Teszt: Chery Tiggo 7 1.6T GDI

Teszt: Chery Tiggo 7 1.6T GDI

Árversenyt indít a mutatós kínai SUV

Rögtön két modellel érkezett Magyarországra az egyik legnagyobb kínai gyártó.
A Chery kínálatából az itthon elérhető kisebbik modellt, a Tiggo 7-et teszteltük.
Lehet, hogy még nem hallottál róla, de a Chery napjaink autóiparának meghatározó szereplője. A céget csak 1997-ben alapították, majd 2001-ben kezdett autókat exportálni Kínából, utóbbi pedig annyira jól megy, hogy huszonkettedik éve vezetik a kínai autóexport-versenyt.

Európában a Chery először csak az almárkáival (Jaecoo, Omoda) mutatkozott be, azonban a várakozásoknak megfelelően 2025 második felében a névadó márka autóinak árusítását is megkezdték. Noha a Chery szabadidőjárműveket (Tiggo modellcsalád) és szedánokat (Arrizo) is gyárt, hozzánk egyelőre előbbiek jönnek. Első körben a kisebb Tiggo 7 és a középkategóriás Tiggo 8 érkeztek, mindkettő benzines és plug-in hibrid hajtáslánccal. Hamarosan azonban kibővül a kör, 2026-ban már várható a Tiggo 4 és 9 is.
Tesztünk alanya a Tiggo 7 benzines kiadása. A modell már 2016 óta létezik, 2020-ban pedig pedig megjelent a második generáció is. Ennek 2023-ban frissített változata az, amely immár a CarNet kínálatában is megtalálható.

Karakteres megjelenés

4553 mm hosszú, 1862 mm széles és 1696 mm magas teret foglal el a világból a Chery Tiggo 7. Megjelenése egyedinek mondható, ami nagy szó a szabadidő-autók között. Hiába van egy-egy részlet kapcsán az az érzésünk, mintha láttunk már volna valahol hasonló megoldást, mégis önálló karakter tud lenni a modell.
Mindezt leginkább a frontrész kialakításának, illetve a hátsó lámpáknak köszönheti a Tiggo 7. Elöl a LED fényszórók közé hatalmas hűtőmaszk került, melynek széléről, valamint belső elemeiről sem sajnálták a krómdíszítést. Elegáns, mégsem hivalkodó arc született, melyben úgy is el tud szolidan bújni a Chery-logó, hogy egyébként nem kicsi plakettről van szó.
Hátul megbabonázó mintájú lámpákat találunk, melyek körbeérik az autó teljes farát. A márkanév még a fénycsík fölé, a modell neve már alája, a csomagtérajtó bal oldalára került.

Különlegesebb formajegyekből ennél sokkal többet nem találunk, bár az szép megoldás, hogy az oldalsó ablakok vizuálisan egy egységet alkotnak a hátsó szélvédővel. Követve a szabadidőjárműves szokásokat, itt is kapott a bakancsforma alja, azaz a kerékjárati ívek, illetve a küszöb egy kis műanyag borítást, bár a Chery ide is tett némi krómos csillogást.

A pár kiló híján 1,6 tonnás Tiggo 7-hez alapesetben 18 colos felni jár, tesztautónk azonban Luxury felszereltségű, így itt 19 colosak a könnyűfém keréktárcsák.

Kellemes beltér

Kissé egyszínű, de megnyerő a látvány a Chery Tiggo 7 belsejében. Bőrbe csomagoltak szinte mindent, az ülések mellett még a műszerfalra is jutott belőle, mutatós fehér kontúrokkal és varrásokkal. A szín ellenére nem panaszkodhatunk arra, hogy sötét van, hála a panorámatetőnek, mely egészen a hátsó sorban ülők feje fölé nyúlik.
Nem lehet panasz a minőségérzetre. Akad némi ujjlenyomatgyűjtő zongoralakk a kormány érintőgombjain és a műszerfalon is, de ezt bőven ellensúlyozza a karbonhatású műszerfalbetét vagy a szálcsiszolt fémet idéző felület a középkonzolon. Ha már menetválasztó: ne menjünk el a szépen kidolgozott kar mellett sem, melyhez hasonló a prémiumautókban szoktott előfordulni. A drágább autóktól kölcsönzött ötletek itt nem állnak meg, a hangszórók borítása például egyértelműen az egyik nagy német márka megoldását idézi.
Ami hamar feltűnik még, az a fizikai gombok hiánya. Az indítógombon, illetve a középkonzolon lévőkön kívül mind a kormányon, mind a középső kijelző alatt eltérő megoldásokat alkalmazott a Chery. Vezetés közben a hüvelykujjakkal valójában igazi gombokat nyomkodhatunk, kezelésüket azonban kissé bizonytalanná teszi a 4-5 funkciót egyszerre fedő műanyag lap. Ennél kiszámíthatóbb a klímapanel érintőfelülete, mindig jól és gyorsan reagált.
A gombok hiányának egyenes következménye, hogy a legtöbb beállítást a képernyőkön tehetjük meg és ott követhetjük nyomon. Alapesetben a 12,3 colos digitális műszeregység mellett egy ugyanekkora érintőképernyő is található, Luxury felszereltségnél pedig egy head-up display is a sofőr rendelkezésére áll.

Szokni kell, hogy a hőkomfort olyan elemeit is a menübe rejtették, mint az ülésfűtés vagy -szellőztetés. Maga az infotainment-rendszer felépítése átlátható, sebességben és reakcióidőben azonban van még potenciál az előrelépésre. Leginkább akkor jött ez ki, amikor az Android Auto vagy Apple Carplay használatával párhuzamosan használnánk az autó funkcióit. Bőven van hely a Tiggo 7-ben, mind az utasoknak, mind a holmiknak. A hátsó sorban hatalmas fej- és lábtérnek örülhetünk, még a panorámatető meglétével együtt is.
Az apróbb cuccokat átlagos méretű ajtózsebek, tárolók és kesztyűtartó nyelik el, de van belőlük elég, és még a lebegő középkonzol alá is kerülhet ez-az. A csomagtér 500 literes, az ülések lehajtásával 1305 literre növelhető a mérete. Jópofa a két falban lévő kihajtható akasztó, melyeken jelzik, hogy 3-3 kg a teherbírásuk. Ezen felül a csomagtérbe került még egy 12 V-os aljzat is, de ez nem része az alapfelszereltségnek.
Tisztán benzines és plug-in hibrid hajtáslánccal is kapható a Cherry Tiggo 7. A konnektoros Tiggo 7 benzinmotorja 1,5 literes, 143 lóerős darab, különösen magas hatásfokkal. A több mint 90 kilométer elektromos hatótávra képes PHEV rendszerteljesítménye egyébként 279 LE. Tesztautónk orrába viszont 1,6 literes, turbós négyhengeres benzinmotor került.
A hétfokozatú dupla kuplungos váltón át 147 LE és 275 Nm éri el az első kerekeket, segítségükkel 10,3 mp alatt ér álló helyzetből a 100 km/óráig az autó. A Tiggo 7 végsebessége 180 km/óra. Elöl standardnak számító futómű-felépítést kapott a szabadidőjármű, hiszen MacPherson rugóstagok vezetik a kerekeket, hátul viszont igényesnek mondható multilink rendszer dolgozik.

Mindenképp jár az elismerés a Cherynek, hogy már az alapáras Tiggo 7-be is belerakta azt a 26 vezetéstámogató rendszert, amit a csúcsmodellbe is. Közülük a legérdekesebb talán az intelligens aktív sebességszabályozás, mely a navigációs adatokat felhasználva, a forgalmat is figyelve lényegében a sofőr helyett kezdi meg a lassítást. A rendszer felfogja a közlekedési táblák sebességkorlátait, de annyira nem agresszív, hogy pl. azonnal befékezzen 70-ről 30-ra, ezeket a lassításokat pici gázadással könnyen felül lehet írni.

Milyen vezetni?

Egy 178 cm magas ember könnyen megtalálja a tökéletes vezetési pozíciót, minden irányba jó kilátást kap. Vezetési helyzettől függetlenül azonban a magas középkonzol erősen limitálja a jobb láb mozgásterét. A pedálkezelés ezért még a szokásosnál is inkább lábfejből történik, de ez egyáltalán nem okoz gondot.
Az 1,6-os benzinmotor működése az indítás pillanatától észrevehető, a sebesség növekedésével pedig egyre feltűnőbb. Hozzájárulhat ehhez az is, hogy a hétfokozatú automata váltó miatt az alacsonyabb sebességi fokozatok rövidebbek, és egyenletes tempónál a máshol megszokottnál többet forog a főtengely. Városi, 50-es tempónál például negyedikben 1800-as volt a fordulatszám, szemben az átlagos 1500-zal. Cserébe viszont autópályán dolgozik nyugisabban a motor, hetedikben csak 2200-at forgott a főtengely 130 km/óra mellett.
Kellett némi idő, hogy hozzászokjunk a Tiggo 7 pedálreakcióihoz. A gázadásra például érezhető késéssel reagál az autó, ami okozhat kellemetlen szituációkat, akár egy emelkedőn való elindulásnál, amikor a fék már nem fog, de még nem indul meg a jármű. Hasonlóan tanulni kell a fék kezelését is, amely nagyot harap, már kisebb érintésre is.

A gázreakció késése, lassúsága nem egyedülálló jelenség napjainkban. Sokszor segít ezen az, ha a sofőr módot vált, és a normál állapotból sportosabba kapcsol. A Chery Tiggo 7 pedálja ettől ugyan egy kicsit valóban élénkebb lett, de ez leginkább a magasabban tartott fordulatszám számlájára írható, amelyet nyilvánvalóan erősebb motorhang és nagyobb fogyasztás is kísér. Érdekes adalék egyébként, hogy az autó minden induláskor alapértelmezetten Eco módba, azaz a legtakarékosabba áll.
A különböző vezetési módok a kormányzás rásegítésére is kihatással lehetnek, ha azt választjuk, hogy a motor- és váltóhangolással együtt ez is változzon. Ezt a funkciót hamar kikapcsoltuk, a kormányt pedig sportmódban használtuk, ugyanis normál állapotban könnyű, ellenállás és visszajelzések nélküli volt az irányítás. Szerencsére a sportmód konszolidálta a helyzetet – de az érzést sportosnak nem lehet nevezni.
Jellemző a kínai autókra, hogy a megszokottakhoz képest lágyabb futóműhangolást kapnak. A Tiggo 7 ebből a szempontból a feszesebb vonalat képviseli: kanyarokban jól tart, viszont az úthibákat nem viseli a legjobban. Tesztünk során átlagosan 8,4 liter benzint fogyasztott 100 kilométerenként a Tiggo 7. Az értéket befolyásolhatta, hogy a mixben többségben voltak az autópályás kilométerek, de azért nagy arányban volt benne városi gurulás is.

Árak

11,49 millió forintos indulóárával szegmensének olcsóbbik felét célozza a Chery Tiggo 7. Így például éppen egymillióval kerül kevesebbe, mint a Hyundai Tucson, és kettővel, mint a Ford Kuga. Ezek a modellek a hazai eladások dobogóján állnak, így nagy reményeket adhat a versenyre, hogy a Chery alájuk tudott menni árban. Az említett vezetéstámogató rendszereken túl olyan felszerelések járnak minden Tiggo 7-eshez, mint a vezeték nélkül tükrözhető a telefon, a LED-es fényszóró, a 6 irányban elektromosan állítható vezetőülés stb.
Egy felszereltségi szinttel feljebb, 12,29 millió forintért panorámakamerát, fűthető üléseket, elektromosan állítható utasülést, 8 hangszórós Sony-hifit és 50 W-os vezeték nélküli mobiltöltőt is kap a vásárló. A csúcsot az általunk is próbált Luxury kivitel jelenti 12,99 millióért, már 19 colos felnikkel, head-up displayjel, panorámatetővel, szellőztethető üléssel, akár a zene ütemére is hangolható hangulatvilágítással és elektromos mozgatású csomagtérajtóval. Az utolsó szintlépés 700 ezer forintos ára nem mondható jelentősnek, tekintve az extrák mennyiségét – több másik márkánál csak az üvegtető vagy az ülésszellőztetés kimerítené ezt az összeget. A fényezés színétől függően 150 vagy 290 ezer forint lehet a további költség. Összehasonlításképpen érdemes megjegyezni, hogy a Chery Tiggo 7 konnektoros hibridje 14,49 millió forintos listaárat kapott.

Összegzés

Megjelenése alapján nyugodtan nevezhetjük megnyerőnek a Tiggo 7-est, elegancia és remek a kivitelezés jellemezi kívül és belül is egyaránt. Menet közben azonban viszont egy átlagos SUV.
Talán ennek is köszönhetjük a riválisokénál kedvezőbb árat, mely egészen sok extrával, illetve vezetéstámogató rendszerrel sem kúszott magasra. Ha pedig valami, akkor ez biztosan fontos szempont lesz választáskor az árérzékeny magyar piacon.