelent. Bemutatásakor svájci bicskaként jellemezték, utalva a sokoldalúságára, és ez a jelző szinte az összes tesztben előkerült, ezért nem hagytuk ki mi sem… Érdekesség, hogy ezt az autót kifejezetten több piacra szánja a Citroën. Franciaországban készül és Európán kívül a keleti és az afrikai piacokon is nagy reményt fűznek hozzá. Tudni kell, hogy főleg a közel-keleten népszerű a négyajtós, külön csomagtartós karosszériafelépítés, viszont ez a megoldás nagyon hatásos formát eredményezett. Fekete színben talán annyira nem mutat jól, de például a tesztautónk ezüst fényezése nagyon jól kiemeli a C4 X formáját és vonalait.
Ha pedig nagyon jóindulatúak vagyunk és szeretjük a Citroën nagyszerű múltját, akkor a tetővonalba beleláthatjuk a klasszikus CX vonalait.

Az autó orrát a Citroën logóból két irányba futó ipszilon forma uralja, amelyek végét a ledes menetfények teszik hangsúlyossá. Ezek kifejezetten jól mutatnak elölről és itt kaptak helyet a Citroën LED-vision technológiát alkalmazó lámpatestei is. A motorháztetőben is van játék, mindkét oldalán egy nagy bemélyedés dobja fel a látványt. Az autó elölről-oldalról nézve mutat talán legjobban, és hátulról is ez az a szög, ami jól áll neki. Hátul is visszaköszönnek az ipszilonok a lámpatestekben, de itt már nem annyira markánsan. Tetszetős a csomagtartó szárnyat formáló kialakítása, ez egészen sportossá teszi az autó fenekét. Ha viszont teljesen hátulról szemléljük a C4 X-et, akkor már túl keskenynek tűnik, ebből a szögből működik legkevésbé a formaterv.
Érdekesség, hogy a C4 és a C4 X egészen a hátsó ajtókig teljesen azonos, csak a tetővonal lejtése meredekebb, és emiatt a hátsó üléstámlák is jobban dőlnek. Kezdjük formabontó módon hátul: kellemes méretű lábtér fogad (198 mm-es!), a hátsó ülések dőlésszőge miatt pedig nagyon kényelmes itt utazni. A fejtér annak ellenére, hogy a tetővonal itt már alacsony, egészen élhető még.
Elől helyet foglalva viszont máris jobban érezzük magunkat, puhák, de kényelmesek az ülések, könnyen megtalálható a jó üléspozíció. Ebben az autóban is a Citroën Advanced Comfort ülések vannak, amelyek nagy sűrűségű belső habszivacs maggal és egy 15 mm vastag plusz szivacsréteggel rendelkeznek.
Sofőrként szinte minden kézre esik. Egyedül a középső kijelző jobb oldalára került hangerőszabályzót nem értjük, mert azt már kényelmetlenül éri el a vezető, szóval az a gyanúnk, hogy azt inkább az utasnak tették oda, a sofőrnek meg kell elégednie a kormányon lévő gombokkal.
A kijelzők ugyanazok, amiket a többi Citroënben már megszokhattunk. A központi 10 collos képernyőn könnyen áttekinthető a menürendszer, a kormány mögötti kijelző pedig egyszerűségével hódít. Az utas előtt egy tablettartó van elrejtve a két kesztyűtartó között. Ha már a tárolásról van szó, abbann aztán nincs hiány, összesen 16 (nyitott és zárt) tárólórekeszt találunk az autó belsejében, amelyek űrtartalma összesen 39 liter. Szóval elfér itt minden, ami egy kellemes utazáshoz kell. Ehhez a 39 literhez van még egy 510 literes csomagtartónk is, ha pedig ledöntjük a hátsó üléseket, akkor összesen 1360 literes.

Ha nem tudjuk mire használni a sok tárolórekeszt, érdemes az egyikben egy rongyot tartani, mert kicsit sok a zongoralakk az autóban, és bár jól mutat, de a felületén nagyon meglátszik a por…
Az autó nemcsak ülésében kényelmes, azt igyekszik a Citroën híresen jó futóművével is teljessé tenni. A rugó és a lengéscsillapító mellett a hidraulikus ütközőelemek segítenek lassítani a mozgást, ami az átlagos utakon tényleg remek, de a keresztbordákkal nem nagyon tud mit kezdeni, bár az autón lévő 18-as felnik és a peres gumik sem segítettek ezen.
Tesztautónkat az 1,5-ös dízelmotorral szerelték, amely 130 lóerős, és 300 Nm-es. Ezt a sokat utazóknak ajánljuk, hiszen ez a motor kedvező fogyasztást ígér, a motor pedig elég nyomatékos ahhoz, hogy mindig legyen benne tartalék. A dízelmotor csak a 8-fokozatú automata váltóval érhető el, de ez nem baj, mert remekül kiegészítik egymást. A középkonzolon lévő e-Toggle nevű sebességválasztó gombot felfelé tolva vagy lefelé húzva használhatjuk. A sebességfokozatok közötti váltást pedig a kormány mögötti fülek segítik, bár ezeknek maximum egy-egy előzésnél láttuk hasznát, ahol gyors visszaváltásra volt szükség. A fogyasztás is szuper, bőven 6 liter alatt jártunk vele vegyes használat mellett.

Kapható benzinmotorral is, az 1,2 literes háromhengeres turbómotor 100 illetve 131 lóerővel is elérhető. Az előbbihez hatfokozatú kézi váltó, az utóbbihoz pedig a 8 fokozatú automata váltót társították.
Az autó kapható elektromos változatban is: az ë-C4 X villanymotorja 136 lóerős (260 Nm-rel), amellyel 9,7 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára. Végsebességét 150 km/órában korlátozták, de cserébe akár 360 kilométer is lehet a hatótávolsága a WLTP szerint.

Kevés olyan gyártó van, aki ennyiféle erőforrással kínálja modelljeit, a Citroën ezzel a modellel tényleg megpróbált most mindenkire lőni. Ezzel a remek autóval célba is fog találni.

A C4 X elérhető a CarNet Citroën kereskedéseiben.